2017-02-07, 21:53
Medlem
märkligt att ingen har nämnt Volvokortet.
VISA med 0kr årsavgift
bunusen på 0.5% blir dock värdelös om man inte har bil (används till drivmedel, biltvätt eller deras butiker som inte växer på träd)

själv kör jag på Preem i svensk valuta och Santander till allt i utländsk valuta.

jag har SEB kortet bara för att jag bytte till dom pga bäst ränta till bolånet.
visste inte att man kunde säga upp bara kortet för att spara pengar, det säljs ju in som ett paket.
(med Nordea så sa jag upp kortet men hade kvar internetbanken, 12kr/månad)
Citera
2017-02-07, 22:45
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av big.spender
När man på den nivån som vissa i denna tråd gnäller över att bankerna tar betalt 300-400kr per år för ett kort har ni verkligen felprioriteringar.

Vad är problemet med att en bank tar betalt för sina tjänster? Varför får banken inte ta betalt, precis som Zalando, Statoil, Krogen eller vilken annan som helst vinstdrivande rörelse?

Tro mig, ni har mycket större problem som ni borde ta tag i.

Det är väl klart bankerna få ta betalt för sina tjänster men då är det väl rimligt att jag som kund också är aktiv och väljer den som erbjuder mig bäst tjänst för minst kostnad? På vilket sätt anser du att det är en felprioritering? Jag är själv en tidigare SEB kund som valt att byta. Inte på grund av de nya avgifterna utan för deras dåliga låneräntor. För många år sen var jag kund på swedbank men blev irriterad när de införde en kostnad på 10 kr/ uttag i annan banks uttagsautomat. Det fick mig att byta till LF.

Om Coop skulle börja ta en avgift för att de har bemannande kassor varje gång du handlar men ICA inte gör det skulle du då resonera på samma sätt?

Om fler vågar ta steget att ställa lite krav på sina banker och inte vara så trogna skulle vi tror jag få se betydligt bättre villkor från banker för att behålla sina kunder.

För många tror fortfarande att det är jobbigt att byta bank eller att det är omöjligt eller komplicerat att använda flera olika banker.

Själv anser jag att Länsförsäkringar är bäst men använder nu Danske Bank och är faktiskt positivt överraskad. Även Handelsbanken är okej men Nordea och Swedbank skulle jag inte rekommendera.
Senast redigerad av Diablo1118 2017-02-07 kl. 22:47.
Citera
2017-02-07, 23:00
Medlem
Mönsterås sparbank är vad ni ska välja om ni ska ha kortet gratis, för det har jag valt och lämnar nu kräken som tjänar miljarder men MÅSTE tvunget ta betalt för korten!
Citera
2017-02-08, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Lite OT: Kom på en dålig sak om Forex. Varje månad får man ett kontoutdrag. Antingen fysiskt brev eller i digital brevlåda, sjukt tröttande.
Gäller det även "FOREX Bankkort"? Eller bara "FOREX Betal- och kreditkort"?
Citera
2017-02-08, 04:44
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Gäller det även "FOREX Bankkort"? Eller bara "FOREX Betal- och kreditkort"?

Svar Ja. Eller rättare sagt, gäller både Privatkonto och Sparkonto. Och till ett Bankkort hör ett Privatkonto. Vad kontot heter som hör till ett Betal- och kreditkort vet jag inte men då får man i vilket fall såklart en faktura som ska betalas varje månad.
Räntan dom kallar bra på Sparkonto är förresten nu på 0,1%. Och på Privatkonto 0,05% 😅
Senast redigerad av davidwatts 2017-02-08 kl. 05:05.
Citera
2017-02-08, 05:49
Medlem
Öppna skandiabanken konto för bankid och forex bank för visakort. Kostar noll kronor.
Citera
2017-02-08, 10:30
Medlem
Citat:
Svar Ja. Eller rättare sagt, gäller både Privatkonto och Sparkonto. Och till ett Bankkort hör ett Privatkonto. Vad kontot heter som hör till ett Betal- och kreditkort vet jag inte men då får man i vilket fall såklart en faktura som ska betalas varje månad.
Räntan dom kallar bra på Sparkonto är förresten nu på 0,1%. Och på Privatkonto 0,05% 😅
Att det även gäller "FOREX Bankkort" verkar ganska ogenomtänkt. För mig är det faktisk en deal breaker då jag reser en del och inte kan låta brevlådan fylla upp med onödigheter. Kanske man kan bli av med det genom att prata med kundtjänst? Eller har du provat det också?
Citera
2017-02-08, 10:40
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Att det även gäller "FOREX Bankkort" verkar ganska ogenomtänkt. För mig är det faktisk en deal breaker då jag reser en del och inte kan låta brevlådan fylla upp med onödigheter. Kanske man kan bli av med det genom att prata med kundtjänst? Eller har du provat det också?

Okej, jag förstår dig. Nej jag har inte pratat med kundtjänst och får kontoutdragen till Kivra och det går ju faktiskt ganska snabbt att läsa dom där, är bara att logga in med Bankid. Hade dock helst sluppit få kontoutdrag alls.
Citera
2017-02-08, 10:46
Medlem
Citat:
Okej, jag förstår dig. Nej jag har inte pratat med kundtjänst och får kontoutdragen till Kivra och det går ju faktiskt ganska snabbt att läsa dom där, är bara att logga in med Bankid. Hade dock helst sluppit få kontoutdrag alls.
Har ingen digital brevlåda och har ingen större lust att skaffa någon heller. Tror jag ska höra med dom om det finns möjlighet att bara få årsbeskedet utskickat.
Citera
2017-02-08, 11:31
Medlem
Sinraths avatar
Finns det någon bank som visar transaktioner längre bak än 2 år? Jag förstår inte varför man godtyckligt slutar låta en se vart ens pengar tagit vägen efter x antal tid när det ändå bara är enkel text som loggas i princip?

Har Handelsbanken.
Citera
2017-02-08, 15:55
Medlem
Forex är gratis och hade varit ett alternativ om det inte vore för tre saker.

1. Utfärdar inte Bank-ID.
2. Erbjuder inte Swish.
3. Skickar hem månadstransaktioner via brev*, stora gula brev med företagsloggan på.

*Man kan få månadstransaktionerna digitalt men då måste man öppna en digital brevlåda hos Kivra vilket jag inte vill göra. Tycker att Forex ska erbjuda att man får allt via Internetbanken, precis som man kan få hos alla andra banker.
Citera
2017-02-08, 16:44
Medlem
Visa å mastercard löser väl varandras kort i respektive nätverk? Ie det finns ingen reell skillnad i var det fungerar i världen. Däremot kan affärer å liknande påstå det ena eller andra för att få dig att inte använda ett kreditkort utan ett debitkort istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in