• 1
  • 2
2017-02-06, 20:03
Medlem
bonobonos avatar
Ska uppgradera duschen och ska nu ha en takdusch.
Är det någon som har koll på vilka märken som ger mest för pengarna (bland FM Mattson, Mora, Svedbergs mfl)?
Är ute efter en stor och rund takdusch med tillhörande handdusch ink blandare. Ett plus är om handduschen inte är helt rund utan hellre avlång och/eller lite mindre och ju större takdusch ju bättre.
Är en auktoriserad röris som ska få installera när jag vet vad jag ska ha.

Är det något jag bör tänka på eller nåt jag ska undvika?
Vill inte ha nåt skräp (tex inget som är för plastigt och går sönder direkt) men har samtidigt inte en jättestor budget (ca 5000kr).

Finns det någon här som har lite koll?
Senast redigerad av bonobono 2017-02-06 kl. 20:07.
Citera
2017-02-06, 20:11
Medlem
tokens avatar
Svedbergs Piazza är som en skänk från ovan.
Citera
2017-02-06, 20:35
Medlem
Vill du ha något som fungerar så FMM de är överlägset bäst. Skippa alla som har flera funktioner på hand eller tak-silen.
Citera
2017-02-06, 20:53
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Svedbergs Piazza är som en skänk från ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Vill du ha något som fungerar så FMM de är överlägset bäst. Skippa alla som har flera funktioner på hand eller tak-silen.
Kan man reglera avståndet ut ifrån väggen till takduschen, eller går dom att "vicka" om man vill ha vattnet på en speciell plats? Alla lär ju inte ha samma utrymme i duschen och stå på samma avstånd ifrån väggen

Fastnade för den här: Hafa Mix Round Ø300mm
https://www.bygghemma.se/inomhus/bad...-486248-472726
Väldigt stor takdusch och smalt och smidig handdusch... dock lite dyr.
Senast redigerad av bonobono 2017-02-06 kl. 21:09.
Citera
2017-02-06, 23:09
Medlem
Hafa är skit. Den du länkat har jag för mig är rätt plastig i taksilen bland annat(om jag minns rätt).

De flesta FMM går att vrida övre delen samt rikta strålmunstycket.

Kruxet med många märken är att de beckar igen och då blir strålbilden i vissa fall helt kass. FMM beckar också men går att rengöra med nageln.

Sen är det bara FMM (och Mora) som har blandare värda namnet de håller tempen år efter år ungefär exakt det de är avsedda för.
Citera
2017-02-07, 01:43
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Hafa är skit. Den du länkat har jag för mig är rätt plastig i taksilen bland annat(om jag minns rätt).

De flesta FMM går att vrida övre delen samt rikta strålmunstycket.

Kruxet med många märken är att de beckar igen och då blir strålbilden i vissa fall helt kass. FMM beckar också men går att rengöra med nageln.

Sen är det bara FMM (och Mora) som har blandare värda namnet de håller tempen år efter år ungefär exakt det de är avsedda för.
Ok bra att veta.
Hittar då bara den här ifrån Mora som har smalt handdusch men drar iväg i pris.
https://www.bygghemma.se/inomhus/bad...r-kit/p-201410

Hur mycket fördelar sig vattnet från takduschen i regel? Tänker att ja vill ha en så stor som möjligt (Hafas var 300 och Moras 250).
Citera
2017-02-07, 06:43
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Kan man reglera avståndet ut ifrån väggen till takduschen, eller går dom att "vicka" om man vill ha vattnet på en speciell plats? Alla lär ju inte ha samma utrymme i duschen och stå på samma avstånd ifrån väggen

Fastnade för den här: Hafa Mix Round Ø300mm
https://www.bygghemma.se/inomhus/bad...-486248-472726
Väldigt stor takdusch och smalt och smidig handdusch... dock lite dyr.

Svedbergen är helt fast. Tror det beror på att vattnet ska vara jämt över hela plattan.
Citera
2017-02-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ok bra att veta.
Hittar då bara den här ifrån Mora som har smalt handdusch men drar iväg i pris.

Hur mycket fördelar sig vattnet från takduschen i regel? Tänker att ja vill ha en så stor som möjligt (Hafas var 300 och Moras 250).

Notera att det är blandare inkluderat.

Mora är dyrare än FMM, det är dock samma koncern men Mora är mer design, FMM är funktionalitet dvs Mora är dyrare. Själv gillar jag inte Moras blandare, de har så små vred.

Skulle föreslå detta set så har du bra funktion. Har själv 200mm takdusch och det räcker gott, vad många inte tänker på är att ju större huvud desto större yta att fördela vattnet på och antingen blir det glesare mellan strålarna eller så blir det tunnare strålar. Problemet för mig är inte så stort med rakad skalle men för de med tjockt hår är det sämre.
Citera
2017-02-07, 12:36
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Notera att det är blandare inkluderat.

