2024-07-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pritchard
Oj, det var fan vad chatGPT kan vara användbart! Trodde folk mest å skrev i det för att dom saknar riktiga vänner…
Så om man ska lita på det AI-verktyget så tycks siffrorna på minpension.se stämma ganska bra?

Har en bruttolön på 50-60 000:- per månad, och den kommer inte öka drastiskt under mitt arbetsliv. Har KPA som pensions-tjofräs.

Bonusfråga: Kan ju inte bara vara jag som sparar ”endast” 12 000:- per månad. Varför väljer inte fler att gå i pension tidigare? Varför väljer man att slita ut sig till 67? Eller har min bank råkat köpa århundradets lyxfonder för mina 12 000:- så de har vuxit så överjävligt?

ChatGpt är väldigt kraftullt, typ googlex10.

Ja, jag tror att siffrorna stämmer ganska bra, räknade dessutom på en ganska låg lön så din tjänstepension är högre vid 55.

Man kan ju också utgå ifrån 4%-regeln, enligt vilken ditt kapital aldrig tar slut om du tar ut 4% per år (eftersom ditt kapital fortsätter att förräntas med ungefär lika mycket).

Enligt den kan du ta ut 16600kr/månad livet ut, om du har 5 miljoner i kapital, och dessutom har du din tjänstepension i 10 år och sedan din allmänna pension .

Du skulle kunna ta ut 13000kr efter skatt i din tjänstepension i 10 år och sedan din allmänna livet ut.

Har du funderat på att löneväxla? Om du löneväxlar på den del av din lön som överstiger 51000kr/månad så kan du sätta av exempelvis 2000kr brutto, som du betalar 50% skatt på, och sedan när du tar ut din tjänstepension så betalar du bara 30% i skatt för pension. Din arbetsgivare betalar också 6% mindre i arbetsgivaravgifter så man brukar få det som en extra avsättning.

Apropå din bonusfråga så tror jag att du har ett bättre pensionssparande än gemene man. Jag är några år äldre än dig och har ca 4 miljoner i pensionskapital och har enligt minpension högre pension än 80% av referensgruppen.
Citera
2024-07-07, 00:11
Medlem
45-50 år

Allmän pension 2.9 miljoner
- Inkomstpension 2.2 miljoner
- Premiepension 0.7 miljoner
Tjänstepension 4.8 miljoner
Privat pension 0.5 miljoner
-------------------------------
Totalt 8.2 miljoner
Citera
2024-07-07, 00:38
Medlem
Citat:
Oj, det var fan vad chatGPT kan vara användbart! Trodde folk mest å skrev i det för att dom saknar riktiga vänner…
Så om man ska lita på det AI-verktyget så tycks siffrorna på minpension.se stämma ganska bra?

Har en bruttolön på 50-60 000:- per månad, och den kommer inte öka drastiskt under mitt arbetsliv. Har KPA som pensions-tjofräs.

Bonusfråga: Kan ju inte bara vara jag som sparar ”endast” 12 000:- per månad. Varför väljer inte fler att gå i pension tidigare? Varför väljer man att slita ut sig till 67? Eller har min bank råkat köpa århundradets lyxfonder för mina 12 000:- så de har vuxit så överjävligt?

12000 är väldigt mycket att spara till pension, de flesta är inte i närheten, utan ligger mer på nån tusing eller 2, lite mer när det närmar sig

Man behöver inte vara utsliten för att man jobbar till ordinarie pension, vet många som jobbar lite till för att de faktiskt gillar sitt jobb.
Citera
2024-07-18, 01:20
Medlem
Pritchards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
ChatGpt är väldigt kraftullt, typ googlex10.

Ja, jag tror att siffrorna stämmer ganska bra, räknade dessutom på en ganska låg lön så din tjänstepension är högre vid 55.

Man kan ju också utgå ifrån 4%-regeln, enligt vilken ditt kapital aldrig tar slut om du tar ut 4% per år (eftersom ditt kapital fortsätter att förräntas med ungefär lika mycket).

Enligt den kan du ta ut 16600kr/månad livet ut, om du har 5 miljoner i kapital, och dessutom har du din tjänstepension i 10 år och sedan din allmänna pension .

Du skulle kunna ta ut 13000kr efter skatt i din tjänstepension i 10 år och sedan din allmänna livet ut.

Har du funderat på att löneväxla? Om du löneväxlar på den del av din lön som överstiger 51000kr/månad så kan du sätta av exempelvis 2000kr brutto, som du betalar 50% skatt på, och sedan när du tar ut din tjänstepension så betalar du bara 30% i skatt för pension. Din arbetsgivare betalar också 6% mindre i arbetsgivaravgifter så man brukar få det som en extra avsättning.

