Citat:
Oj, det var fan vad chatGPT kan vara användbart! Trodde folk mest å skrev i det för att dom saknar riktiga vänner…
Så om man ska lita på det AI-verktyget så tycks siffrorna på minpension.se stämma ganska bra?
Har en bruttolön på 50-60 000:- per månad, och den kommer inte öka drastiskt under mitt arbetsliv. Har KPA som pensions-tjofräs.
Bonusfråga: Kan ju inte bara vara jag som sparar ”endast” 12 000:- per månad. Varför väljer inte fler att gå i pension tidigare? Varför väljer man att slita ut sig till 67? Eller har min bank råkat köpa århundradets lyxfonder för mina 12 000:- så de har vuxit så överjävligt?
Så om man ska lita på det AI-verktyget så tycks siffrorna på minpension.se stämma ganska bra?
Har en bruttolön på 50-60 000:- per månad, och den kommer inte öka drastiskt under mitt arbetsliv. Har KPA som pensions-tjofräs.
Bonusfråga: Kan ju inte bara vara jag som sparar ”endast” 12 000:- per månad. Varför väljer inte fler att gå i pension tidigare? Varför väljer man att slita ut sig till 67? Eller har min bank råkat köpa århundradets lyxfonder för mina 12 000:- så de har vuxit så överjävligt?
ChatGpt är väldigt kraftullt, typ googlex10.
Ja, jag tror att siffrorna stämmer ganska bra, räknade dessutom på en ganska låg lön så din tjänstepension är högre vid 55.
Man kan ju också utgå ifrån 4%-regeln, enligt vilken ditt kapital aldrig tar slut om du tar ut 4% per år (eftersom ditt kapital fortsätter att förräntas med ungefär lika mycket).
Enligt den kan du ta ut 16600kr/månad livet ut, om du har 5 miljoner i kapital, och dessutom har du din tjänstepension i 10 år och sedan din allmänna pension .
Du skulle kunna ta ut 13000kr efter skatt i din tjänstepension i 10 år och sedan din allmänna livet ut.
Har du funderat på att löneväxla? Om du löneväxlar på den del av din lön som överstiger 51000kr/månad så kan du sätta av exempelvis 2000kr brutto, som du betalar 50% skatt på, och sedan när du tar ut din tjänstepension så betalar du bara 30% i skatt för pension. Din arbetsgivare betalar också 6% mindre i arbetsgivaravgifter så man brukar få det som en extra avsättning.
Apropå din bonusfråga så tror jag att du har ett bättre pensionssparande än gemene man. Jag är några år äldre än dig och har ca 4 miljoner i pensionskapital och har enligt minpension högre pension än 80% av referensgruppen.