2017-02-07, 13:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Vidare måste det finnas någon riktigt god anledning till att SEB slutar med VISA (tänk att jag får lära mig detta på Flashback av alla ställen! Orkade inte öppna årliga kuvertet!) och det skulle kunna vara att VISA korten varit utsatta under lång tid - phishing osv.

För 10-15 år sen hände följande :Bekanta till mig har haft sina VISA-kort "på vift" i Malaysia och Miami där det tagits ut stora summor. Mina bekanta har inte varit där och SEB banken har då sagt att de ser att de varit hemma på kortköpen så alla såna här smällar har banken fått ta pga för dålig säkerhet med VISAkort.
Citera
2017-02-07, 14:16
Medlem
Jag har i dag varit i kontakt med SEB och frågat varför man byter och detta är svaret jag fick.

"Det stämmer att SEB har bytt kortleverantör och från 1/4 är det MasterCard som vi har avtal med. Ur ett användarperspektiv finns ingen skillnad för dig som kund när du använder kortet eftersom MasterCard fungerar precis lika bra som Visa på olika försäljningsställen och i uttagsautomater. Om du haft tjänster kopplade till ditt Bankkort Visa följer de automatiskt med till ditt nya Bankkort MasterCard. Det enda som sker är att du har en annan symbol på ditt kort, funktionaliteten är densamma.

MasterCard kommer med nya funktioner som inte fanns på Bankkort Visa, som möjligheten att blippa kortet på belopp upp till 200 kr och du kan själv kan byta din pinkod direkt i bankomaten hur många gånger du vill."

Det svaret innehåller flera fel, bl.a. att Mastercard fungerar lika bra som Visa. Visa är störst i världen och har flest aktörer som accepterar deras kort. Har själv varit utomlands och då har inte Mastercard accepterats på vissa ställen utan endast Visa, och då har det varit turisthålor som bl.a. Thailand.

SEB lägger fram det som om Visa inte erbjuder blip-funktionen eller byte av pinkod. Detta är fel då Visa också erbjuder dessa funktioner. Det är SEB som har valt att inte betala för dessa tjänster på det Visa-kortet man erbjudit.

Allt handlar i slutändan om att Mastercard erbjuder det SEB vill ha till en bättre kostnad för SEB än vad Visa vill eller kan erbjuda så därför dumpar man det företaget och kortet. Att Mastercard håller nere sin priser är förståeligt för man kan annars inte riktigt konkurrera med Visa.

Trots en billigare kostnad för SEB så höjs priset med 40%.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vidare måste det finnas någon riktigt god anledning till att SEB slutar med VISA (tänk att jag får lära mig detta på Flashback av alla ställen! Orkade inte öppna årliga kuvertet!) och det skulle kunna vara att VISA korten varit utsatta under lång tid - phishing osv.

För 10-15 år sen hände följande :Bekanta till mig har haft sina VISA-kort "på vift" i Malaysia och Miami där det tagits ut stora summor. Mina bekanta har inte varit där och SEB banken har då sagt att de ser att de varit hemma på kortköpen så alla såna här smällar har banken fått ta pga för dålig säkerhet med VISAkort.

Visa och Mastercard har lika bra säkerhetslösningar så det du säger stämmer inte alls.
Senast redigerad av BTK77 2017-02-07 kl. 14:19.
Citera
2017-02-07, 14:37
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Haha, pratade just med Handelsbanken på telefon om att byta till dem för vardagsbankärenden. Det gick bra fram till att jag sa att jag inte behövde något av deras kort utan skulle använda gratisalternativ. Då var Handelsbanken plötsligt "inte rätt bank för dig" och så var det samtalet över.

Storbankerna gillar verkligen inte att man tar russinen ur kakan och optimerar sina bank- och kortförbindelser för att komma undan så billigt som möjligt. Nå, sökandet fortsätter Skandia nästa...

Du skulle gått med på att ha ett bankkort och sedan efter typ ett år sagt upp det när du väl var kund.
Citera
2017-02-07, 15:09
Medlem
Citat:
Haha, pratade just med Handelsbanken på telefon om att byta till dem för vardagsbankärenden. Det gick bra fram till att jag sa att jag inte behövde något av deras kort utan skulle använda gratisalternativ. Då var Handelsbanken plötsligt "inte rätt bank för dig" och så var det samtalet över.

Storbankerna gillar verkligen inte att man tar russinen ur kakan och optimerar sina bank- och kortförbindelser för att komma undan så billigt som möjligt. Nå, sökandet fortsätter Skandia nästa...

Snack. Banken kan inte neka dig till att bli kund bara för att du inte vill ha deras kort.
Citera
2017-02-07, 15:11
Medlem
Citat:
Då var Handelsbanken plötsligt "inte rätt bank för dig" och så var det samtalet över.
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Du skulle gått med på att ha ett bankkort och sedan efter typ ett år sagt upp det när du väl var kund.
Har för mig att jag läst att det är lag på att bankerna inte kan vägra ge någon ett konto. Eller rättare sagt att det är lag på att alla i Sverige ska ha tillgång till ett bankkonto. Hittar dock inte tillbaka till tidningsartikeln just nu så blir lite osäker på exakt vad det stod. Någon som har koll på detta?
Citera
2017-02-07, 17:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTK77
Jag har i dag varit i kontakt med SEB och frågat varför man byter och detta är svaret jag fick.

SEB lägger fram det som om Visa inte erbjuder blip-funktionen eller byte av pinkod. Detta är fel då Visa också erbjuder dessa funktioner. Det är SEB som har valt att inte betala för dessa tjänster på det Visa-kortet man erbjudit.

