2017-02-01, 22:32
Medlem
Tänkte på detta idag då jag var inne på en liten mack med en enorm hylla lösgodis mitt i butiken. Är det verkligen värt att sätta in dessa? Hur stor del av mackens vinst tror ni beror på lösgodisförsäljning, jämfört med annan varuförsäljning inne i butiken?
Citera
2017-02-01, 22:43
Medlem
franges avatar
Inte sällan så är det ju godisföretagen som hyr in sig i butiken - alltså de som betalar butiken för att få ha sin hylla med godis där - och även företagen som sköter/fyller på när det börjar bli tomt i facken.
Citera
2017-02-01, 23:13
Medlem
NaZdravis avatar
Jobbade på Willys för många år sedan och jag minns att chefen berättade att två saker hade väldigt bra marginal. Plastkassar och lösgodis.
Citera
2017-02-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Inte sällan så är det ju godisföretagen som hyr in sig i butiken - alltså de som betalar butiken för att få ha sin hylla med godis där - och även företagen som sköter/fyller på när det börjar bli tomt i facken.

Hur funkar det? Går alla pengar direkt till godisföretaget utan vinst för butiken? Har de en separat beräknare för godiset då så att allt hålls reda på?

Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Jobbade på Willys för många år sedan och jag minns att chefen berättade att två saker hade väldigt bra marginal. Plastkassar och lösgodis.

Intressant.
Citera
2017-02-02, 00:13
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Hur funkar det? Går alla pengar direkt till godisföretaget utan vinst för butiken? Har de en separat beräknare för godiset då så att allt hålls reda på?

Det vet jag inte. Däremot så kan du ju titta på tex Ica Maxi - inte sällan kommer det personal från Karamellkungen (eller vilken leverantör de nu har) och "sköter om" godishyllorna. Gäller ju inte bara på lösgodiset iofs... Men alltså inte personal i "Ica-klädsel" utan iklädd profilkläder just från den leverantören.

Samma sak med snuset oftast, vissa snustillverkare ordnar ju till och med egna små snuskylar just för sitt snus.

Butiken har med största säkerhet en bestämd procent på varje hekto godis som säljs, utöver någon form av hyra för att ha godishyllorna i butiken.
Citera
2017-02-02, 00:43
Medlem
RAGEDs avatar
Samma med brödet
Citera
2017-02-02, 20:52
Medlem
apelsinhimlens avatar
Kan fungerar på olika sätt.

Hemmakväll tjänar stora pengar på sitt lösgodis som de säljer för 10 kronor/hg.

Snittmarginalen är över 50 % och upp till 75 % på vissa sorter.

Hörde att 4 kilo Hallonlakritsskalle kostar drygt 100 kronor i inköp.

Sedan har man problem med vissa sorter och då främst Geisha och där de bara byter pengar.

Fazer är medvetna om att du måste ha den som välsorterad godishandlare och tar därför väldigt mycket betalt för den sorten.

Därför exponerar butiker de inte Geisha (om de nu har den) på samma sätt som övriga godissorter.

Dumle och Marianne (båda starka varumärken från Fazer) är två andra sorter som är klart dyrare än genomsnittet.

Gäller att ha hög omsättning på lösgodis annars blir det hårt och ofräscht.

Tror alla råkat ut för gammal lösgodis.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2017-02-02 kl. 20:57.
Citera
2017-02-05, 04:54
Medlem
Vilka produkter i en vanlig, större livsmedelsbutik (t.ex ICA MAXI) är utav lika typ med de "egna" tillverkarna som sköter om produkterna?
Lösgodis, t.ex Karamellkungen?
Bröd, hyr brödbagarna vissa hyllor som de sedan sköter om och slåss emot andra bagerier och sköter egen reklam/hand om hyllorna sina mm?
Blommor? Sett vissa blomföretag som sköter om "deras" blommor på vissa ställen.
Glass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in