2017-02-08, 12:34
Medlem
Hej!
Imorse när jag vaknade så hade jag fått mail på Kivra om att Justitia hade gjort en kreditupplysning på mig, jag blev väldigt förvånad då jag är väldigt noga med mina räkningar.
Jag ringde upp dom och frågade vart den kom ifrån, det var tradera sa hon. Och jag sa att jag inte fått någon räkning därifrån. Men då hade den skickats till min förra adress där jag bodde innan.
Jag sa åt henne att jag betalar hela beloppet direkt (300kr), och då sa hon att hon noterade det..

Min fråga nu, kommer detta synas någonstans att jag kommit vidare till justitia? Isf, hur länge?

MVH
Drabek
Citera
2017-02-08, 12:49
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Hej!
Imorse när jag vaknade så hade jag fått mail på Kivra om att Justitia hade gjort en kreditupplysning på mig, jag blev väldigt förvånad då jag är väldigt noga med mina räkningar.
Jag ringde upp dom och frågade vart den kom ifrån, det var tradera sa hon. Och jag sa att jag inte fått någon räkning därifrån. Men då hade den skickats till min förra adress där jag bodde innan.
Jag sa åt henne att jag betalar hela beloppet direkt (300kr), och då sa hon att hon noterade det..

Min fråga nu, kommer detta synas någonstans att jag kommit vidare till justitia? Isf, hur länge?

MVH
Drabek

Nej, det syns ingenstans. Det är först när du får ett utslag hos KFM som det syns som en betalningsanmärkning.
Citera
2017-02-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Nej, det syns ingenstans. Det är först när du får ett utslag hos KFM som det syns som en betalningsanmärkning.
Okej, tack!
Citera
2017-02-08, 13:58
Medlem
Det kommer ju dock under 1 års tid synas att (Intrum?) Justitia har begärt en kreditupplysning. Detta är dock inte någon anmärkning men skulle kunna sänka ditt kreditbetyg någon poäng.

Det jag vet med mig är att i vissa fall, särskilt när det kommer till banklån kan man få frågan vad den upplysningen handlade om, och att de ibland vill se underlag på att skulden är betald. Bara för säkerhetsskull råder jag dig till att ringa/och maila igen och begära att de skickar en avslutsbekräftelse så fort dina pengar kommit in.
Citera
2017-02-08, 15:40
Medlem
Acidiferouss avatar
Får inkassobolag verkligen ta UC hursomhelst? Det låter inte rimligt.
Citera
2017-02-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Får inkassobolag verkligen ta UC hursomhelst? Det låter inte rimligt.

Ett väldigt bra skäl till att många inkassobolag begär en UC är för att avgöra om de ska lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden, eller (iaf för stunden) lägga över den på en långtidsavdelning för att de bedömer gäldenären insolvent.
Citera
2017-02-08, 17:05
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Ett väldigt bra skäl till att många inkassobolag begär en UC är för att avgöra om de ska lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden, eller (iaf för stunden) lägga över den på en långtidsavdelning för att de bedömer gäldenären insolvent.

Det finns säkert gott om skäl men är det tillåtet? Jag tror faktiskt inte det. Någon med faktisk kunskap som kan fylla i?
Citera
2017-02-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Det finns säkert gott om skäl men är det tillåtet? Jag tror faktiskt inte det. Någon med faktisk kunskap som kan fylla i?

Saxat från Datainspektionen som är den bevakande myndigheten:

http://www.datainspektionen.se/frago...ing-lamnas-ut/

Citat:
Den som begär en personupplysning, alltså en kreditupplysning om en privatperson, ska ha ett så kallat legitimt behov av den. Det innebär att han eller hon ska ha eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med dig eller att han eller hon i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande dig. En hyresvärd kan ha ett legitimt behov av en kreditupplysning om du ska hyra en bostad. Ett annat fall kan vara om en arbetsgivare tänker anställa dig i en högre position som dessutom innebär ett ekonomiskt ansvar, till exempel som bolagets ekonomichef.

Detta är vad inkassobolagen lutar sig mot i exemplet jag nämnde
Citera
2017-02-08, 22:58
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Saxat från Datainspektionen som är den bevakande myndigheten:

http://www.datainspektionen.se/frago...ing-lamnas-ut/

Detta är vad inkassobolagen lutar sig mot i exemplet jag nämnde

Ok, tack för klargörandet.
Citera