Även om många inlägg i olika trådar, inklusive mina egna, kan låta mer eller mindre hopplösa så vågar jag nog påstå att Sverige i grund och botten är ett mycket bra land att leva i. Det är, eller har åtminstone potential att vara, ett rikt och tryggt land.
Men på något sätt håller detta på att förstöras. Frågan är som sagt varför. Rotfelsanalys:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rotfelsanalys
Citat:
Rotfelsanalys används ofta inom kvalitetsteknik och förbättringsarbete, särskilt i tillverkande industri. Fel och problem uppkommer i de flesta mänskliga verksamheter. Många är anställda för att arbeta med korrigerande åtgärder och ständiga förbättringar för att eliminera dessa. Genom att finna och sedan eliminera rotorsaken hindrar man att felet återkommer. Att endast eliminera symtomet gör ofta att felet återkommer på samma eller liknande sätt. Många verksamheter ängar sig åt ständig brandsläckning av återkommande problem istället för att finna och eliminera rotfelet.
Som det är nu håller alltför många offentliga verksamheter på med ständig brandsläckning av återkommande problem istället för att finna och eliminera rotfelet. Varför?
https://sv.wikipedia.org/wiki/5_x_Varf%C3%B6r%3F
Citat:
5 × Varför? är en metod för rotfelsanalys som ofta används i kvalitetsteknik. 5 × Varför kan användas för sig eller mer systematiskt som en del av ett fiskbensdiagram.
Genom att fem gånger fråga efter varför ett fel har uppstått kan man hitta rotorsaken till felet. Genom sedan eliminera rotorsaken hindrar man att felet återkommer. Att endast eliminera symptomet gör ofta att felet återkommer på samma eller liknande sätt.
Tidigare inlägg i tråden har redan tagit upp flera väsentliga saker men det räcker inte hela vägen fram tycker jag.
Den stora knäckfrågan tycker jag är VARFÖR medborgarna låter detta ske? Personligen försöker jag (som anhörig i vård och omsorg) få verksamheter att följa tydliga lagar och bestämmelser men det är nästintill omöjligt. För mig är det obegripligt hur mer eller mindre alla som jag kommer i kontakt med i offentlig verksamhet smiter undan när det gäller att lösa konkreta problem.
Min värld är inom industri och IT och där skulle det vara fullständigt omöjligt att arbeta som man gör inom de offentliga verksamheter jag varit i kontakt med. Det skulle omedelbart haverera. Det skulle vara fullständigt omöjligt att driva tillverkning, leveransprojekt eller utvecklingsprojekt på det sätt som man arbetar inom offentligheten. Här tror jag att förklaringen finns: man arbetar så ostrukturerat och ineffektivt att det omöjligen kan fungera. Men VARFÖR gör man så år efter år? Det är fortfarande obegripligt för mig.