2017-02-01, 08:19
Medlem
Jobbar inom sjukvården. Har tystnadsplikt och får inte berätta om patienter. Men detta gäller hela sjukvårdsområdet, även cykelbanor utanför sjukhuset.

Min fråga. Vad gäller om man när man går i sjukhuset korridorer och möter någon som känner ens föräldrar och den personen ber mig hälsa hem. Är det inte att bryta sekretessen om jag då gör då?

Om jag cyklar hem och är på sjukhusområdet precis vid ett övergångsställe och känner någon gammal klasskompis och vi snackar en stund och jag sedan möter på annat ställe en gammal klasskompis som känner oss båda och denne frågar om jag sett någon annan klasskompis på länge, får jag då säga att jag mött person A? Person A kan ju bara ha gått över just där för att fortsätta sin färd utan att besöka sjukhuset.
Citera
2017-02-01, 08:32
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jobbar inom sjukvården. Har tystnadsplikt och får inte berätta om patienter. Men detta gäller hela sjukvårdsområdet, även cykelbanor utanför sjukhuset.

Min fråga. Vad gäller om man när man går i sjukhuset korridorer och möter någon som känner ens föräldrar och den personen ber mig hälsa hem. Är det inte att bryta sekretessen om jag då gör då?

Om jag cyklar hem och är på sjukhusområdet precis vid ett övergångsställe och känner någon gammal klasskompis och vi snackar en stund och jag sedan möter på annat ställe en gammal klasskompis som känner oss båda och denne frågar om jag sett någon annan klasskompis på länge, får jag då säga att jag mött person A? Person A kan ju bara ha gått över just där för att fortsätta sin färd utan att besöka sjukhuset.
Ja, du får hälsa hem om en patient uttryckligen ber dig om det. Iom att denne säger så häver den själv sekretessen (dock får du ej berätta något om tex hur den mår osv).

Första fallet är tveksamt men om det är inom sjukhusområdet så bör du inte säga något, om det däremot är i utkanten så skulle det väl vara en annan sak.
Hade du däremot mött personen när du klev ut genom dörren efter ditt pass och möter vännen i dörren så bör du inte säga något eftersom personen faktiskt var på väg till ett förmodat läkarbesök och du var på väg hem från jobbet men fortfarande på sjukhuset.

Fråga dig själv vilken information den som frågar kan få ut av ditt svar; om det är något som kan leda till att personen förstår att vännen besökt sjukhuset så svara inte eller säg att du har för dig att du såg personen på stan eller nån annanstans.
Citera
2017-02-01, 12:41
Medlem
När jag träffade en kompis bror som tog hand om mig när jag åkte in på akuten så fick han inte hälsa min kompis dvs sin bror från mig.
Citera
2017-02-01, 12:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Nope.
Du får helt enkelt informera dessa stackare om att Patientsäkerheten FÖRBJUDER dig att lämna denna hälsning. (hur skall Du kunna veta att denna hälsning INTE är en "maffia-kyss" från en rivaliserande familj)?

Citat:
Om jag cyklar hem och är på sjukhusområdet precis vid ett övergångsställe och känner någon gammal klasskompis och vi snackar en stund och jag sedan möter på annat ställe en gammal klasskompis som känner oss båda och denne frågar om jag sett någon annan klasskompis på länge, får jag då säga att jag mött person A?

Jag skönjer en typisk blattefrågeställning här *hysj hysj, do NOT speak of THAT* ... men NEJ, du får inte nämna ett uns av info om folk du mött via- eller utanför ditt jobb.

Jag spenderade 3 veckor på Sahlgrenska Universitetssjukhus som SystemOperatör (varvid jag hade FULL access till även Personregistret), och jag fick skriva på "Satan I Gatan"-avtal för att säkerställa att jag inte pratade om vad jag såg.
22 år har passserat, och jag har ännu inte brutit detta avtal.

WHY would You?

under de 22 år som passerat sedan jag var assisterande SYSOP på Sahlgrenska så har jag haft många kontakter, men jag har ALDRIG ALDRIG ALDRIG brutit tydtsndaplikten i och med detta, inte ens då min bäste vän var på väg att bli mördad....

Tystnadsplikten är HELIG (Fritt översatt: Bryter man mot tystnadsplikten, så vanärar man sitt familjenamn rakt av)!
Senast redigerad av Trolltestet 2017-02-01 kl. 13:27.
Citera
2017-02-01, 20:40
Medlem
Citat:

eh. Din sekretess gäller i hela världen gällande dina patienter. Om någon hälsar på dig när du är i din yrkesroll på sjukhuset där du går med en patient - det är inte att bryta någon sekretess att säga hej tillbaka - däremot att börja prata om vem du går med. Det är en helt annan sak.

Du får säga att du träffat vem du vill när du vill. Om du träffar en gammal kompis genom arbetet - du får säga att ni träffats. Men du berättar ju givetvis inte vart ni träffats.

Att säga att "jag träffade X utanför sjukhuset" är inte att bryta emot någon sekretess. att säga "jag träffade X när han låg inne för operation" det är att bryta emot sekretessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in