2017-02-09, 14:51
Medlem
Gautamas avatar
Om man vill spränga något eller ha ihjäl massa människor, då gör man väl det utan förvarning. Om det däremot rings in ett bombhot så är det väl enbart för att skapa kaos och rädsla, men utan avsikt att spränga nåt. Har ett bombhot någonsin visat sig var en riktig bomb?
Citera
2017-02-09, 14:56
Medlem
Sedan kan det väl vara så att man vill spränga något utan att skada människor i onödan om det är någon byggnad/del av infrastruktur som man vill slå ut.

Men skulle tippa på att det är ytterst sällsynt med bombhot som senare visare sig vara en riktig bomb.
Citera
2017-02-09, 14:56
Medlem
Kotties avatar
IRA var rätt duktiga på 60-70 talet att varna innan det smällde för att undvika civila offer.
Citera
2017-02-09, 15:01
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
IRA var rätt duktiga på 60-70 talet att varna innan det smällde för att undvika civila offer.
Var det bara civila som lyssnade till hoten?
Citera
2017-02-09, 15:02
Moderator
Psilosophers avatar
När IRA bombade i London på sjuttio- och åttiotalet brukade de förvarna så inte oskydiga skulle drabbas. De var ute efter att skrämmas och demonstrera sin styrka, snarare än att döda och lemlästa.

Min källa är iofs en irländsk katolik, så ta detta med en nypa salt.

Edit: pucktvåa
Citera
2017-02-09, 15:06
Medlem
toydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Var det bara civila som lyssnade till hoten?
Nu är jag inte insatt i hur det gick till när IRA var aktiva, men idag så händer bl.a. två saker när ett bombhot rings in.
1. Folk evakueras.
2. Poliser och dyl. stannar kvar i närområdet.

Så om man är listig kan man nog utan större problem lyckas med att "bara" få ickecivila dödsfall. Om inte annat så kan man i alla fall lyckas spränga bort en liten bombrobot
Citera
2017-02-09, 15:28
Bannlyst
Stockholm's Centralstation 1991, Militarligan
Citera
2017-02-09, 15:30
Medlem
constants avatar
Den så kallade Militärligan lät en bomb explodera på Centralen för kanske tjugo år sedan.
Vilken de förvarnade om.

Dock hävdar något/några i ligan att den aldrig skulle detonera, utan bara uppehålla polisen när de utförde ett annat brott.

Källa: P3 Dokumentär om ligan.

Edit, haha. Pucktvåa.
Citera
2017-02-09, 15:41
Medlem
constants avatar
Även om bomben på Centralen inte var tänkt att detonera, så var det en bomb, vilket frågan gällde.
Citera
2017-02-09, 17:44
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Även om bomben på Centralen inte var tänkt att detonera, så var det en bomb, vilket frågan gällde.
Den var väl dessutom fylld med spikar o sånt? Tror jag hörde det i nån P3-dokumentär...

Men polisen måste ta alla bombhot o pulverbrev på allvar, i 99 fall av 100 är det falskt, men om det 100:e skulle vara skarpt kan de inte strunta i det. Kostar säkert enorma summor med falsklarm, men, nån bättre ide finns nog inte...
Citera
2017-02-10, 01:02
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Var det inte nån snubbe kopplad till Docklands som "bombade"/hotade om bombning? Finns också en P3-dokumentär, men det var ett tag sen jag lyssnade på den.
Citera
2017-02-10, 16:25
Citat:
Ursprungligen postat av Thursdays-Girl
Var det inte nån snubbe kopplad till Docklands som "bombade"/hotade om bombning? Finns också en P3-dokumentär, men det var ett tag sen jag lyssnade på den.
Jo, just det. Mats Hinze tror jag han hette. Hotade att spränga nått konstverk eller dyl. Har för mig att bomben var skarp, men var aldrig avsedd att detonera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in