Citat:
Ursprungligen postat av
nyttnytt
Som referens kan du titta på processen när straffen höjdes 2014.
Då tillsattes en utredning av regeringen mars 2012. Utredningen var klar januari 2013. I februari 2013 påbörjades en utredning att titta på organiserad brottslighet, december 2013 fick den utredning även uppdraget att titta på straffskalor. Denna utredning lämnade över sitt delbetänkande i februari 2014. Därefter till lagrådet i april 2014. Maj 2014 fick riksdagen en proposition som de kunde arbeta med. Därefter beredning i justitieutskottet juni 2014, samt röstat igenom i riksdagen juni 2014. Ny straffskala införd som lag september 2014.
Två och ett halvt år kanske är något i överkant, men överlag får du nog acceptera att det tar tid att få igenom sådant här.
Känner mig tveksam till att det skulle gå sådär värst mycket snabbare när det gäller skatter, men kom gärna med exempel.
Jag kan inte se varför en utredning behöver tillsättas om frågan enbart gäller straffskalan rörandet ett brott som redan är straffbelagt.
Om riksdagen beslutar att straffen skall tredubblas för olaga vapeninnehav och att lagen träder i kraft säg den 1 Mars 2017. Alla partier röstar ja.
En enkel justering görs i straffskalan (min - max) där allt lyfts tre gånger.
Det är väl inte något som i i sig behöver utredas om alla är överens - bara att klubba.
I våran Brf var "riksdagen" överens (d.v.s. medlemmarna) om att det var ok att sätta upp markiser och då beslöt vi det samma dag. Inte fan tillsatte vi en utredning.