Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-04, 13:22
  #1
Medlem
Belavias avatar
Hej, jag surfar runt på lite olika forum som avhandlar religion, och så hittade jag detta inlägg!

Min fråga till er är: Ligger det något i detta? Har nog aldrig läst något som har skakat om mig mer vad gäller slutsatser!

Detta är förresten ett forum för "spirituality" och inte för religion. Men de menar att all religion är sprungen ur "spiritual insights".

I det delforumet jag var inne på så diskuterar man hur man kan höja sitt medvetande. alltså "Raise awareness to high consciousness".

Genom att göra detta kan man se verkligheten som den verkligen är beskaffad.

Man ser "igenom" samhället, man ser "igenom" subjekt-objekt förhållandet. Man inser att allt är ETT. "Oneness, there are no separate self"

Hursomhelst, det där var lite bakgrund, här är inlägget, ska bli spännande med era reaktioner, jag vet inte om det här är galet eller fyndigt, ni avgör!


Citat:

"Is it possible to save the world so to speak? I don't think so.

Todays world is the dark ages in respect to consciousness.

In ancient greek time, high consciousness was flowering, truly amazing times, even more so then what history give it credit

Today we have rabiat lefties, low conscious Trump, number of conflicts, people are rude on social media, and in real life, people are no longer polite.

Corporate life is all about money, and politics is all about power.

The visions, dreams, hops belongs to history, and future!

That tells me there are nothing to be saved for good? Consciousness wise?

As long as human race will exist, we will go through both periods of very low consciousness and very high consciousness

Therefore, raising your own consciousness is really all you can do? No point to save the world?

This remind me of Jesus, hes "save the people" attitude really had an enormous backlash, not only were he killed and all his devotes were killed as well. But millions were killed and suppressed in his name, long after he died!

The very dark middle age, could perhaps have been another flowering ancient time if it wasn't for jesus? His high conscious statements were highjacked by low conscious priests, looking for power and respect!

How come jesus was such a moron that he didn't just raised hes consciousness in solitude and only spoken potent awareness stuff with highly trusted friends?

No doubt Jesus created more suffering for the world then no other human being. Hitler and Stalin were innocent harmless children in comparison.

The paradox of that is almost impossible to ponder, given that Jesus is possible the most loving, kind hearted human ever to walked the earth.


Ok, sorry for many questions, thanks for answering!

But it is so interesting how the power of high consciousness always comes in the hands of people with low awareness. This shit is dangerous as hell!

All religion is - Just a way the potent stuff of high consciousness has transfered to mediocre low minded people.


All heroes of consciousness are unknown to history, they lived their lives in solitude and were humble to such a degree that they never show their potential to dangerous/stupid people."
__________________
Senast redigerad av Belavia 2017-02-04 kl. 13:28.
Citera
2017-02-04, 13:35
  #2
Medlem
Belavias avatar
Här kom första svaret på det inlägget ovan! Jag kommer fortsätta posta svaren i den här tråden!

Men det är mer intressant med era reflexioner, så kom med era tankar nu!

Citat:
"Christianity, Hinduism, Buddhism, Jainism, Mohammedanism -- these are only ideologies, dogmas, creeds; they are only cults. The true religion has no name, it cannot have any name. Buddha lived it, Jesus lived it -- but remember, Jesus was not a Christian and Buddha was not a Buddhist, he had never heard of the word. The truly religious people have been simply religious, they have not been dogmatic.

True religion is existential. It has always happened to only a few people and then it disappears from the earth because the intellectuals immediately grab it and they start making beautiful ideologies out of it -- neat and clean, logical. In that very effort they destroy its beauty. They create philosophies, and religion disappears. The pundit, the scholar, the theologian, is the enemy of religion."
__________________
Senast redigerad av Belavia 2017-02-04 kl. 13:49.
Citera
2017-02-04, 14:01
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Nej, det är helt och hållet påhittat av knasiga människor.
Sånt här fanns inte förr, Religion var seriöst, man kokade inte ihop en lära på en eftermiddag och presenterade det som någon slag sanning!
Citera
2017-02-04, 14:17
  #4
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej, det är helt och hållet påhittat av knasiga människor.
Sånt här fanns inte förr, Religion var seriöst, man kokade inte ihop en lära på en eftermiddag och presenterade det som någon slag sanning!

Förstår inte ditt svar riktigt, kan du utveckla?

Vilka är knasiga, de som skriver i den amerikanska tråden? Vad fanns inte förr menar du?
Citera
2017-02-04, 17:45
  #5
Medlem
proconsuls avatar
Många påståenden utan argument. Att gamla greker hade högre medvetenhet tex, vad talar för det?
De hade slavar på den tiden, inte speciellt utmärkande för ett högre medvetande.
Citera
2017-02-04, 20:01
  #6
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Hej, jag surfar runt på lite olika forum som avhandlar religion, och så hittade jag detta inlägg!

Länk?

Kontexten är alltid viktig för en seriös diskussion.
Citera
2017-02-04, 20:02
  #7
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Länk?