Allt handlar i slutändan om att Mastercard erbjuder det SEB vill ha till en bättre kostnad för SEB än vad Visa vill eller kan erbjuda så därför dumpar man det företaget och kortet. Att Mastercard håller nere sin priser är förståeligt för man kan annars inte riktigt konkurrera med Visa.

[--]

Visa och Mastercard har lika bra säkerhetslösningar så det du säger stämmer inte alls.
Tack för din research! Och det är bra att du säger som det är. Jag visste ju inte annat än vad jag hört.
Citera
2017-02-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTK77

"Det stämmer att SEB har bytt kortleverantör och från 1/4 är det MasterCard som vi har avtal med. Ur ett användarperspektiv finns ingen skillnad för dig som kund när du använder kortet eftersom MasterCard fungerar precis lika bra som Visa på olika försäljningsställen och i uttagsautomater. Om du haft tjänster kopplade till ditt Bankkort Visa följer de automatiskt med till ditt nya Bankkort MasterCard. Det enda som sker är att du har en annan symbol på ditt kort, funktionaliteten är densamma.

MasterCard kommer med nya funktioner som inte fanns på Bankkort Visa, som möjligheten att blippa kortet på belopp upp till 200 kr och du kan själv kan byta din pinkod direkt i bankomaten hur många gånger du vill."

Det svaret innehåller flera fel, bl.a. att Mastercard fungerar lika bra som Visa. Visa är störst i världen och har flest aktörer som accepterar deras kort. Har själv varit utomlands och då har inte Mastercard accepterats på vissa ställen utan endast Visa, och då har det varit turisthålor som bl.a. Thailand.

SEB höjer vissa avgifter betydligt mer än 40 %. Bankfack som kostat 600 kr kostar nu 1 500 !
Citera
2017-02-07, 19:18
Medlem
Alla banker suger. Men ska själv byta till Länsförsäkringar. Ska bli guldkund. Då får man gratis kort. + lite andra förmåner som billigare försäkringar och annat beroende på vart man bor i landet.

Kan ut och äta gott för de där 300 eller vad nu de andra bankerna tar istället för skänka bort det till feta chefer

Till detta har jag ett gratis norwegian kreditkort. Tar då ut pengar utomlands i atm med valutapåslag 1,75%. Vilket blir billigare än ta ut med t.ex ett Swedbank kort. (Santander är typ enda vettiga alternativet när man reser men då lär man lägga in pengar innan man tar ut för att slippa ränta).

Sen handlar jag allt med norwegiankortet och får 1% på alla köp, vilket jag efter 1år får en enkel biljett till t.ex Thailand eller USA.
Senast redigerad av Master-King 2017-02-07 kl. 19:41.
Citera
2017-02-07, 19:51
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har funderat på att byta från SEB men jag trodde alla banker hade lika låga/obefintliga räntor på sina sparkonton.
Men när du skriver att du inte vill krångla till det så undrar jag hur det krånglat sig för dig? Just krånglet är det som ofta gör en sittandes kvar.
Jag har skaffat flera banker men gillar ju att ha allt samlat i en bank så man får bättre översikt. Kör aktier, lönekonto och kort via SEB men har flyttat sparpengar till en annan bank så har nu 0,75%. Vill inte ha ytterligare en vank för att få visa om nu mastercard funkar i princip lika bra för mina behov.
Tycker SEB haft bra service dom få gånger man behöver kontakta dom, har sällan stora driftstörningar som jag upplever Nordea och Swedbank haft. Köra aktie via avanza eller liknande finns ingen anledning heller när funktion och pris är helt ok. Och på bolån har dom varit väldigt medgörliga vid förhandling. Swish funkar, info man får fram vid deklaration samt hemsidan passar mig perfekt.
Har bytt bank en gång för 20 år sen men sett över villkoren vid några tillfällen och det har slutat med att jag är kvar.
Citera
2017-02-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
SEB höjer vissa avgifter betydligt mer än 40 %. Bankfack som kostat 600 kr kostar nu 1 500 !

Detta vet jag. 40% gäller det som står i första inlägget.
Citera
2017-02-07, 20:40
Medlem
big.spenders avatar
När man på den nivån som vissa i denna tråd gnäller över att bankerna tar betalt 300-400kr per år för ett kort har ni verkligen felprioriteringar.

Vad är problemet med att en bank tar betalt för sina tjänster? Varför får banken inte ta betalt, precis som Zalando, Statoil, Krogen eller vilken annan som helst vinstdrivande rörelse?

Tro mig, ni har mycket större problem som ni borde ta tag i.
Citera
2017-02-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av big.spender
När man på den nivån som vissa i denna tråd gnäller över att bankerna tar betalt 300-400kr per år för ett kort har ni verkligen felprioriteringar.

Vad är problemet med att en bank tar betalt för sina tjänster? Varför får banken inte ta betalt, precis som Zalando, Statoil, Krogen eller vilken annan som helst vinstdrivande rörelse?

Tro mig, ni har mycket större problem som ni borde ta tag i.

Ha, du var mig allt en rolig liten sak. Du menar att ägarna som fick 16 miljarder förra året och en VD som tjänar 10,000 kr/tim behöver mer? Ja men då kan du ju bara betala, du som har rätt prioritering.

Det handlar inte om att ta betalt för sina tjänster, det handlar om att ta ut mer än vad det faktiskt kostar. Se bara på Forex där det inte kostar en endaste krona att öppna konto, göra Internetbetalningar och få ett Visa. Kan Forex gå runt trots att dessa tjänster är gratis kan SEB det med, men man vill inte utan höjer priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in