• 1
  • 2
2017-02-08, 17:42
Medlem
Fick ett brev i dag, till synes från SEB.
"Vi saknar uppgifter om dig och behöver din hjälp".
De vill att jag ska fylla i mina personuppgifter samt bifoga en kopia på min legitimation/körkort. På returkuvertet där frimärke brukar sitta står det: Frankeras ej Strömberg betalar portot. Antar att det är bluff.

Nu till min fråga:
Fler som fått samma?

Mitt förslag är att vi alla i så fall tejpar kuvertet på något tungt (max 2kg annars stoppar Posten försändelsen) och returnerar. Om alla gör så när vi får sånt här skit så kanske vi slipper framledes?
Citera
2017-02-08, 17:48
Medlem
Kontakta SEB, och när du fått bekräftat att det är bluff, ring polisen.
Citera
2017-02-08, 18:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Verkar vara legit. En som har frågat på deras Facebook.

Citat:
Har ni skickat ut en begäran om att få ett foto av id-handling till oss med pensionsförsäkring, eller är det ett fejk?

SEB Sverige Hej Christer,

Det stämmer att vi har skickat ut ett brev till en del av våra kunder på pension & försäkringssidan, för vilka vi saknar uppdaterade kunduppgifter. Om du inte känner dig bekväm med att skicka kopian via post så är du välkommen att besöka ett SEB kontor och legitimera dig på plats istället.

Vänligen//
Sofia
https://www.facebook.com/sebsverige/...07790355910432
Citera
2017-02-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kontakta SEB, och när du fått bekräftat att det är bluff, ring polisen.

Telefonkö 69 personer. Beräknad väntetid 47 minuter. Antar att jag inte är ensam som fått. Men visst, det kanske är riktigt. Men jag har för mig att inga banker begär dessa uppgifter på det här sättet. Det är inte heller samma kundtjänstnummer angivet i brevet som på SEB:s hemsida. Jag är heller inte kund i banken sedan tidigare (vad jag vet om inte arbetsgivaren har nån grej där som är kopplat till mitt lönekonto).
Citera
2017-02-08, 18:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Fler som klagat på brevet även om nu det är riktigt. Känns faktiskt lite sådär i dessa tider med varningar om kapningar osv att skicka ut brev på detta sättet med att skicka per post kopia på id-handling med underskrift...

Citat:
Jag håller med er och förstår er oro kring detta brev. Om ni har frågor eller funderingar och vill hitta ett annat alternativ än det som står i brevet vill jag rekommendera er att ringa in till oss på Telefonbanken som har öppet dygnet runt och nås på nummer 0771-365 365 så hjälper vi er. Ha gärna digipass alternativt mobilt BankID tillgängligt i samtalet för legitimering. Jag kommer att ta er feedback vidare till berörda inom banken och tackar för att ni tog er tid att skriva till oss.

Önskar er en trevlig dag! Vänligen //Sandra
https://www.facebook.com/sebsverige/...07571995932268
Citera
2017-02-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Fler som klagat på brevet även om nu det är riktigt. Känns faktiskt lite sådär i dessa tider med varningar om kapningar osv att skicka ut brev på detta sättet med att skicka per post kopia på id-handling med underskrift...

Ok. Det är riktigt alltså? Skumt tillvägagångssätt med tanke på tidigare erfarenhet...
Citera
2017-02-08, 18:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Ok. Det är riktigt alltså? Skumt tillvägagångssätt med tanke på tidigare erfarenhet...

Jo en del som klagar på deras Facebook men de ska ha gjort ett sådant utskick. Att en bank nu gör så här kan ju även innebära att nu bedragare passar på och också gör liknande utskick som kopia på de legitima. Om man nu var tvungen så skulle man ju palla sig ner till banken och där visa ID än att skicka det per post.
Citera
2017-02-08, 18:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jo en del som klagar på deras Facebook men de ska ha gjort ett sådant utskick. Att en bank nu gör så här kan ju även innebära att nu bedragare passar på och också gör liknande utskick som kopia på de legitima. Om man nu var tvungen så skulle man ju palla sig ner till banken och där visa ID än att skicka det per post.

Man kan pallra sig iväg och palla äpplen också...

Men banker eller finansinstitut har väl numera krav på sig om att veta vem deras kunder är eller för vilkas räkning man utför transaktioner över viss nivå.

På internetbankerna brukar man väl få sända in liknande för att öppna konto. Själv har jag fått sådan begäran från Paypal men den instruktionen fanns på hemsidan när man var inloggad.

Om man inte är kund hos banken eller finansinstitutet kan det ju vara så att det är något som exempelvis arbetsgivaren använder för utbetalningar av löner eller för tjänstepensionavsättningar eller liknande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-08 kl. 18:34.
Citera
2017-02-08, 18:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man kan pallra si iväg och palla äpplen också...

Men banker eller finansinstitut har väl numera krav på sig om att veta vem deras kunder är eller för vilkas räkning man utför transaktioner över viss nivå.

På internetbankerna brukar man väl få sända in liknande för att öppna konto. Själv har jag fått sådan begäran från Paypal men den instruktionen fanns på hemsidan när man var inloggad.

Jo det är väl detta nya EU-direktiv. Med frågor som "befinner du dig i en politisk utsatt position?", "ger du pengar till terrorister?"... Osv. Det brukar väl de sköta då med att det dyker upp en ruta om detta när man loggar in och man får svara i Internetbanken. Så detta borde väl då röra de som nu inte har Internetbank access.
Citera
2017-02-08, 19:40
Medlem
Ok. Ni har övertygat mig. Men jag kör med både svångrem och hängslen och kontaktar banken innan jag gör något mer.
💸🏦
Citera
2017-02-08, 20:29
Medlem
raajtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver

Jag har själv fått brevet från SEB, dock var mitt skickat till min nya folkbokförda address utomlands. Så det är troligtvis äkta.
Citera
2017-02-08, 20:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jo det är väl detta nya EU-direktiv. Med frågor som "befinner du dig i en politisk utsatt position?", "ger du pengar till terrorister?"... Osv. Det brukar väl de sköta då med att det dyker upp en ruta om detta när man loggar in och man får svara i Internetbanken. Så detta borde väl då röra de som nu inte har Internetbank access.

Ja det har väl med bankernas åligganden att motverka penningtvätt. Köper jag en vas på ebay har jag ju ingen susning om det är en terrorist som råkar sälja den. Vanligtvis är det väl vid visst antal belopp som transfereras till eller från någon person som kontrollåtgärd ska företas från bankens sida. Tröskelvärdena är väl lägre när transaktioner sker över landsgränser också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in