Kontexten är alltid viktig för en seriös diskussion.

https://www.actualized.org/forum/top...ays-fluctuate/
Citera
2017-02-04, 20:10
  #8
Medlem
Belavias avatar
Det var dessa rader jag reagerade på framför allt!

Citat:
"No doubt Jesus created more suffering for the world then no other human being. Hitler and Stalin were innocent harmless children in comparison.

The paradox of that is almost impossible to ponder, given that Jesus is possible the most loving, kind hearted human ever to walked the earth."
__________________
Senast redigerad av Belavia 2017-02-04 kl. 20:13.
Citera
2017-02-04, 20:13
  #9
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
https://www.actualized.org/forum/top...ays-fluctuate/

Tack. Så titeln på tråden du citerar är:

Does Consciousness Of Human Race Always Fluctuate?

Jag trodde först att det var en rasisttråd, men uttrycket "human race" används här inkluderande om alla människor.

Frågan om de gamla grekerna som skapade så mycket av vår civilisation var mer "medvetna" än senare generationer är intressant. Men hör den inte mer hemma i Filosofi än i Religion?
Citera
2017-02-04, 20:23
  #10
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack. Så titeln på tråden du citerar är:

Does Consciousness Of Human Race Always Fluctuate?

Jag trodde först att det var en rasisttråd, men uttrycket "human race" används här inkluderande om alla människor.

Frågan om de gamla grekerna som skapade så mycket av vår civilisation var mer "medvetna" än senare generationer är intressant. Men hör den inte mer hemma i Filosofi än i Religion?

Precis, så tolkar jag det också, human race = alla människor.

Jo, du har nog rätt, kanske passar bättre in där, i filosofiforum! Det var just raderna om Jesus som fascinerade/skrämde.

Kan det vara så, att summerat över tid, även efter hans livstid alltså. Så kan jesus vara den som skapat mest mörker på jorden av alla människor!?

Och då är han kanske den person som haft mest ljus i sig, predikat ljuset!

I så fall är livet mer paradoxal än vad jag någonsin kunde föreställa mig.

I tråden berör de medeltiden som förtryckte människor utifrån kristendom, utövande auktoritet åtminstone, så kreativitet inte kunde blomstra som under antiken.

Och att Jesus borde hållit sig borta från missionerande, då ljus transfereras till mörker/skugga hos människor med lägre medvetande, som istället har anspråk på makt/status.

Tolkade jag rätt? Vad tror du?

Jag kan ha tolkat fel förstås, ibland skjuter lite över huvudet på mig vad dom menar, alla verkar väldigt insatta i allt på den där sidan, bra forum om man vill läsa initierat om något.
__________________
Senast redigerad av Belavia 2017-02-04 kl. 20:25.
Citera
2017-02-04, 20:30
  #11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Precis, så tolkar jag det också, human race = alla människor.

Jo, du har nog rätt, kanske passar bättre in där, i filosofiforum! Det var just raderna om Jesus som fascinerade/skrämde.

Kan det vara så, att summerat över tid, även efter hans livstid alltså. Så kan jesus vara den som skapat mest mörker på jorden av alla människor!?

Och då är han kanske den person som haft mest ljus i sig, predikat ljuset!

I så fall är livet mer paradoxal än vad jag någonsin kunde föreställa mig.

I tråden berör de medeltiden som förtryckte människor utifrån kristendom, utövande auktoritet åtminstone, så kreativitet inte kunde blomstra som under antiken.

Och att Jesus borde hållit sig borta från missionerande, då ljus transfereras till mörker/skugga hos människor med lägre medvetande, som istället har anspråk på makt/status.

Tolkade jag rätt? Vad tror du?

Jag kan ha tolkat fel förstås, ibland skjuter lite över huvudet på mig vad dom menar, alla verkar väldigt insatta i allt på den där sidan, bra forum om man vill läsa initierat om något.

Den "mörka" medeltiden var nog bättre än sitt eftermäle. Jag skrev lite om det i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p59081350#p59081350

Vad gäller Jesus, så kan man knappast hålla honom ansvarig för allt som folk sedan gjort i hans namn.
Citera
2017-02-04, 20:35
  #12
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den "mörka" medeltiden var nog bättre än sitt eftermäle. Jag skrev lite om det i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p59081350#p59081350

Vad gäller Jesus, så kan man knappast hålla honom ansvarig för allt som folk sedan gjort i hans namn.

Spännande, ska läsa tråden!

Nej, inte ansvarig, det är inte det jag menar. Hans intention var god, han gjorde gott, hade insikter, såg ljuset/sanningen.

Konsekvensen kanske ändå blir att han är den människa som enskilt resulterat i mest lidande, i förlängningen och kölvattnet av hans liv.

Det är ju en gigantisk paradox i så fall, och det har han såklart inte något ansvar i.

Oavsett hur man ser på Jesus så var han ett mänskligt föredöme.

Men det är intressant när man djupanalyserar lite hur upp och ner saker kan framstå, är du med på vad jag menar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback