Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 15:01
  #1
Medlem
Ovpn klienten finns för Ubuntu och Debian. Kan tillägga att jag är riktigt dålig på Linux. Lyckades installera Whonix, men konfigurera det på ett bra sätt var svårare. Nu vill jag köra något som är helt "frånkopplat" från den övriga datorn, om nu ett OS på USB är det, men svårt att tänka mig att ett sådant OS skulle kunna göra något skada med på de andra partitionerna, om man mot förmodan fick virus på det eller utsatt för någon som försöker inkräkta. Sen är det ur säkerhetssynpunkt rent allmänt som jag vill ha ett OS på sticka där jag bara vill kunna använda en browser, skicka mail och spara ned backupfiler som inte kommer överstiga 10 MB.

Varför ovpn kanske vissa undrar, med rätta kanske, Tor finns ju, men man kan ju inte köra allt genom Tor, hade gärna velat kunnat använda vanliga browsers om möjligt, en VPN är ju bra mycket snabbare än Tor. Vill i vart fall inte på något sätt att mitt riktiga IP (eller säger man "min", mitt "Internet Protocol address" blir väl inte helt korrekt men det är ju en helt annan sak jag bara kom att tänka på) ska läcka, så det skulle vara bra att ha en VPN på detta tänkta OS som jag se framför mig, nu undrar jag, finns ett sådant? Eller finns det någon annan lösning som gör att jag inte behöver VPN, Whonix ordnade väl så att all trafik gick genom Tor har jag för mig? Men Tor är som sagt långsamt ibland. Vill i alla fall ha något som är frånkopplat från datorn i högre grad än ett VM, samt att jag kan köra någon slags VPN.

Var när jag behövde Gparted som jag insåg att dessa små OS ändå har en del funktioner och att de körs från sticka känns ju mer säkert.

Gparted var jag ju väldigt enkelt att fixa till, bara en ISO att "bränna" med Rufus och sen fungerade det utan tjafs. Hoppas jag kan hitta något som är ungefär lika enkelt att fixa till, men framför allt att det är säkert vad gäller internettrafiken, vill inte att det ska läcka.

Något som det här bör ju finnas då det verkar vara det dessa himska droghandlare på t.ex. FS väljer som säkerhetslösning.

Om mina frågor framstår som dumma så är det för jag har noll koll på Linux "distros" eller vad ni kallar det utöver Gparted.

Har ett 32 GB USB-minne, så har har plats för något av "större" modell, dock är minnet ett 2.0 men det kanske inte spelar någon roll, är väl bakåtkompatibelt.

Vad kan det vara för OS jag söker och skulle passa?
Citera
2017-02-01, 15:50
  #2
Medlem
Har du kollat om Tails motsvar det du letar efter?
Citera
2017-02-01, 17:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Har du kollat om Tails motsvar det du letar efter?

Verkar vara precis vad jag letade efter, hade nog aldrig hittat till det om jag inte frågat här så stort tack. Fler svar mottages gärna. Detta OS bygger på Debian så kanske fungerar VPN-klienten, fast det tvingar å andra sidan all trafik genom Tor, men att använda både och borde väl vara bäst. Sen kan det ju vara skönt att inte alltid gå genom Tor då det inte går lika snabbt, tvivalar att jag får ut 80 Mbit/sek genom det. Aldrig tänkt på vad man får ut, får bli att kolla det, kan bli intressant, men hastigheten varierar ju från tid till tid beroende på hur belastat Tor är och hur många idioter som sitter och laddar torrents.

Räcker 32 GB för att installera?
__________________
Senast redigerad av selfredrum 2017-02-01 kl. 17:48.
Citera
2017-02-01, 18:45
  #4
Medlem
Det räcker med 4GB.

https://tails.boum.org/install/os/index.en.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback