Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
Jobbar inom sjukvården. Har tystnadsplikt och får inte berätta om patienter. Men detta gäller hela sjukvårdsområdet, även cykelbanor utanför sjukhuset.
Min fråga. Vad gäller om man när man går i sjukhuset korridorer och möter någon som känner ens föräldrar och den personen ber mig hälsa hem. Är det inte att bryta sekretessen om jag då gör då?
Nope.
Du får helt enkelt informera dessa stackare om att Patientsäkerheten FÖRBJUDER dig att lämna denna hälsning. (hur skall Du kunna veta att denna hälsning INTE är en "maffia-kyss" från en rivaliserande familj)?
Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
Om jag cyklar hem och är på sjukhusområdet precis vid ett övergångsställe och känner någon gammal klasskompis och vi snackar en stund och jag sedan möter på annat ställe en gammal klasskompis som känner oss båda och denne frågar om jag sett någon annan klasskompis på länge, får jag då säga att jag mött person A?
Jag skönjer en typisk blattefrågeställning här *hysj hysj, do NOT speak of THAT* ... men NEJ, du får
inte nämna ett uns av info om folk du mött via- eller utanför ditt jobb.
Jag spenderade 3 veckor på Sahlgrenska Universitetssjukhus som SystemOperatör (varvid jag hade FULL access till även Personregistret), och jag fick skriva på "Satan I Gatan"-avtal för att säkerställa att jag
inte pratade om vad jag såg.
22 år har passserat, och jag har ännu
inte brutit detta avtal.
WHY would
You?
under de 22 år som passerat sedan jag var assisterande SYSOP på Sahlgrenska så har jag haft många kontakter, men jag har ALDRIG ALDRIG
ALDRIG brutit tydtsndaplikten i och med detta, inte ens då min bäste vän var på väg att bli mördad....
Tystnadsplikten är
HELIG (Fritt översatt: Bryter man mot tystnadsplikten, så vanärar man sitt familjenamn rakt av)!