2017-02-08, 18:34
Medlem
spuuunits avatar
För länge sedan så gick jag ett arbetsmarknadspolitiskt program på Arbetsförmedlingen och fick därmed Aktivitetsstöd ("Dagersättning" heter det på kontot). 8000 kr i månaden var det. Ungefär ett år sedan så började jag studera och hoppade därmed av Arbetsförmedlingen och gick över på CSN istället. Idag så är utbildningen över och jag har hoppat in i samma skit som tidigare på Arbetsförmedlingen under tiden som jag söker arbete. Men denna gången tänker de bara ge mig 180 kr per dag (ca 4000 kr i månaden)...

Hur kan jag fått 8000 tidigare men endast 4000 nu? Allt är utan lån och A-kassa. Programmet sköter jag galant. Låter det inte lite med 4000? Eller är det 8000 som låter mycket?
Citera
2017-02-09, 13:10
Medlem
Conceptions avatar
Har du provat att googla?

https://www.forsakringskassan.se/pri...aktivitetsstod

"Aktivitetsstödet sänks efter 200 dagar"
Citera
2017-02-09, 14:03
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har du provat att googla?

"Aktivitetsstödet sänks efter 200 dagar"
Har du aktivitetsstöd som baserad på din a-kassa sänks den från 80% till 70% efter 200 dagar i försäkringen. Reglerna är såklart samma i bägge arbetslöshetsförsäkringssystemen.

Detta förklarar dock inte TS tapp från 8000 netto till 4000 netto. Förklaringen ligger väl i att första gången baserade sig ersättningen på tidigare inkomst, medan idag kommer han in i arbetslöshet ifrån en utbildning och får därmed bara grundnivån. TS får höra av sig till AF om han vill ha ett mer precist svar än så.
Citera
2017-02-09, 19:06
Medlem
spuuunits avatar
Jag måste haft Aktivitetsstöd i mer än 200 dagar långt tidigare än nu (totalt sett). Har haft skitsvårt att hitta jobb tidigare. Och att det baseras på tidigare inkomst kan inte vara orsaken, för jag har aldrig lyckats få något riktigt jobb, mest smått skit ibland.

Jag vet knappt om jag vågar ringa Försäkringskassan och fråga... Tänk om jag inte skulle fått 8000, och så begär de tillbaka pengarna... Kan de ens göra så?
Citera
2017-02-10, 08:33
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Jag måste haft Aktivitetsstöd i mer än 200 dagar långt tidigare än nu (totalt sett). Har haft skitsvårt att hitta jobb tidigare. Och att det baseras på tidigare inkomst kan inte vara orsaken, för jag har aldrig lyckats få något riktigt jobb, mest smått skit ibland.

Jag vet knappt om jag vågar ringa Försäkringskassan och fråga... Tänk om jag inte skulle fått 8000, och så begär de tillbaka pengarna... Kan de ens göra så?
Har för mig att det tar några månader innan man kommer med i jobb och utvecklingsgarantin eller ungdomsgarantin beroende på ålder efter ny aktivering hos AF och då ökar ersättningen. Du får också lite mer om du praktiserar på en riktig arbetsplats än bara går på jobbcoach.
Om du bor själv och inte är för gammal så kan en lösning vara att söka bostadsbidrag som blir mer när inkomst sjunker.
Senast redigerad av frank_pe 2017-02-10 kl. 08:35.
Citera
2017-02-10, 19:32
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har för mig att det tar några månader innan man kommer med i jobb och utvecklingsgarantin eller ungdomsgarantin beroende på ålder efter ny aktivering hos AF och då ökar ersättningen. Du får också lite mer om du praktiserar på en riktig arbetsplats än bara går på jobbcoach.
Om du bor själv och inte är för gammal så kan en lösning vara att söka bostadsbidrag som blir mer när inkomst sjunker.

Jasså? Hittar inget om det du skriver, men ska fråga Arbetsförmedlingen om jag är med i jobb och utvecklingsgarantin, och om det kan påverka. Det låter som att det skulle kunna vara nåt sånt, tack.

Att jag dock skulle få mer om jag praktiserar har jag aldrig varit med om, det enda som skiljt de gånger jag praktiserat är att mina bensinkostnader från och till jobb har ökat. Och de bara utnyttjar en hela tiden, leder aldrig nån vart. Praktik kan dra åt helvete för min del.
Citera
2017-02-11, 13:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Att jag dock skulle få mer om jag praktiserar har jag aldrig varit med om, det enda som skiljt de gånger jag praktiserat är att mina bensinkostnader från och till jobb har ökat. Och de bara utnyttjar en hela tiden, leder aldrig nån vart. Praktik kan dra åt helvete för min del.
Minns att jag fick ut någon tusenlapp mer när jag praktiserade på heltid men visserligen så baserades mitt aktivitetsstöd på min tidigare a-kassa.
Att det inte skulle leda någon vart beror på vilken bransch du väljer och vad du har att komma med, om du väljer en praktik som har med din utbildning att göra samt ett större ställe som har stor personalgrupp ökar chansen ...sist jag praktiserade blev jag både erbjuden sommarjobb och annan tjänst hos en större kedja där en kortare kurs tidigare hjälpte till.
Citera
2017-02-11, 13:58
Medlem
spuuunits avatar
Ok. Har själv haft dålig erfarenhet av det iaf. Har faktiskt fått jobb en tid nu, men vill gärna höja stödet för den tiden då jag inte jobbade. Drog ett mail till min handläggare, får se om hon har nån idé varför det är så lågt nu. Vågar som sagt inte säga till Försäkringskassan om det är så att jag skulle fått mindre även då... Vill absolut inte bli återbetalningsskyldig pga ett fel de gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in