Jag har i dag varit i kontakt med SEB och frågat varför man byter och detta är svaret jag fick.
"Det stämmer att SEB har bytt kortleverantör och från 1/4 är det MasterCard som vi har avtal med. Ur ett användarperspektiv finns ingen skillnad för dig som kund när du använder kortet eftersom MasterCard fungerar precis lika bra som Visa på olika försäljningsställen och i uttagsautomater. Om du haft tjänster kopplade till ditt Bankkort Visa följer de automatiskt med till ditt nya Bankkort MasterCard. Det enda som sker är att du har en annan symbol på ditt kort, funktionaliteten är densamma.
MasterCard kommer med nya funktioner som inte fanns på Bankkort Visa, som möjligheten att blippa kortet på belopp upp till 200 kr och du kan själv kan byta din pinkod direkt i bankomaten hur många gånger du vill."
Det svaret innehåller flera fel, bl.a. att Mastercard fungerar lika bra som Visa. Visa är störst i världen och har flest aktörer som accepterar deras kort. Har själv varit utomlands och då har inte Mastercard accepterats på vissa ställen utan endast Visa, och då har det varit turisthålor som bl.a. Thailand.
SEB lägger fram det som om Visa inte erbjuder blip-funktionen eller byte av pinkod. Detta är fel då Visa också erbjuder dessa funktioner. Det är SEB som har valt att inte betala för dessa tjänster på det Visa-kortet man erbjudit.
Allt handlar i slutändan om att Mastercard erbjuder det SEB vill ha till en bättre kostnad för SEB än vad Visa vill eller kan erbjuda så därför dumpar man det företaget och kortet. Att Mastercard håller nere sin priser är förståeligt för man kan annars inte riktigt konkurrera med Visa.
Trots en billigare kostnad för SEB så höjs priset med 40%.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Vidare måste det finnas någon riktigt god anledning till att SEB slutar med VISA (tänk att jag får lära mig detta på Flashback av alla ställen! Orkade inte öppna årliga kuvertet!) och det skulle kunna vara att VISA korten varit utsatta under lång tid - phishing osv.
För 10-15 år sen hände följande :Bekanta till mig har haft sina VISA-kort "på vift" i Malaysia och Miami där det tagits ut stora summor. Mina bekanta har inte varit där och SEB banken har då sagt att de ser att de varit hemma på kortköpen så alla såna här smällar har banken fått ta pga för dålig säkerhet med VISAkort.
Visa och Mastercard har lika bra säkerhetslösningar så det du säger stämmer inte alls.