2017-02-07, 13:51
Medlem
Hej,

Jag har nyligen tagit examen och skaffat jobb med 27k/månad i ingångslön. Jag har sparat ihop en miljon kr kontant under många års hårt arbete och investeringar och funderar nu på egen bostad, då jag delar med en kompis.

Jag har stått i bostadskö i många år men börjat tappa hoppet då det tycks vara omöjligt att få hyreskontrakt pga sjuka kötider. Börjar fundera på att köpa men är det lönt? Funderat på områden som Solna, Sollentuna, helenelund, Sundbyberg för att bo nära sthlm, men inte i smeten pga priserna.

Behöver verkligen tips. Hur ska jag tänka, har ni förslag på vad jag ska göra? :/
Citera
2017-02-07, 14:02
Medlem
gammgubbes avatar
Nackdelen med att köpa är man binder upp en massa kapital. Å andra sidan kanske man kan tjäna en hacka den dagen man säljer. Fördelen att köpa är du får bostad direkt om du hittar nåt som passar din smak o plånbok + lite bättre grannar (oftast mer skötsamma).

Bor själv i eget hus och driftskostnaden för mig är lägre än vad folk betalar för en 2:a i ett sjaskigt område. Det kostar mao lika mycket att bo i en liten hyres tvåa som ett större finare hus med fin tomt.
Senast redigerad av gammgubbe 2017-02-07 kl. 14:04.
Citera
2017-02-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Nackdelen med att köpa är man binder upp en massa kapital. Å andra sidan kanske man kan tjäna en hacka den dagen man säljer. Fördelen att köpa är du får bostad direkt om du hittar nåt som passar din smak o plånbok + lite bättre grannar (oftast mer skötsamma).

Bor själv i eget hus och driftskostnaden för mig är lägre än vad folk betalar för en 2:a i ett sjaskigt område. Det kostar mao lika mycket att bo i en liten hyres tvåa som ett större finare hus med fin tomt.

Haha grattis till dig. Jag är dock skeptisk till att priserna kommer gå upp mer. Många säger att "så sa man förr också" men då de inte gått ner än så känner jag än mer säker att det iaf inte kommer öka mkt mer. Så investeringen tror jag inte kommer bidra med vinst iaf ingen stor sådär och därav min oro. Däremot är jag som många i desperat behov av bostad... Tanken har alltid varit att spara till mitt första bostadsköp men känns bara som jag är helt fel i tiden. :/
Citera
2017-02-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty20000
Haha grattis till dig. Jag är dock skeptisk till att priserna kommer gå upp mer. Många säger att "så sa man förr också" men då de inte gått ner än så känner jag än mer säker att det iaf inte kommer öka mkt mer. Så investeringen tror jag inte kommer bidra med vinst iaf ingen stor sådär och därav min oro. Däremot är jag som många i desperat behov av bostad... Tanken har alltid varit att spara till mitt första bostadsköp men känns bara som jag är helt fel i tiden. :/

Förstår helt hur du känner. Bostadsbubblan diskuteras hela tiden om den kommer att spricka snart. Jag skulle personligen vänta nåt år, men förstår att det är svårt när man är i behov av bostad nu.
Citera
2017-02-07, 14:30
Medlem
Citat:
Hej,

Jag har nyligen tagit examen och skaffat jobb med 27k/månad i ingångslön. Jag har sparat ihop en miljon kr kontant under många års hårt arbete och investeringar och funderar nu på egen bostad, då jag delar med en kompis.

Jag har stått i bostadskö i många år men börjat tappa hoppet då det tycks vara omöjligt att få hyreskontrakt pga sjuka kötider. Börjar fundera på att köpa men är det lönt? Funderat på områden som Solna, Sollentuna, helenelund, Sundbyberg för att bo nära sthlm, men inte i smeten pga priserna.

Behöver verkligen tips. Hur ska jag tänka, har ni förslag på vad jag ska göra? :/
Det som talar för att köpa bostad i dagsläget är att det kommer vara bostadsbrist en bra tid framöver, fler och fler vill ha bostad än vad de byggs. Det som talar emot är att räntan är påväg upp och då kommer priserna gå ner oavsett hur hög bostadsbristen är. Ingen kan säga hur prisläget kommer se ut så du får göra en bra gissning. Dock så tjänar du på att äga ditt boende än att hyra något en längre tid. Om jag var i dina skor skulle jag vänta i 6 månader/1år och kolla hur marknaden reagerar på räntehöjningar och därefter köpa om du tycker det är okej att bo där du gör nu, om du sitter och delar på en 2a och har 5000kr i månadskostnad i Farsta kanske du bör köpa. Har du en bra deal med din kompis bo kvar.

Citat:

Beror ju på var huset ligger, enligt marknaden vill fler bo i en 1a i Rinkeby än en villa i någon liten kommun.
Citera
2017-02-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Förstår helt hur du känner. Bostadsbubblan diskuteras hela tiden om den kommer att spricka snart. Jag skulle personligen vänta nåt år, men förstår att det är svårt när man är i behov av bostad nu.

Jag har läst ekonomi i 5 år och samtidigt intresserat mig för just bostadsköp då det varit relevant för mig vid examen. För mig ringer verkligen varningsklockan TYVÄRR men jag måste ju lixom starta mitt liv, men kan inte så deppigt...
Citera
2017-02-07, 14:34
Moderator
Briasccas avatar
Min första bostad (29 år gammal) var en dyr 1,5:a i Stockholm för 450.000 kr 1989 med 18% bostadsränta som det var då. Sålde sedan med 250.000 kr i förlust 1994 för att flytta till annan stad och idag kostar den lägenheten runt 3 mille. Surt! Köpte sedan andra lägenheter som gått med mer vinst. Jag tänker så att bostad måste man ha för att kunna jobba, dra in pengar och leva, så därför får den kosta det man klarar av just nu. Faller priserna som det gjorde för mig, får man ta det då.

