2017-01-31, 23:27
Medlem
BrianGriffins avatar
Har idag fått reda på att den nya personen (provanställd) har högre lön än mig(jobbat 2år där) och även högre än min kollega som har jobbat där 10år+. Vi alla har samma arbetsuppgifter.
Vi har kollektivavtal, så egentligen inget fel på lönen. Bara att den nye har lyckats förhandla bättre.
(Dåligt räknat, så får han ut i handen ungefär 1100kr/mån extra.)
Så egentligen är historian slut där.

Men för mig och kollegan är detta ju helt oacceptabelt och även av samhället(iaf för tjejer som har samma uppgifter som männen). Det går bra för företaget, ingen brist på pengar kan jag lova.
Jag vet inte riktigt hur jag/vi ska tackla denna situationen. Då cheferna(Mannen och frun, familjeföretag, men stort ett) är svåra att samarbeta(dom är inte omtyckta) med och har inte koll på verkligheten eller sitt företag. Men jag gillar ändå mitt jobb och trivs där, så länge jag får sköta mitt.

1. Gå in för att hota med att börja söka nytt jobb.
-> Dom lär syna detta kort direkt.

2. Ska man gå in och prata öppet med dom om detta, om hur jag/vi ser på denna situation och vill åtminstone ha samma lön som han.
-> Har dock känn på att dom kommer säga blankt nej och säga att jag/vi isf bör söka nytt jobb.

3. Söka nytt och när jag hittar ett nytt, så påbörjar jag en förhandling om lönen med dom.
-> Jag kommer inte börja med någon förhandling med dom, ifall jag hittar ett nytt jobb, då jag kommer acceptera det nya jobbet istället.

Något skall göras iaf åt denna sten i skon, dock tror jag att det kommer bli att jag får söka nytt jobb.
Jag läser gärna era synpunkter och förslag.
Citera
2017-01-31, 23:49
Medlem
okok1s avatar
Han kanske är äldre än dig?
Citera
2017-01-31, 23:51
Medlem
Du skriver att ni har samma arbetsuppgifter, men har ni samma titel och ansvar?
Kan det vara så att den provanställde har högre kompetenser för jobbet än er? (Vad är det för bransch/vad gör ni? Är det inom t ex IT kan man mycket väl tänka sig att en person med bättre kunskaper och certifieringar får högre lön fast ni har samma arbetsuppgifter.)

Spontant låter det konstigt att en provanställd går in med lön högre än någon som varit där 10+ år, men det beror ju klart på situationen. Som du själv är inne på har den nye kanske bara lyckats förhandla bättre.

Vänta med att ta er egen lönediskussion till lönerevision.
Alternativ tre ger dig bäst förutsättningar: du har möjlighet att byta jobb om det skär sig med din nuvarande arbetsgivare och du har 'leverage' gentemot din arbetsgivare.
Citera
2017-01-31, 23:51
Medlem
tigerrakets avatar
Beroende på hur arbetsmarknaden ser ut så måste arbetsgivaren locka nya anställda.
Status och liknande går upp och ner.

Tex så tjänar en lärare som precis börjat ungefär 30.000 kr, medans en lärare som har jobbat i fem år tjänar 29.000.

Läraren som anställdes fem år tidigare har en löneutveckling som är densamma som den nyanställde. Men, när denne anställdes så låg nivåerna lägre. Denne kommer alltså alltid ligga lite under i lön, OM man inte ser till att delta i Löneförhandlingarna på företaget.

Löneförhandlingarna sker då och då på företag, och det är då som du har möjlighet att få mer i lön.

Jag skulle välja alternativ tre. Då gör du inga dumheter och blir inte ovän med någon i onödan.
Där kan du egentligen bara vinna. Antingen så får du nytt jobb, ny lön, eller så får du behålla nuvarande jobb.

Så, se till istället att engagera dig i nästa löneförhandling på företaget.
Citera
2017-01-31, 23:53
Medlem
ozznujens avatar
Jag tycker du väljer alt. 2.

OT. Har liknande problem, men i mitt fall har jag samma lön, men olika(mer krävande) arbetsuppgifter.
Citera
2017-02-01, 00:03
Medlem
Ni har kollektivavtal säger du. Är du med i facket, eller har varit? Vänd dig då till den fackliga förtroendepersonen på arbetsplatsen. Är du inte medlem så kan du sitta still och gilla läget, och förhandla om lönen direkt med arbetsgivaren vid nästa lönesamtal.

