Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-06, 23:03
Medlem
Hej,

Hoppas att någon kan ge mig lite insikt. Skattar i dagsläget 30% på mina 23500kr och får ut cirkus 16500kr.

men enligt alla kalkyler jag räknat med kommun/ålder/medlem i kyrkan etc etc visar att jag borde plocka ut minst 18000.

Får varje år tillbaka i rundaslängar 20000 på skatten, vilket jag tycker är onödigt då jag hellre har mer spelrum i vardagen än en extra lön en gång om året.

Är detta något jag kan påverka via ekonomi-ansvarig på företaget jag är anställd hos?
Citera
2017-02-06, 23:42
Medlem
Ja du kollar upp vilken kommun du är registrerad i och därefter kollar du upp på skatteverkets hemsida vilken skattetabell du har och ber ekonomiansvarig på företaget att räkna ut skatten enligt skattetabellen som du uppger så får du mer stålar och inget tillbaka på skatten.
Citera
2017-02-07, 01:40
Medlem
Du skriver själv att du får tillbaka cirka 20k varje år. Och du har inte nämnt några ränteavdrag för oss. Så det verkar som att du själv svarat på din topic.
Citera
2017-02-07, 08:38
Medlem
dreggells avatar
Du har redan svarat på din egna fråga Du får ju tillabka dessa pengar på skatten. Bara be din arbetsgivare om att få skatta mindre
Citera
2017-02-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
Du har redan svarat på din egna fråga Du får ju tillabka dessa pengar på skatten. Bara be din arbetsgivare om att få skatta mindre

Arbetsgivaren måste dra efter tabell, om så är fallet och situationen ändå medger sänkt skatteavdrag krävs jämkningsbeslut.
Citera
2017-02-07, 11:19
Medlem
Två saker som inte nämnts:
- Om arbetsgivaren inte är din huvudarbetsgivare kan de dra 30%.

- Arbetsgivaren kan själv hämta ditt skatteavdrag på Skatteverket med ditt personnummer (CSR-förfrågan).
Citera
2017-02-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurtfarfar
Hej,

Hoppas att någon kan ge mig lite insikt. Skattar i dagsläget 30% på mina 23500kr och får ut cirkus 16500kr.

men enligt alla kalkyler jag räknat med kommun/ålder/medlem i kyrkan etc etc visar att jag borde plocka ut minst 18000.

Får varje år tillbaka i rundaslängar 20000 på skatten, vilket jag tycker är onödigt då jag hellre har mer spelrum i vardagen än en extra lön en gång om året.

Är detta något jag kan påverka via ekonomi-ansvarig på företaget jag är anställd hos?

Fråga ekonomiansvarig, är det för mycket du skattar så se det som ett sparande. För du lär ju få tillbaka på skatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in