Mora är dyrare än FMM, det är dock samma koncern men Mora är mer design, FMM är funktionalitet dvs Mora är dyrare. Själv gillar jag inte Moras blandare, de har så små vred.

Skulle föreslå detta set så har du bra funktion. Har själv 200mm takdusch och det räcker gott, vad många inte tänker på är att ju större huvud desto större yta att fördela vattnet på och antingen blir det glesare mellan strålarna eller så blir det tunnare strålar. Problemet för mig är inte så stort med rakad skalle men för de med tjockt hår är det sämre.
Bra pris men lite fel form på handduschen och takduschen får gärna va lite större (har även en sambo som har önskemål )
Tvålhylla känns lite onödigt också men går kanske att ta bort (bara nåt som samlar vatten/kalk och blir ful... kanske).
Förstår hur du beskriver skillnaden med vattnet på större/mindre silar men bör de inte vara fler hål om den är större så att det kommer mer vatten?
Nu är ja också oftast rakad på skallen men sambon har ju mer hår att blöta.
Tänker att en större dusch även blöder ner mer utan att man behöver flytta sig, om man tex bara står still men en 200 kanske räcker för att sprida vattnet över hela kroppen?
Citera
2017-02-07, 22:33
Medlem
Citat:
Bra pris men lite fel form på handduschen och takduschen får gärna va lite större (har även en sambo som har önskemål )
Tvålhylla känns lite onödigt också men går kanske att ta bort (bara nåt som samlar vatten/kalk och blir ful... kanske).
Förstår hur du beskriver skillnaden med vattnet på större/mindre silar men bör de inte vara fler hål om den är större så att det kommer mer vatten?
Nu är ja också oftast rakad på skallen men sambon har ju mer hår att blöta.
Tänker att en större dusch även blöder ner mer utan att man behöver flytta sig, om man tex bara står still men en 200 kanske räcker för att sprida vattnet över hela kroppen?

200 räcker gott och väl, min partner har tjockt hår hon är nöjd sålänge värmen står på max

Tvålhyllan är valfri. Men den samlar inte dynga då det är bra material i den fastän det är plast.

Mer hål kräver mer vatten och därmed både mer energi och krav på grövre ledningar på matning mm.

Billiga takduschar har jag sett drar till sig skit nåt fruktansvärt.

Finns en med fyrkantig sil på 220x220mm men det tror jag är största dessutom stor handdusch 100mm
http://www.fmmattsson.se/vara-produk...hpaket-160-cc/

Silen på takduschen går ju att byta om man vill också, bara att gänga lös kan man ju prova med vad man vill, finns massor på typ ebay osv.

Lycka till med ditt val!
Senast redigerad av Logoped 2017-02-07 kl. 22:35.
Citera
2017-02-08, 01:53
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
200 räcker gott och väl, min partner har tjockt hår hon är nöjd sålänge värmen står på max

Tvålhyllan är valfri. Men den samlar inte dynga då det är bra material i den fastän det är plast.

Mer hål kräver mer vatten och därmed både mer energi och krav på grövre ledningar på matning mm.

Billiga takduschar har jag sett drar till sig skit nåt fruktansvärt.

Finns en med fyrkantig sil på 220x220mm men det tror jag är största dessutom stor handdusch 100mm
http://www.fmmattsson.se/vara-produk...hpaket-160-cc/

Silen på takduschen går ju att byta om man vill också, bara att gänga lös kan man ju prova med vad man vill, finns massor på typ ebay osv.

Lycka till med ditt val!
Fykantig sil går inte då vi har rundade duschdörrar (enligt sambon)
Vi har ganska mycket kalk i vattnet så de kan kanske ställa till problem med tiden. Fast å andra sidan är det inget som märks av på nåt annat (förutom på duschdörrarna och när man försöker tvätta bilen... svart lack med vita kalkprickar direkt).
Har ganska liten dusch så antar att man mest kommer att "skönduscha" med takduschen och inget som står på medans man schamponerar sig osv, blir svårt att kliva bort ifrån vattnet i litet utrymme.
Ska se om ja kan hitta ett lite bättre pris på den här, annars får ja kolla vidare.
Citera
2017-02-08, 14:45
Medlem
Citat:
Fykantig sil går inte då vi har rundade duschdörrar (enligt sambon)
Vi har ganska mycket kalk i vattnet så de kan kanske ställa till problem med tiden. Fast å andra sidan är det inget som märks av på nåt annat (förutom på duschdörrarna och när man försöker tvätta bilen... svart lack med vita kalkprickar direkt).
Har ganska liten dusch så antar att man mest kommer att "skönduscha" med takduschen och inget som står på medans man schamponerar sig osv, blir svårt att kliva bort ifrån vattnet i litet utrymme.
Ska se om ja kan hitta ett lite bättre pris på den här, annars får ja kolla vidare.
Hehe kollade en liten fuling om man kunde köpa taksilen löst,gick fint det bara dryga 3000kr

Så tyvärr kostar de extra 5 cm 3000 extra Absolut dyraste moran är det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in