• 1
  • 2
2017-02-04, 14:33
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag lämnade in mina sommarhjul på däckhotell i höstas. Avtalet var självklart muntligt.
I veckan behövde jag få en snabb tillgång till hjulen för att kolla dimensionen på dem.
Mekonomen hade ingen verkstad kvar just då. Kommer en nu franchiseföretagare på måndag.

Jag frågar då killen i butiken vart hjulen tagit vägen o får som svar att de ligger på en loge.
Jag vill ha mina hjul, inlåsta. Inte på en loge.

Frågan är då vilka rättigheter jag har nu?
Mitt muntliga avtal är med Mekonomen Verkstad, inte Perssons skruv o bult som ägde franchiseavtalet. (Ja, namnet är fingerat)
Det jag vill är att bryta avtalet, både för att jag inte vill ha mina saker i en obevakad loge samt att jag vill använda mig av en verkstad som har bättre garantier än, "garantier gäller om det inte blir för dyrt"
Jag vill ha mina hjul inlåsta o jag har bättre bevakning i källaren än de har ute på slätten.
Jag vill inte heller betala för detta av princip. Denna verkstad har tagit med sig mig som kund mot min vilja.
Citera
2017-02-04, 21:28
Medlem
sebnies avatar
En sådan tjänst som däckförvaring brukar ju vara behäftad med villkor. Framgick det någonstans vad villkoren var? Fick du någon broschyr, bekräftelsepapper, eller liknande vid ingåendet av avtalet, innan du slutgiltigt sa "ja" och betalade?, där det står något i stil med "När du ingår avtal om däckförvaring så accepterar du de allmänna villkor som gäller för tjänsten."

Anledningen till att jag undrar är att det brukar vara vanligt att det står i villkoren att <företaget> har rätt att överlåta avtalet vidare utan kundens godkännande, men att <kunden> inte har rätt att överlåta avtalet utan <företagets> lov.
Citera
2017-02-04, 21:54
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Mitt muntliga avtal är med Mekonomen Verkstad, inte Perssons skruv o bult som ägde franchiseavtalet.

Mekonomen är ett varumärke. Du har inte avtal med Mekonomen, du har avtal med den juridiska personen som drev verksamheten där du lämnade in däcken. Börja med att titta på ditt kvitto.
Citera
2017-02-04, 21:57
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Mekonomen är ett varumärke. Du har inte avtal med Mekonomen, du har avtal med den juridiska personen som drev verksamheten där du lämnade in däcken. Börja med att titta på ditt kvitto.
Det där med kvitto gör det en aning svårare. Det fick jag inget.
Citera
2017-02-04, 21:58
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
En sådan tjänst som däckförvaring brukar ju vara behäftad med villkor. Framgick det någonstans vad villkoren var? Fick du någon broschyr, bekräftelsepapper, eller liknande vid ingåendet av avtalet, innan du slutgiltigt sa "ja" och betalade?, där det står något i stil med "När du ingår avtal om däckförvaring så accepterar du de allmänna villkor som gäller för tjänsten."

Anledningen till att jag undrar är att det brukar vara vanligt att det står i villkoren att <företaget> har rätt att överlåta avtalet vidare utan kundens godkännande, men att <kunden> inte har rätt att överlåta avtalet utan <företagets> lov.
Som sagt. Inget kvitto då jag inte betalat ännu. Inget skriftligt avtal.
Citera
2017-02-04, 21:58
Medlem
Citat:

Samtidigt låter det ju som att den som drivit verkstaden i Mekonomens namn upphört med detta, men att däcken ändå är kvar, om än flyttade till annan förvaringsplats. Det normala borde i sådana fall ha varit att kunden underrättats och fått möjlighet att avhämta sina däck. Frågan är om den som ts avtalat om däcksförvaring med försatts i konkurs eller enbart upphört med rörelsen.
Citera
2017-02-04, 23:10
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Det där med kvitto gör det en aning svårare. Det fick jag inget.

Dåså. Då är det väl bara skylten på utsidan som gör att du tror att du ingått avtal med Mekonomen..
Citera
2017-02-04, 23:14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Dåså. Då är det väl bara skylten på utsidan som gör att du tror att du ingått avtal med Mekonomen..
Sant. Så i princip kan jag hämta mina hjul gratis nu då de inte har något avtal med mig. Ger dig mig inte dessa så blir det egenmäktigt förfarande.

