• 1
  • 2
2017-02-02, 01:22
Medlem
Vilken bank där man kan ha all sin privatekonomi samlad är bäst? Vill ha ett lönekonto, kreditkort, sparkonto (med ränta och fria uttag) samt ett långsiktigt sparande för pensionen.

Vet att man får bättre ränta om man aktivt letar efter det och väljer olika konton och banker men jag vill ha allt under ett och samma tak. Så med dessa förutsättningar i åtanke, vilken bank är bäst?
Citera
2017-02-02, 10:12
Medlem
Lekes avatar
Till att börja med kan du glömma sparkonto med ränta och fria uttag oavsett vilken bank du tittar på. I dagsläget behöver du i princip binda upp pengarna i flera år och ändå får du minimal ränta.

Kreditkorten skiljer sig inte heller mycket åt. Kolla på de olika villkoren vilket som passar dig bäst vad gäller årsavgift, ränta, försäkringar osv.

Pratar vi pensionssparande så erbjuder de banker jag vet även köp av fonder från andra fondbolag. Så oavsett vilken bank du väljer har du tillgång till samma fonder och aktier.
Citera
2017-02-02, 10:28
Medlem
Varför vill du nödvändigtvis samla allt på ett ställe? Vissa banker är bra för vardagsekonomin (jag kör Länsförsäkringar), men för det långsiktiga sparandet och investerandet är nischade internetbanker som Avanza och Nordnet att föredra.
Citera
2017-02-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Varför vill du nödvändigtvis samla allt på ett ställe? Vissa banker är bra för vardagsekonomin (jag kör Länsförsäkringar), men för det långsiktiga sparandet och investerandet är nischade internetbanker som Avanza och Nordnet att föredra.

När vi var och pratade med "vår kontakt på Swedbank" om vårt bolån kom frågan varför vi inte sparade något (långsiktigt). Vårt svar var att Avanza löser den biten, det svaret var inte populärt. Från en ganska trevlig ton till en mer kort och irriterad ton.

Men ja, för sparande föredrar i alla fall jag Avanza (Nordnet är väl likvärdigt?).

Edit: Vi använder oss av Swedbank till vardagligt (alltid gjort), sparande använder vi oss av Avanza.
Senast redigerad av weafy 2017-02-02 kl. 10:53.
Citera
2017-02-02, 17:17
Medlem
Vivendi91s avatar
Jag har länge gått och funderat på vilken bank jag ska byta till då jag är duktigt trött på Swedbank och deras höga avgifter. I dagsläget har jag lönekonto och ett sparkonto där på 100k. Resten av sparandet sköter jag via Avanza.

Vilka av de fyra stora är bäst? (SEB, Handelsbanken, Nordea Swedbank)

Finns det fullgoda alternativ till dessa? Isåfall vilka och varför? Tänker främst på Länsförsäkringar, Skandia, Forex, ICA-Banken och Danske Bank.
Citera
2017-02-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivendi91
Jag har länge gått och funderat på vilken bank jag ska byta till då jag är duktigt trött på Swedbank och deras höga avgifter. I dagsläget har jag lönekonto och ett sparkonto där på 100k. Resten av sparandet sköter jag via Avanza.

Vilka av de fyra stora är bäst? (SEB, Handelsbanken, Nordea Swedbank)

Finns det fullgoda alternativ till dessa? Isåfall vilka och varför? Tänker främst på Länsförsäkringar, Skandia, Forex, ICA-Banken och Danske Bank.

Skippa storbankerna, de tar bara ut en mass avgifter för ingenting och vill egentligen ändå inte ha dig (de bryr sig inte om små privatkunder).

Jag har Länsförsäkringar (bytte från en Sparbank), är mycket nöjd. De har alla tjänster man behöver (till skillnad från vissa av de andra du nämner, t ex Forex). Det enda som kostar är betalkort (275 kr/år). LF rekommenderas särskilt om man redan har någon försäkring hos dem, eftersom man då (som både bank- och försäkringskund) får rabatt och återbäring. Jag betalar i praktiken ingenting för mitt kort.
Citera
2017-02-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weafy
När vi var och pratade med "vår kontakt på Swedbank" om vårt bolån kom frågan varför vi inte sparade något (långsiktigt). Vårt svar var att Avanza löser den biten, det svaret var inte populärt. Från en ganska trevlig ton till en mer kort och irriterad ton.

Säljaren på banken ville sälja på er lite sparprodukter med fina marginaler mot en begränsad rabatt på bolåneräntan. Nu gick ju inte det.

Nån gång har jag initialt gått med på att flytta sparandet för att sedan dra ut på det och bara flytta en mindre mängd till ett sparade med minsta möjliga avgifter. Jag har aldrig varit med om att de följer upp det speciellt noga.
Citera
2017-02-02, 19:28
Medlem
Med TS kriterier hade jag gått på Skandiabanken.

Där får du lönekonto med överföringar, betalningar och kreditkort kostnadsfritt. De utfärdar även Mobilt Bank-ID vilket är smidigt att ha för att logga in på Skatteverket med flera.

Sparkontot har knappt någon ränta men du kan köpa Spiltan Räntefond Sverige vilket ger i nivå med nishbankerna för sparkonto.

Pensionssparet lägger du i en ISK där du köper svenska och globala indexfonder med låga avgifter.
Citera
2017-02-02, 20:55
Awaiting Email Confirmation
Lägger en röst på Länsförsäkringar, speciellt om TS redan har försäkringar där. Det enda som saknas är sparkonto med ränta.
Citera
2017-02-05, 15:31
Bannlyst
Vilken Bank är bäst för privatpersoner i Sverige?

Som sagt vilken bank är bäst för helt vanliga privatpersoner i Sverige?
Har för tillfället Swedbank och kommer att avsluta mitt konto hos dem, och har att välja att öppna konto hos dessa följande banker.

Nordea Bank AB
Skandinaviska Enskilda Banken (SEB)
Svenska Handelsbanken
Citera
2017-02-05, 15:32
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Som sagt vilken bank är bäst för helt vanliga privatpersoner i Sverige?
Har för tillfället Swedbank och kommer att avsluta mitt konto hos dem, och har att välja att öppna konto hos dessa följande banker.

Nordea Bank AB
Skandinaviska Enskilda Banken (SEB)
Svenska Handelsbanken
Svenska Handelsbanken
Citera
2017-02-05, 15:34
Awaiting Email Confirmation
Om det är alternativen så Svenska Handelsbanken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in