2023-10-03, 14:47
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Är det bara allmän pension som ingår i de 24000 kr? Eller är det inklusive tjänstepension?

Tjänstepension kommer att vara oerhört viktig för din generation.

AP7 Såfa är nog helt OK. Personligen hade jag dock inte haft den eftersom den börjar växla över från börsen till räntesparande redan vid 56 års ålder. Jag är över 60 och kör fortfarande med bara aktiefonder för premiepension och tjänstepension.

Själv hamnar jag enligt prognosen på ca 31000 kr/månad brutto om jag går vid 65.

Väntar jag tills 67 år så får jag ca 34000 kr brutto.

Väntar jag till 69 år blir pensionen ca 39000 kr brutto.

Jag har inte haft någon märkvärdig lön i mitt liv.
Det är inklusive. Jag har 45 i lön idag och är ju en bra bit över medel, men pensionen ligger ganska lågt i jämförelse, men jag kanske tänker fel.
Citera
2023-10-03, 14:58
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX
Det är inklusive. Jag har 45 i lön idag och är ju en bra bit över medel, men pensionen ligger ganska lågt i jämförelse, men jag kanske tänker fel.

Jag antar att du är 80-talist? Ja, att pensionen skulle bli lägre för yngre personer än för oss 50- och 60-talister har man ju läst om så det kanske stämmer.

Hur har du tjänstepensionen placerad? Själv har jag den i en global indexfond (aktier). Du är såpass ung att du du absolut ska ha den i aktiefonder.
Citera
2023-10-03, 15:26
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Jag antar att du är 80-talist? Ja, att pensionen skulle bli lägre för yngre personer än för oss 50- och 60-talister har man ju läst om så det kanske stämmer.

Hur har du tjänstepensionen placerad? Själv har jag den i en global indexfond (aktier). Du är såpass ung att du du absolut ska ha den i aktiefonder.
Det stämmer, 86a. Ligger ganska utspritt och jag har inte gjort några aktiva val, det har väl varit arbetsgivarna som valt åt mig? Svart att veta vad jag ska göra.
ITP1 Alecta Optimal Pension
Avtalspension SAF-LO (AMF)
Tjänstepension Ktp1 Fremia-Handels (Folksam)
Avtalspension GTP (Folksam)
Citera
2023-10-03, 15:50
Medlem
Ja, du kan tyvärr inte räkna med någon fet pension. Jag räknas som höginkomsttagare och får knappt 32k när jag kollar på minpension.se. Nyckeln är att ha ett privat sparande vid sidan av.
Citera
2023-10-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja, du kan tyvärr inte räkna med någon fet pension. Jag räknas som höginkomsttagare och får knappt 32k när jag kollar på minpension.se. Nyckeln är att ha ett privat sparande vid sidan av.

Bra tips om du är höginkomsttagare (50kkr+) är att löneväxla, betydligt bättre o spara oskattade pengar på börsen än skattade "vid sidan av"
Citera
2023-10-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Bra tips om du är höginkomsttagare (50kkr+) är att löneväxla, betydligt bättre o spara oskattade pengar på börsen än skattade "vid sidan av"

Jag har funderat på det. Den enda nackdelen är att om jag skulle bli arbetslös så beräknas A-kassan på lönen efter löneväxlingen. Men kommer antagligen göra det ändå.
Citera
2023-10-03, 16:52
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Intressant, är det något man tar med HR?
Citera
2023-10-03, 17:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag har funderat på det. Den enda nackdelen är att om jag skulle bli arbetslös så beräknas A-kassan på lönen efter löneväxlingen. Men kommer antagligen göra det ändå.
Kan du löneväxla ligger redan lönen över brytpunkten, då påverkar det inte a-kassan eftersom du redan slagit i taket.
Citera
2023-10-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Kan du löneväxla ligger redan lönen över brytpunkten, då påverkar det inte a-kassan eftersom du redan slagit i taket.

Jag har en extra inkomstförsäkring via facket som täcker upp för en högre lön.
Citera
2023-10-03, 17:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag har en extra inkomstförsäkring via facket som täcker upp för en högre lön.
Dåså, ännu mindre intressant vad a-kassan blir.
Citera
2023-10-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Dåså, ännu mindre intressant vad a-kassan blir.

Den täcker ju bara upp för den lön jag haft din pappskalle. Växlar jag bort min lön så räknas den delen inte som inkomst.
Citera
2023-10-03, 17:20
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Den täcker ju bara upp för den lön jag haft din pappskalle. Växlar jag bort min lön så räknas den delen inte som inkomst.
Ok, don’t get your panties in a twist, tjänar du så mycket att du har råd att löneväxla och dessutom har inkomstförsäkring sitter du bra. Bättre att låta serveras diarandwt växa då.
Men för all del, pappskalle, lyssna inte på mig, utan vänta tills du går i pension och se om du ändrar dig då.
Dumjävel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in