Men kan du gå in med 1 mille som grund bör inte en Solna-lägenhet eller däromkring vara några problem, även om räntorna går upp till både 5 och 10 %. Ett tips är att bestämma vid köpet vid vilken räntenivå du ska låsa din ränta. Jag har en ränta på 1.45% idag och har bestämt att låsa lånet vid 2.5% vilket inte ser ut att inträffa förrän tidigast 2019. Men man får hålla koll!
Citera
2017-02-07, 14:40
Medlem
Har du möjlighet att köpa din egna bostad så köp, det är mitt råd.

Citat:

Nej, det gör det inte för det kostar att hålla ett hus och tomt i fint skick. Sedan tillkommer målning, byte av träpaneler (om man bor i trähus) etc.
Citera
2017-02-07, 15:49
Medlem
Jazzqats avatar
Jag gillar absolut inte tanken på att "vänta 1 år och se" som många ofta förespråkar, det är ju historiskt ett skitråd.

Utöver det så kan man ju se det ur olika vinklar, du har en examen, stabil inkomst och en bra handpenning: vill du köpa något för att ha någonstans att bo så kör på, ju längre in mot stan ju bättre inför framtiden.

Men vill du räkna in att tjäna en hacka som dom flesta gjort och inte bara skaffa en pärla att bo i ett bra tag framöver så skulle jag inte köpa idag. Men alla ser det olika. Jag ser inte att priserna kommer fortsätta upp på samma sätt och snart kommer (förhoppningsvis) räntehöjningar som skapar lite kaos.

Argumentet att det inte finns några lägenheter och att priserna därför kommer fortsätta upp är inte ens rimligt.

Kontentan är att vill du bara bo nånstans ett bra tag framöver så kör, ser du det som en investering där du vill göra en vinst inom en rimlig framtid så skulle jag avstå.
Citera
2017-02-07, 16:23
Medlem
Mitt råd om du bestämmer dig för att köpa är köp något du kan bo i en längre tid direkt. Bostad köper gemene man inte som investering utan just som boende. Man ser många som skriver jag gjorde mig x% vinst på min lägenhen, 2x% på min andra osv. Men man får inte glömma bort att en fet vinst fort äts upp av följande faktorer. Dessutom kan marknaden backa temporärt under några år vilket resulterar i en skitaffär om man tvingas sälja på grund av att familjen ej ryms på 25kvm ex.

1. Ett nytt boende som är minst lika dyrt i inköp.
2. Skatt på vinsten.
3. Mäklararvode.

Kan med andra ord låta jättebra utan att det är det.
Senast redigerad av slutataxera 2017-02-07 kl. 16:25.
Citera
2017-02-07, 16:41
Medlem
Citat:
Hej,

Ta det lugnt och köp inte bostadstress... Dela inte med nån kompis!
Du kan väl köpa en bra husbil och stå nära sjö campingplatsen och är ute så mycket!
Kan köra husbil till vart som helst ibland på helger... Fiske mycket.
Vad är ett lägenhet nytta till för? Bara säng och tv? Väggar och tak...
Granndam skrek: "Det är mitt barn! Det är mitt barn! Det är mitt barn" till sin grannekarl.... är det roligt? Att höra från grannar?

Husbil är superskön! Räcker typ 200.000 kr... Mycket bättre än lägenhet med mardröm grannar för 1-2 mille
Citera
2017-02-07, 16:54
Citat:
Hej,
Jag har nyligen tagit examen och skaffat jobb med 27k/månad i ingångslön. Jag har sparat ihop en miljon kr kontant under många års hårt arbete och investeringar och funderar nu på egen bostad,
Det man idag får för pengarna på Stockholms bostadsmarknad står inte i proportion till det arbete som måste göras för att tjäna dessa pengar. En tomt på Lidingö kostar lika mycket som vad en arbetare tjänar ihop på 30 år (under förutsättning att han inget annat konsumerar under de åren). GIVETVIS är inte en tomt på Lidingö värd detta slit. Ingen skulle slita så länge för en liten markbit. Nej allt är en konsekvens av Riksbankens och politikernas bubbelpolitik som drivit bostadspriserna i höjden.

Det finns nu två scenarier:
1) Bopriserna kraschar
2) Svenska kronan kraschar

Bopriserna kommer att börja krascha när nybyggandet kommit ikapp efterfrågan. Kanske är vi där nu. I det läget finns det dock en risk att Riksbanken och politikerna kommer att va så rädda, att de hellre låter den svenska kronan bli "värdelös", än att det ska svida för låntagarna. Då blir det istället den som sitter med sparmedel som blir av med "allt". Erfarenheten visar dock, att det brukar krävas en rejäl krasch i reala tillgångspriser innan Riksbank/politiker griper in, och under den något panikartade perioden lär det vara optimalt att köpa sig en bostad.

Dessvärre är det omöjligt att veta när den optimala tidpunkten kommer, men den som köper måste fråga sig vad han får för sina pengar, inte tro att det är normalt med astronomiska priser. En bostad är fortfarande bara fyra väggar, ett golv och ett tak, och så en bit mark. Visst kommer folk alltid att betala för ett bra läge, men det finns många bra lägen.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-02-07 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in