2017-02-08, 18:52
Medlem
Master_Yodas avatar
Hej Flashback,
Har ett problem som jag inte lyckas lösa dessvärre, så hoppas få lite expertishjälp på vägen som kan lösa mitt dilemma. Har precis köpt en ny tv som jag inte lyckas få ut något ljud på med mitt gamla hemmabiosystem, så osäker på om jag kopplat helt galet. Just nu har jag kopplat min tv till min hemmabioreceiver med en hdmi kabel. Från tv:n går kabeln från hdmi 3 (arc) till receiverns hdmi out (arc), och senare från hdmi 1 på receivern vidare till ps4. Provade innan att koppla in hdmi kabeln på tv:ns hdmi in 1 (STB/DVI) istället för hdmi 3 (arc), detta utan framgång. Om jag går in på tv:ns ljudinställningar så går det enbart att välja ljudenhet: tv-högtalare > Bluetooth-ljud > ljudutgång/optisk.

Länkar vad det är för tv respektive hemmabioreceiver jag har.

Tack på förhand!

Tv: https://www.komplett.se/product/884919/tv-ljud-bild/tv/tv/samsung-55-uhd-led-smart-tv-ue55ku6405#

Hemmabioreceiver: http://se.yamaha.com/sv/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx-v373_g/?mode=model
Citera
2017-02-15, 01:42
Medlem
Om inget verkar fungera så måste väl det enklaste vara att köpa en optisk kabel (toslink).
Då bör det i alla fall fungera med att välja "ljudutgång/optiskt" som ljudenhet.
Citera
2017-02-15, 09:40
Medlem
Antingen mejlar du till komplett, eler så väljer du bara hdmi i nån annan meny? Då kanse ljudet fungerar också.
Citera
2017-02-15, 12:46
Medlem
seriously?s avatar
Kan vara ett problem med HDMI-handshake, kan vara jobbigt att få det löst men prova koppla ur alla hdmi-kablar, starta apparater, slå av apparater, koppla in hdmi TV-Receiver, slå på Tv först, sen följt av Receiver.
Annars är det Toslink som gäller, men om det är ovan nämnda borde du inte ha någon bild heller.
Citera
2017-02-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriously?
om det är ovan nämnda borde du inte ha någon bild heller.
Varför det? Det är väl en tv och inte en bildskärm till en dator?
Citera
2017-02-15, 16:19
Medlem
Någon av enheterna kanske inte har stöd för att kommunicera åt båda hållen via HDMI!?

Själv kör jag Toslink mellan TV och reciever.

Du borde inte ha problem med förhandling, isf borde det synas på displayen på recievern, samt att det var vanligare förr med äldre HDMI versioner.
Citera
2017-02-15, 23:17
Medlem
seriously?s avatar
Har TS provat med annan kabel?

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Varför det? Det är väl en tv och inte en bildskärm till en dator?

Om det är Hdmi-handslaget som är fel går det inga signaler fram, varken ljud eller bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in