Grunden är att lika arbete ska ge lika lön, men detaljer kan modifieras genom undantag i kollektivavtalet. Det kan handla om att lönen beräknas efter kvalifikationer, utbildning, ålder mm.
Citera
2017-02-01, 06:45
Medlem
BrianGriffins avatar
Allt har gått rätt till, så det är ju bara en riktigt irriterande sten i skon ju.
Det är inget jobb där man behöver någon utbildning. Bara att man är stark.

Men det är som jag befarar, får gilla läget och börja söka nytt jobb.

Dock så börja det dyka upp en annan situation här. Några ska ha semester till våren och
ingen kan deras arbetsuppgifter (helt andra system och arbetsuppgifter som inte står med i mitt anställningsavtal).
Cheferna har ingen koll, då dom tror detta ska bara lösa sig. Troligtvis kommer dom komma ut och undra
vart personerna är, när dom har åkt iväg på semester... (detta har hänt förr)
Detta är väl en situation för mig att löneförhandla isf, då jag får mer kompetens på jobbet?
Citera
2017-02-01, 06:59
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det beror ju väldigt på vad ni har för upplägg på er lönestege jag har varit med om många varianter men gemensamt för alla jobb på kollektivsidan är att de har haft ett maxtak.

En variant var fast ingångslön som höjdes 500:- var 6:e månad tills du nådde taket.
En annan variant var ingångslön sen betalt per maskin du lärde dig att hantera, (typ som ett körkort). Ett påslag som var permanent.
En firma hade lika lön för alla, skitknepigt egentligen men ganska enkelt för ägarna. Lönen var ganska hög så inte många klagade.
Sen sist men inte minst en firma som hade två olika timlöner en för "rookies" och en för erfarna, skiljde 20-30:-/h.

Efter mina studier så är det individuell lönesättning och det är skönt tycker jag då alla tjänar olika och det inte gnälls om det för man vet att det är upp till dig själv att förhandla. Jag har en kollega med samma uppgifter som mig och jag gick in högre än honom trots lägre utbildning och kortare erfarenhet, han vet ju om att han ligger efter främst för att han aldrig bytt jobb.
Citera
2017-02-01, 10:24
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Det beror ju väldigt på vad ni har för upplägg på er lönestege jag har varit med om många varianter men gemensamt för alla jobb på kollektivsidan är att de har haft ett maxtak.

En variant var fast ingångslön som höjdes 500:- var 6:e månad tills du nådde taket.
En annan variant var ingångslön sen betalt per maskin du lärde dig att hantera, (typ som ett körkort). Ett påslag som var permanent.

En firma hade lika lön för alla, skitknepigt egentligen men ganska enkelt för ägarna. Lönen var ganska hög så inte många klagade.
Sen sist men inte minst en firma som hade två olika timlöner en för "rookies" och en för erfarna, skiljde 20-30:-/h.

Efter mina studier så är det individuell lönesättning och det är skönt tycker jag då alla tjänar olika och det inte gnälls om det för man vet att det är upp till dig själv att förhandla. Jag har en kollega med samma uppgifter som mig och jag gick in högre än honom trots lägre utbildning och kortare erfarenhet, han vet ju om att han ligger efter främst för att han aldrig bytt jobb.
Vi har en variant av de två jag fetmarkerade. Vilka maskiner man har behörighet att köra OCH erfarenhet av dessa avgör om man får ingångslön 1,2 eller 3. Därefter så får vi ett påslag på den fasta månadslönen med 1 års intervaller, tror det är 800:-/år. Detta gäller alltså för grundlönen, skifttillägg och sånt bör väl bli några kronor mer det med eftersom lönen den baseras på blir högre.

Btw, min provanställning på 6 mån gick ut igår så nattskiftet idag blir min första som ordinarie tillsvidare.
Citera
2017-02-01, 12:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Har du ens funderat på vilka utbildningar samt arbetserfarenhet den nya har gentemot er andra?
Är de likvärdiga så bör ni göra den nya till fackordförande då han är en jävel på förhandling.
Citera
2017-02-01, 12:41
Medlem
Välkommen till verkligheten. Han/hon lyckades bara förhandla bättre vid sin anställning. Och när man väl är på sin arbetsplats är det väldigt svårt att få upp lönen mer en vad lönerörelsen ger. Jag tröttna efter 10 år på samma ställe, inte för jag inte trivdes, utan just för att alla nyanställde fick högre lön en mig. Bytte jobb, fick 25% lönepåslag. Trivdes sådär på nya arbetsplatsen, gick till baka och öka lönen åter lite grand. Då var det inga problem att ge mig den lön som jag ville ha.
Citera
2017-02-01, 13:39
Medlem
Alt. 3. Byt jobb om du inte är nöjd med lönen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in