Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-05, 15:31
  #1
Medlem
Rapsoljans avatar
Hej flashback!
Jag är en sån där "hemmaplinkare" som tänkte dela med sig lite av sitt plinkande.

Måste säga att jag alltid varit seriös i mitt gitarrspelande men aldrig riktigt haft tålamodet till att lära mig teorin. Min filosofi har varit att istället för att kolla upp tabs på låtar man vill lära sig så lyssnar jag bara på den och plankar den. På det viset får man fram en egen version av just den låten, vilket gör att den känns mer genuin och äkta.

Har precis skaffat inspelningsutrustning och spelat in för första gången.
Här är första tagningen av ett litet stycke jag själv kommit på: https://soundcloud.com/user-455113743/sunday-morning

Ska bli kul att dela med sig av sin musik, mer kommer!
Citera
2017-02-05, 16:32
  #2
Medlem
Blodsritens avatar
Ljudkvalitetet e inget vidare men det finns helt sköna slingor här och där. Jag vet inte vad du bandar in med men du sku kunna prova spela in igen, med bas o trummor och spara dom bästa melodierna till det
Citera
2017-02-05, 19:15
  #3
Medlem
Rapsoljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsriten
Ljudkvalitetet e inget vidare men det finns helt sköna slingor här och där. Jag vet inte vad du bandar in med men du sku kunna prova spela in igen, med bas o trummor och spara dom bästa melodierna till det
Tack för feedbacken!
Jag spelar in genom en kondensmikrofon med en elgitarr. Har ett ljudkort som är till för att koppla in gitarren till datorn, men inte lyckats få det att fungera än.
Citera
2017-02-06, 14:38
  #4
Medlem
JONFREDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapsoljan
Hej flashback!
Jag är en sån där "hemmaplinkare" som tänkte dela med sig lite av sitt plinkande.

Måste säga att jag alltid varit seriös i mitt gitarrspelande men aldrig riktigt haft tålamodet till att lära mig teorin. Min filosofi har varit att istället för att kolla upp tabs på låtar man vill lära sig så lyssnar jag bara på den och plankar den. På det viset får man fram en egen version av just den låten, vilket gör att den känns mer genuin och äkta.

Har precis skaffat inspelningsutrustning och spelat in för första gången.
Här är första tagningen av ett litet stycke jag själv kommit på: https://soundcloud.com/user-455113743/sunday-morning

Ska bli kul att dela med sig av sin musik, mer kommer!

Kanske lite kallt och hårt ljud. Bruset störde med. Testa på få ordning på dina inspelningar och mixning kommer det bli bra! Själva spelandet var det inget fel på!

Mvh
Citera
2017-06-11, 13:50
  #5
Medlem
Rapsoljans avatar
Hej igen!

Bumbar min tråd lite då jag känner att jag inte kommer någonstans.

Undrar om någon här är haj på hur man kopplar ihop en hemmastudio både hård- och mjukvarumässigt.

Känner att jag aldrig kommer att komma igång själv, försökt titta på instruktionsklipp, läst guider. Är tekniskt lagd men vet inte riktigt vart jag ska börja då ingenting jag har kopplat ihop ger någon direkt respons

Skulle uppskatta om någon vänlig själ vill guida mig på skype eller likande då det kan ta en evighet via ett diskussions forum.

För tillfället har jag införskaffat följande:

  • externt ljudkort som är till för att koppla in min gitarr i
  • midi-tangent bord
  • Ableton Live 9 suite

Det jag misstänker att jag saknar är ett par studio högtalare eller hörlurar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback