2023-10-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX
Intressant, är det något man tar med HR?

Precis, i stort sett alla arbetsgivare brukar erbjuda det, plus att du ofta får 6% extra eftersom det är lägre arbetsgivaravgift som pensionär en del (giriga) företag tar de procenten som "administrationsavgift"
Citera
2023-10-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Den täcker ju bara upp för den lön jag haft din pappskalle. Växlar jag bort min lön så räknas den delen inte som inkomst.

Som jag förstått det är det din lön på pappret som gäller oavsett om din taxerade inkomst är lägre pga växlingen, någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2023-10-03, 17:43
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Jag snubblade in på min pension och kikade lite på vad jag skulle få ut med min nuvarande lön och om jag går i pension vid 67 - drygt 24000 innan skatt. Jag har 30 år kvar i arbetslivet om allt går bra och förväntar mig att min lön kommer gå upp lite till men med annan slutlön hamnade jag ändå på cirka 27000. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det riktigt. Är det "normalt" för det låter väldigt lite. Idag sparar jag för att kunna köpa en egen bostad inom några år och det blir i slutändan mitt privata "pensionssparande" och i övrigt ligger min placering i AP7 Såfa - Staten sårskullsförvaltningsalternativ, standard antar jag? Jag är införstådd med att kanske behöva jobba till minst 69 år och det påverkar också såklart pensionen. Hur resonerar ni andra? Har ni gjort några åtgärder vad gäller placeringar, eget sparande osv?

Hur fan kollar man sin pension?
Citera
2023-10-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Som jag förstått det är det din lön på pappret som gäller oavsett om din taxerade inkomst är lägre pga växlingen, någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Grejen är att lönen på pappret är lägre när man löneväxlar. I mitt ordinarie avtal har jag t.ex 10% avsättning till tjänstepension, men det är inget något a-kassa kommer täcka för, och hellre inget som jag ser röken av på min lönespecifikation. Samma blir det med löneväxling, de pengarna försvinner helt från lönen och lönespecifikationen.
Citera
2023-10-03, 17:53
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Precis, i stort sett alla arbetsgivare brukar erbjuda det, plus att du ofta får 6% extra eftersom det är lägre arbetsgivaravgift som pensionär en del (giriga) företag tar de procenten som "administrationsavgift"
Okej, tack. Just idag ligger jag på 45, snart nån tusenlapp till eller två efter nya lönebeskedet. Men det kanske blir aktuellt till nästa eller följande år.
Citera
2023-10-03, 17:53
Medlem
Citat:
Grejen är att lönen på pappret är lägre när man löneväxlar. I mitt ordinarie avtal har jag t.ex 10% avsättning till tjänstepension, men det är inget något a-kassa kommer täcka för, och hellre inget som jag ser röken av på min lönespecifikation. Samma blir det med löneväxling, de pengarna försvinner helt från lönen och lönespecifikationen.

Vet inte hur det fungerar på olika företag men för mig står det fast månadslön x kronor oavsett hur mycket jag växlar, sen allt över cirka 50kkr i månaden är det ju över 30% avsättning till tjänstepension
även om du tjänar 80kkr och taxerar 50/m
Citera
2023-10-03, 17:54
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
https://www.minpension.se/
https://www.pensionsmyndigheten.se/
Citera
2023-10-03, 18:16
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

Citat:
https://www.minpension.se/
https://www.pensionsmyndigheten.se/

Tänk bara på att det är en prognos, inte någon absolut sanning. För en 25-åring är det en rätt osäker prognos. För en 60-åring är den betydligt säkrare.
Citera
2023-10-03, 18:39
Medlem
Citat:

Är den? Jag löneväxlar och det framgår av min lönespec, dvs först står min avtalade lön, sen avdrag för löneväxling andra avdrag och påslag.

Din ordinarie pensionsavsättning är separat från löneväxlingen.

Harv du kollat upp hur det fungerar?
Citera
2023-10-03, 22:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Trådar sammanfogade. /Mod
Citera
2023-10-04, 08:13
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Det stämmer, 86a. Ligger ganska utspritt och jag har inte gjort några aktiva val, det har väl varit arbetsgivarna som valt åt mig? Svart att veta vad jag ska göra.
ITP1 Alecta Optimal Pension
Avtalspension SAF-LO (AMF)
Tjänstepension Ktp1 Fremia-Handels (Folksam)
Avtalspension GTP (Folksam)

Jag är ungefär lika gammal som dig men jag har varit utomlands och jobbat i fem år. När jag loggar in på pensionmyndigheten så har jag:

pensionmyndigheten 31.000

på minpension.se
allmän pension 242.000
tjänstepension 71.000

Jag har en bruttolön på 38.000-39.000 i månaden.
Citera
2023-10-04, 09:31
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag är ungefär lika gammal som dig men jag har varit utomlands och jobbat i fem år. När jag loggar in på pensionmyndigheten så har jag:

pensionmyndigheten 31.000

på minpension.se
allmän pension 242.000
tjänstepension 71.000

Jag har en bruttolön på 38.000-39.000 i månaden.
Det låter väldigt lite, jag har en bit över miljonen på min allmänna pension och nästan 300k i tjänstepension. Nog för att du varit borta 5 år men kan det bli så stor skillnad? Jag var utomland nästan 1 år också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in