Jag är inte advokat. Men jag vet att juridik fungerar åt båda håll. Jag har en fråga o behöver ett svar. Inte en gissning. Det klarar jag själv.
Citera
2017-02-04, 23:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Samtidigt låter det ju som att den som drivit verkstaden i Mekonomens namn upphört med detta, men att däcken ändå är kvar, om än flyttade till annan förvaringsplats. Det normala borde i sådana fall ha varit att kunden underrättats och fått möjlighet att avhämta sina däck. Frågan är om den som ts avtalat om däcksförvaring med försatts i konkurs eller enbart upphört med rörelsen.
Verkstaden som drev Mekonomen har bara dragit. Firman finns kvar men inte på samma plats. Däcken däremot har de flyttat till en lada.
Knappast vad jag tänkte mig som förvaring när de lämnades in i en helt annan lokal.

Egentligen kan de ligga kvar. Däcken är ändå slut o fälgarna är någon B-produkt som de antagligen har gjutit i Turkiet. Är mest en princip nu. Kan köpa nya hjul på Blocket än bara däck.
Citera
2017-02-05, 00:03
Medlem
Citat:
Verkstaden som drev Mekonomen har bara dragit. Firman finns kvar men inte på samma plats. Däcken däremot har de flyttat till en lada.
Knappast vad jag tänkte mig som förvaring när de lämnades in i en helt annan lokal.

Egentligen kan de ligga kvar. Däcken är ändå slut o fälgarna är någon B-produkt som de antagligen har gjutit i Turkiet. Är mest en princip nu. Kan köpa nya hjul på Blocket än bara däck.

Finns företaget kvar så gäller ju avtalet fortfarande, detta oavsett var företaget har flyttat. Med vem/vilka har du fört dialogen om däcken och fått veta att de är flyttade förresten?
Citera
2017-02-05, 00:13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns företaget kvar så gäller ju avtalet fortfarande, detta oavsett var företaget har flyttat. Med vem/vilka har du fört dialogen om däcken och fått veta att de är flyttade förresten?
Ja, det var Mekonomen verkstad jag lämnade in dem på. Mekonomen verkstad finns kvar med nya ägare som startar om på måndag.
Verkstaden som ägde franchiseavtalet har då flyttat. Däcken tog de med sig.

Denna info fick jag av butikspersonalen på Mekonomenbutiken som ligger i samma hus.

Så frågan är ju om det är Mekonomen som är ansvariga för mina hjul eller firman som ägde franchiseavtalet.
För det var Meknomenskyltar. De svarade, Mekonomen i telefon. Skylten, Däckhotell 300kr satt på en Mekonomen reklamskylt.
Allt de gjort är att tagit emot mina hjul. Förvarat dem på säkert ställe o sedan bara flyttat.

Personligen vill jag vara kund hos Mekonomen o inte firman bakom pga garantiåtaganden då även den nya ska byta från märkesverkstad till en annan o där blir garantier viktigt.
Citera
2017-02-05, 00:28
Medlem
Citat:
Ja, det var Mekonomen verkstad jag lämnade in dem på. Mekonomen verkstad finns kvar med nya ägare som startar om på måndag.
Verkstaden som ägde franchiseavtalet har då flyttat. Däcken tog de med sig.

Denna info fick jag av butikspersonalen på Mekonomenbutiken som ligger i samma hus.

Så frågan är ju om det är Mekonomen som är ansvariga för mina hjul eller firman som ägde franchiseavtalet.
För det var Meknomenskyltar. De svarade, Mekonomen i telefon. Skylten, Däckhotell 300kr satt på en Mekonomen reklamskylt.
Allt de gjort är att tagit emot mina hjul. Förvarat dem på säkert ställe o sedan bara flyttat.

Personligen vill jag vara kund hos Mekonomen o inte firman bakom pga garantiåtaganden då även den nya ska byta från märkesverkstad till en annan o där blir garantier viktigt.

Så länge det är någon form av franchiseavtal så är det företaget som driver verksamheten du är kund hos, kolla gärna på gamla fakturor, det står garanterat deras organisationsnummer där. Mekonomen har inget slutkundsansvar, men kan mycket väl ha avtal som indirekt tvingar franchisetagaren till att förhålla sig till slutkund på ett visst sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in