2017-02-12, 14:38
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vilket äckligt översitteri. Hans Rosling hade väl samma problem så inte konstigt att han fick sig ett växande motstånd.

Att lyssna på dig är som att ha lyssnat på den här djäveln och ett svar på frågan fick jag inget.
Vad är det för "växande motstånd" du pratar om? Du och lillbrorsan eller? Kan inte minnas när Sverige så unisont hyllade en vetenskapsman senast. Din fråga fick du visst svar på, du undrade om han kommenterat hotet om överbefolkning och svaret är ja, han har avfärdat det som onödigt att bekymra sig över. Samma slutsats kan de flesta normalbegåvade dra av att ta del av tillgänglig fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Den slutsatsen betvivlar jag att han har framfört, eftersom överbefolkning redan idag är ett stort problem. Däremot menade han väl att problemet inte kommer att förvärras så mycket.
Du behöver inte betvivla någonting, du hade enkelt kunna kolla upp det precis som jag uppmanade nissen ovanför att göra. Faktum är att han ägnat en heltimmes föreläsning åt enbart denna fråga. Titeln? "DON'T PANIC".
https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E

Se videon i sin helhet och återkom sen. Eller förresten, se videon och återkom inte. Tack!
Citera
2017-02-13, 09:35
Bannlyst
Lite oväntat så fick han en rejäl hylllning i ett litet sidostick längst upp på en sida i
Flamman ! Inte tyckte jag han var så mycket vänster !
Citera
2017-02-13, 11:58
Medlem
Hans Rosling gav idioten vad idioten vill ha. Hade han inte gjort det hade han knappast blivit inbjuden till ett fullsatt Globen.
Befolkningstillväxten är ett problem av gigantiska mått. Om mindre än 30 år är vi 2 miljarder fler, som ska äta, köra bil (inte alla, såklart)konsumera och, ja, allt som hör livet till. Man får vara bra dum i huvudet om man tror att den ekvationen går ihop i praktiken.
Citera
2017-02-13, 17:22
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Du behöver inte betvivla någonting, du hade enkelt kunna kolla upp det precis som jag uppmanade nissen ovanför att göra. Faktum är att han ägnat en heltimmes föreläsning åt enbart denna fråga. Titeln? "DON'T PANIC".
https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E

Se videon i sin helhet och återkom sen. Eller förresten, se videon och återkom inte. Tack!

Jag återkommer trots din uppmaning (härlig strategi när man vet att man tramsar!).
Ingenstans i videon påstår Rosling att oro för överbefolkning är "trams". Om du verkligen skulle ha viljan att förstå rätt komplexa frågor som överbefolkning kan det vara bra att ha en lite mer ödmjuk inställning och försöka vara nyanserad. Om du verkligen tänker efter kan du nog komma på några länder, och städer, där överbefolkning helt uppenbart är ett stort problem.
Rosling poäng är att världen går åt rätt håll, att problemen kommer att minska. Men försök även här att vara nyanserad, Rosling var ingen Gud och det råder absolut ingen vetenskaplig konsensus kring hans slutsatser.
Citera
2017-02-14, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemoster
Hans Rosling gav idioten vad idioten vill ha. Hade han inte gjort det hade han knappast blivit inbjuden till ett fullsatt Globen.
Befolkningstillväxten är ett problem av gigantiska mått. Om mindre än 30 år är vi 2 miljarder fler, som ska äta, köra bil (inte alla, såklart)konsumera och, ja, allt som hör livet till. Man får vara bra dum i huvudet om man tror att den ekvationen går ihop i praktiken.

Framförallt behöver alla dessa människor tillgång till rent vatten. Ja Hans Rosling var, ja det vete fan vad han var för en (väckelse-predikant som Al Gore?) lurade sina fans och gav dem ogrundat hopp om framtiden lyckades han med iallafall.
Citera
2017-02-20, 11:28
Bannlyst
http://www.dn.se/ledare/kolumner/pet...-och-vara-arg/

"För ett knappt år sedan ringde Hans Rosling igen."

"Budskapet var i stället djupt personligt. Hans Rosling berättade kort att ...
... bara hade några månader kvar att leva."

"Han hade en bestämd önskan : "Skriv inte om min sjukdom. Jag vill att min
familj ska slippa att läsa om detta i tidningen"."

"I vintras var signalerna från honom försiktigt positiva."

"I veckan kom ett annat besked."

M A O, somliga journalister visste hur det låg till och skrev inget. Den tid då det hölls tyst
om saker är alltså inte helt och hållet förgången.
Citera
2017-02-20, 11:31
Bannlyst
"Tack Hans Rosling !

Hans Rosling avled tisdag 7 februari. Nyheten kom med ett pressmeddelande från
stiftelsen Gapminder, en stiftelse Rosling själv är medgrundare av. Hans Rosling,
professor i internationell hälsa vid Karolinska Institutet, gjorde det till sin livsgärning
att med tålamod, humor och statistik folkbilda om hälsoläget i världen. Han gav oss
hopp om en friskare värld och samtidigt kunskap om klasskillnaders påverkan på
folkhälsan."

HANS ROSLINGS död enligt ledarstick på Flamman, f d Norrskensflamman.
Citera
2017-02-20, 11:37
Medlem
Mohaves avatar
Hans Rosling var en CP-skadad apmänniska. Att han dog var den bästa tjänst han gjorde mänskligheten. Hans tröttsamma tirader och besserwisser-mentalitet får vi nu slippa. Prisa Gud!
Citera
2017-02-20, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hans Rosling var en CP-skadad apmänniska. Att han dog var den bästa tjänst han gjorde mänskligheten. Hans tröttsamma tirader och besserwisser-mentalitet får vi nu slippa. Prisa Gud!

Hört honom live någon gång ? Gjorde det en gång på något sorts ekonomiforum.
En gång räckte. TVsändningarna på eftermiddagarna får vara nu.
Citera
2018-07-03, 08:59
Bannlyst
Denne Hans Rosling, hade han några kommentarer på att Afrikas befolkning ökar med 100,000 per dag? Eller var han som vanligt så djävla positiv?
Citera
2018-07-03, 10:39
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Denne Hans Rosling, hade han några kommentarer på att Afrikas befolkning ökar med 100,000 per dag? Eller var han som vanligt så djävla positiv?

Har du några kommentarer då?
Citera
2018-07-03, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Har du några kommentarer då?

Tycker nog det är detsamma som mänsklig och ekologisk katastrof och ett hot både mot dem och mot Europa. Nu hade jag iochförsig hoppats att Hans Rosling själv kunna ha lugnat mig men det verkar inte som om han hade någon koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in