Apropå din bonusfråga så tror jag att du har ett bättre pensionssparande än gemene man. Jag är några år äldre än dig och har ca 4 miljoner i pensionskapital och har enligt minpension högre pension än 80% av referensgruppen.

Angående löneväxling: jag vill nog ha upp min lön lite till för att det ska kännas "värt" att löneväxla.
Citera
2024-07-18, 01:23
Medlem
Pritchards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
12000 är väldigt mycket att spara till pension, de flesta är inte i närheten, utan ligger mer på nån tusing eller 2, lite mer när det närmar sig

Man behöver inte vara utsliten för att man jobbar till ordinarie pension, vet många som jobbar lite till för att de faktiskt gillar sitt jobb.

Jag stortrivs med mitt yrke! Men har jag råd, så spenderar jag dock hellre mina sista pigga år i en solsäng på Bahamas, än att fortsätta jobba. =)
Citera
2024-07-18, 01:57
Medlem
Citat:
Jag stortrivs med mitt yrke! Men har jag råd, så spenderar jag dock hellre mina sista pigga år i en solsäng på Bahamas, än att fortsätta jobba. =)

Just det alternativet lät sjukt tråkigt, men självklart är det så att har man medlem kanske man gör några år tidigare,men att spara så mycket pengar om det innebär stora uppoffringar på vägen dit är inte värt det för många. Man kanske hellre åker på 1-2 resor varje år än sparar för att sluta tidigare och ändå mest ha tråkigt på dagarna (de finns de också, som kommer tillbaka efter några månader när de tröttnat på att gå hemma hela dagarna). Alla prioriterar olika.

Jag har via mitt pensionsavtal möjlighet att gå 4 år före den vanliga pensionen, och då man gå max 3 år före riktåldern, så jag kan gå 7 år tidigare (dvs vid 61) om jag vill utan att spara något (men det gör jag) och ändå ha en hygglig pension. Men blir ju bättre om jag jobbar längre, men längre än 64 är bara meningslöst för mig ekonomiskt.(Om jag inte tar ut pensionen och jobbar utöver det förstås)
Citera
2024-07-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Just det alternativet lät sjukt tråkigt, men självklart är det så att har man medlem kanske man gör några år tidigare,men att spara så mycket pengar om det innebär stora uppoffringar på vägen dit är inte värt det för många. Man kanske hellre åker på 1-2 resor varje år än sparar för att sluta tidigare och ändå mest ha tråkigt på dagarna (de finns de också, som kommer tillbaka efter några månader när de tröttnat på att gå hemma hela dagarna). Alla prioriterar olika.

Jag har via mitt pensionsavtal möjlighet att gå 4 år före den vanliga pensionen, och då man gå max 3 år före riktåldern, så jag kan gå 7 år tidigare (dvs vid 61) om jag vill utan att spara något (men det gör jag) och ändå ha en hygglig pension. Men blir ju bättre om jag jobbar längre, men längre än 64 är bara meningslöst för mig ekonomiskt.(Om jag inte tar ut pensionen och jobbar utöver det förstås)

Nu svarar jag åt någon annan men vi har alla olika preferenser gällande vad som är kul eller tråkigt. Även jag stortrivs i mitt yrke men tycker att det är alltid trevligare att vara ledig. Handlar mycket om känslan av frihet också, det är mycket lättare att gå till jobbet om man vet att man skulle kunna sluta om man ville och klara sig ekonomiskt ändå.

Sen är faktum att man är inte lika attraktiv på jobbmarknaden efter 40, efter att ha aldrig känt någon som blivit av mig jobbet så har ganska många av mina vänner drabbats, förklaringarna från arbetsgivare är många men tror det handlar mycket om att de har blivit seniora i sina roller och lite dyra, så man vill ha in en söt 27-åring istället som chefen tycker är trevlig att titta på och har dessutom lägre lön.

Personligen skulle jag dock inte ha några problem alls att fylla mina dagar vid en tidig pension, förutsatt att man har ett bra pensionssparande, och skulle gärna sluta jobba tidigt för att jag vet att jag skulle trivas med det.
Citera
2024-07-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nu svarar jag åt någon annan men vi har alla olika preferenser gällande vad som är kul eller tråkigt. Även jag stortrivs i mitt yrke men tycker att det är alltid trevligare att vara ledig. Handlar mycket om känslan av frihet också, det är mycket lättare att gå till jobbet om man vet att man skulle kunna sluta om man ville och klara sig ekonomiskt ändå.

