2017-02-05, 16:58
Medlem
Kanske någon eller några från Närke eller Örebrotrakten kommer ihåg att en 16 årig Örebrokille några gånger kom till möbelaffärerna i Örebro med omnejd och skulle köpa möbler på uppdrag av sina föräldrar eller andra släktingar. Något sådant uppdrag fanns inte men han såg till att möblerna lastades på lastbil. Och sen satte han sig tilsammans med chauffören för att visa vägen. Och sen gick avfärden mot okänt mål för både ynglingen och chauffören. Jag tror att han gjorde två eller tre sådana kupper, kanske flera. Är det någon mer som kommer ihåg detta? Fick han något straff, då han var straffmyndig eller blev det psykologsamtal? Det sista kanske inte så troligt, då detta hände i början eller mitten av 60-talet. Ibland blev dessa åkturer väldigt långa innan chaufförerna började ana oråd.
Citera
2017-02-07, 10:07
Medlem
Det här var nog samma kille som några år tidigare uppträdde som godsägarson o
köpte in en hel kreatursbesättning på en auktion o inte kunde betala - så hela
auktionen fick göras om - undrar vad som hände med honom?
Citera
2017-09-11, 21:44
Medlem
Ja, det undrar jag också, någon som vet?
Citera
2020-04-11, 21:24
Medlem
Poogles avatar
Kungliga biblioteket har öppnat upp sin tidningstjänst nu i Coronatider, en tjänst där man kan söka i gamla dagstidningar.
Av en slump hittade jag artiklar om den, i tidningarna, nämnda "Bluffpojken" som han kallades av pressen.
Tydligen extremt manipulativ, 12 år när han började sin bana, men kunde låta som en välbeställd 25-åring när han ringde runt och lurade folk och företag runt Örebro på pengar.
1962-01:
"En fantastisk historia, under ett par dagar har han gjort beställningar av varor vars värde polisen uppskattar till inemot 100.000 kr.
"Fick en möbelfirma att köra 20 mil med ett stort möbellass"
"Uppgav att han funnit nöje i att lura firmorna".

https://minfil.com/15i3y9o2o7/bluffpojken2_pdf

"Ringt runt till olika sanitetsaffärer och beställt toalettstolar i lantbrukares namn".

Den yngsta att bli häktad i trakten genom tiderna, gick dock fullständig bärsärkagång i cellen:
https://minfil.com/Nff6ydoeo0/Ska_rm...._18.08.15_png
Stackars modern berättar att problemen började när 12-åringens lillebror drunknade i Svartån.
I en annan artiktel så berättar bluffpojken själv om vad som hände, han skulle vara barnvakt åt sin lillebror L*r*s-Er*k i januari 1957, men var helt enkelt "inte intresserad" av att vara barnvakt, och då lekte brodern tydligen med vänner runt ån och ramlade i.

Bluffpojken flyttas tydligen runt till olika anstalter och fosterhem efter det här, bland annat något i Norrland, men rymmer allt som oftast därifrån och skapar kaos.
Familjen flyttar till Stora Mellösa där dom finner en "fristad" från allt som varit med pojken då det är mycket uppståndelse runt honom.

Hans berömda bedrägeri på kreatursauktionen i Flen, där han köpte kor för 63000 :
"Minns ni 14-åringen som bluffade hela landet? Nu har han slagit till igen - med ny jättebluff"
https://minfil.com/r6o7y7o5o3/bluffpojkenauktionen_pdf

"Ett av de svåraste fall som barnavårdsnämnden har varit med om"
https://minfil.com/x151y9odo3/Ska_rm...._20.59.43_png

Vad jag förstår så hette han "Osc*rsson" eller "Osk*rsson" i efternamn och lär ha varit född 1950?
Förnamn har jag inte hittat.
Familjen bodde tydligen på Ånstagatan vid tiden för lillebrors död 1957.

Undrar vad som hände med bluffpojken, om han fortsatte sin bedrägliga tillvaro?
Senast redigerad av Poogle 2020-04-11 kl. 22:07.
Citera
2020-04-21, 22:16
Medlem
Mongoglads avatar
spännande unge!
han måste ju blivit tagen till psyket tillslut när dom ledsnade.
ganska komisk läsning ändå, hoppas det ordnade sig för killen till slut.
tänk om 16 åringarna idag kunde hålla sig till såna streck istället för bilbränder mord gruppvåldtäkter och diverse rån på kläder av hederligt folk!
kul tråd ser fram mot mer ang detta.
ska kolla igenom gamla nyheter, hittar jag något postar jag i tråden!

fast...att hans lillebror drunknade har säkert satt psykiska spår som undermedvetet ställt till att killen gjorde som han gjorde, typ levt sig in i fantasier för att få tankar på annat. typ att han var hemmansägarson eller vad det car, och därför ropade in massa kossor?
någon som vet nåt om personen idag, menar inte att outa honom här i nu vuxen ålder för det är nog bara onödigt. men vad som hände, blev hans streck värre som att gå till stölder, rån mm eller liknande skulle vara intressant att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in