Sen är faktum att man är inte lika attraktiv på jobbmarknaden efter 40, efter att ha aldrig känt någon som blivit av mig jobbet så har ganska många av mina vänner drabbats, förklaringarna från arbetsgivare är många men tror det handlar mycket om att de har blivit seniora i sina roller och lite dyra, så man vill ha in en söt 27-åring istället som chefen tycker är trevlig att titta på och har dessutom lägre lön.

Personligen skulle jag dock inte ha några problem alls att fylla mina dagar vid en tidig pension, förutsatt att man har ett bra pensionssparande, och skulle gärna sluta jobba tidigt för att jag vet att jag skulle trivas med det.

Där jag jobbar är det väldigt vanligt att folk antingen skjuter fram sin pension eller jobbar timmar. Finns inga "söta 27-åringar" att ersätta dem med, utan är snarare ett stort problem att så många med rätt kompetens är i pensionsåldern.

Men givetvis har man olika preferenser vad som är roligt, tycker mest den här klassiska "nu är jag ekonomiskt oberoende och kan göra vad jag vill" man ser i slutet på filmer där de då ligger på nån strand och dricker drinkar känns rätt meningslöst, ska man göra det dag ut och in resten av livet eller? Man lär ju vara grovt alkoholiserad efter ett halvår...

Jag kommer inte heller att ha några problem att fylla dagarna när det är dags, och hoppas att jag har sparat undan så jag kan gå vid 61, men snålar inte heller nu, man ska leva i nuet också
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-07-18 kl. 23:03.
Citera
2024-08-22, 02:49
Medlem
knors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Jag närmar mig 60 och har totalt närmare 6MSEK.
Mer än de flesta ovan, tror jag.

Ser flera ovan som har högre allmän än mig.
Tjänstepensionen är inte världsrekord, men antagligen bättre än 90%.
Beror snarare på lyckade placeringar än stora avsättningar.
Jag har kort sagt haft en jäkla röta, men kan förstås få oflyt och bränna pengarna igen.

Sen går jag inte in på hur det ser ut i "resten av familjen",
men kort sagt står jag för den helt övervägande delen av av pensionskapitalet.
Så jag får dela med mig om jag blir gammal.

De säger att pengarna går åt snabbt när man är ledig och har tid att bränna dem.
7 år senare har jag 2,5 gånger mer än då. Blir en bra pension. Lyckade investeringar är anledningen, dvs inte insättningarna. Grymt flyt. Det blev ett jäkla ryck senaste åren. Mycket tech (mag 7) och en bra resa med kryptocertifikat. Nu gäller det att riska av lite lagom.

Tillägger att jag under corona låg ganska rejält under 2017-nivån. Inte kul. Men sen small det till.
Senast redigerad av knor 2024-08-22 kl. 02:54.
Citera
2024-09-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittruska
44 år

2019
Allmän 1 976 000 varav 495 000 ppm
Tjänstepension 818 000 kr
Totalt 2 794 000 kr

2020
Allmän 2 251 000 varav 636 000 ppm
Tjänstepension 1 137 000 kr
Totalt 3 388 000 kr

2021
Allmän 2 410 000 varav 682 000 ppm
Tjänstepension 1 424 000 kr
Totalt 3 834 000 kr

2022
Allmän 2 741 000 varav 858 000 ppm
Tjänstepension 1 850 000 kr
Totalt 4 591 000 kr

2023
Allmän 2 942 000 varav 886 000 ppm
Tjänstepension 2 170 000 kr
Totalt 5 112 000 kr

Jösses vilken utveckling! Du har på 5 år tredubblat tjänstepensionen!
Hur kan man göra för att få en sådan utveckling?
Behöver man tjäna väldigt bra, typ minst 70 000 kr/mån eller nåt sånt?
Citera
2024-09-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jösses vilken utveckling! Du har på 5 år tredubblat tjänstepensionen!
Hur kan man göra för att få en sådan utveckling?
Behöver man tjäna väldigt bra, typ minst 70 000 kr/mån eller nåt sånt?

Det är dessutom på 4 år. Det är säkert en kombination av hög lön, kanske löneväxling samt tur med placeringarna.

Här kan du räkna hur kapital utvecklas med olika förutsättningar. Hur man än vrider på det så måste det varit både hög utveckling i kombination med hög avsättning.

https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/sparkalkylator.html
Citera
2024-09-19, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det är dessutom på 4 år. Det är säkert en kombination av hög lön, kanske löneväxling samt tur med placeringarna.

Här kan du räkna hur kapital utvecklas med olika förutsättningar. Hur man än vrider på det så måste det varit både hög utveckling i kombination med hög avsättning.

https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/sparkalkylator.html

Hur går det till att öka allmänna pensionen som du gjort? Max avsättning är ju drygt 100k per år om du har 50.000 i månaden och avkastningen är väl typ max som inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in