2017-02-01, 16:34
Medlem
Om det är någon tröst så är det inte alls ovanligt att nyanställda får högre lön än det gamla gardet, men inte alla får veta det.

Det är patetiskt att hota med att byta jobb för att få sin vilja igenom, om man inte har möjlighet eller avsikt att göra det. Tycker du inte att det är värt besväret med att byta jobb, ja då får du väl tänka att du har en löneförmån som består av bekvämligheten i att slippa söka och byta jobb.
Citera
2017-02-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrianGriffin
Allt har gått rätt till, så det är ju bara en riktigt irriterande sten i skon ju.
Det är inget jobb där man behöver någon utbildning. Bara att man är stark.

Erfarenhet har tyvärr inget egenvärde, om det inte tillför någonting till kompetensen eller verksamhetsmålen. Ibland kan det tvärtom vara så att det är just nytt blod som behövs och att det är de gamla surdegarna som hänger kvar för att de saknar driv att ta sig någonstans som man egentligen vill bli av med, trots att de inte missköter sig.

Nu påstår jag inte att du hör till den typen (om dig vet jag ingenting) men på många ställen finns det gamla surdegar som med åren fått känslan av att arbetsplatsen är deras revir, vilket avspeglas i hur de bemöter andra (särskilt nyanställda och sådana som de uppfattar som under dem i hierarkin), att de tvångsmässigt motsätter sig alla förändringar och rent allmänt sprider en unken stämning eftersom de tar både sitt arbete och allt annat för givet.

Särskilt inom yrken med statiska arbetsuppgifter är det så att man snabbt slår i ett "tak", där det inte längre tillför någonting att samma människa sitter fast och suger åt sig lönepåslag år efter år, utan det snarare skulle vara bättre investerade pengar för arbetsgivaren att lägga pengar på någon ny och driven medarbetare som utför arbetet lika väl men börjar längre ner.

När det gäller okvalificerade arbetsuppgifter är hög personalomsättning ofta en fördel på många sätt, bland annat för att man då kan lyckas hålla sig med anställda som aldrig skulle nöja sig med sådana arbetsuppgifter i längden och som fortfarande har driv, är på tå och anstränger sig för att leverera på topp.
Senast redigerad av Stahl1 2017-02-01 kl. 21:19.
Citera
2017-02-01, 21:32
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da
Alt. 3. Byt jobb om du inte är nöjd med lönen.
Kunde inte sagt det bättre själv. Visst kan man alltid gå in till chefen och säga att man inte är nöjd med lönen, men förvänta dig inte att du ska få högre lön "bara för att han har det", vi lever inte i Sovjetunionen.
Citera
2017-02-01, 23:13
Medlem
BrianGriffins avatar
Kommer följa min magkänsla jag fick direkt när jag hörde om detta igår.
Söka ett nytt jobb. Var detta som fick vattnet för mig att rinna över (påpekar igen att inget har gått fel till).
Jag utför mitt jobb bra och mer därtill. Anställda och kunder är nöjda med mig och det kommer mail om detta med om hur bra jag utför mitt jobb och ger beröm(och detta vet cheferna om).
Har effektiviserat och gjort ordning på företaget (och det finns mycket mer jag kan göra). Tydligen har det inte hänt så mycket på jobbet dom senaste 5+åren, tills jag har börjat fixa till där och gjort det bättre.

Men inget positivt ifrån cheferna alls. Men å andra sidan är dom inte positiv mot någon.
Det som har har fått mig vara kvar, är kollegorna och att det är ett simpelt jobb(för mig iaf, vissa tycker det är svårt). Men man blir fort irriterad, ifall man råka tänka på hur dåligt organiserat företaget är. Riktigt irriterad.

Får se på det positiva. Fått en liten smack på rumpan, om att börja söka ett nytt jobb, utan att behöva stressa.
Jag tackar för era synpunkter.
Citera
2017-02-02, 19:39
Medlem
avrogados avatar
Citat:
1. Gå in för att hota med att börja söka nytt jobb.
-> Dom lär syna detta kort direkt.

2. Ska man gå in och prata öppet med dom om detta, om hur jag/vi ser på denna situation och vill åtminstone ha samma lön som han.
-> Har dock känn på att dom kommer säga blankt nej och säga att jag/vi isf bör söka nytt jobb.

3. Söka nytt och när jag hittar ett nytt, så påbörjar jag en förhandling om lönen med dom.
-> Jag kommer inte börja med någon förhandling med dom, ifall jag hittar ett nytt jobb, då jag kommer acceptera det nya jobbet istället.
Ok,såg att du redan landat i mjuk mylla men min reflektion ändå

1. Hotar du någon du kommer jobba med framöver vet du vad du har att vänta dig!

2. Japp, förhandling löser mången knut, om dessutom företaget går bra är det enkelt.

3. Japp, bästa sätt att inse antingen att man är mer värd eller inte är att söka sig vidare. När du sedan landat det nya så är det ditt nya liv, glöm backspegeln!
Citera
2017-02-02, 19:43
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Men inget positivt ifrån cheferna alls. Men å andra sidan är dom inte positiv mot någon.
Ok, bara en till dårå

När gav du senast bra feedback till dina chefrar?

Är de också vanliga dödliga människor som längtar efter uppmärksamhet?
Citera
2017-02-03, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Con-artist
Kunde inte sagt det bättre själv. Visst kan man alltid gå in till chefen och säga att man inte är nöjd med lönen, men förvänta dig inte att du ska få högre lön "bara för att han har det", vi lever inte i Sovjetunionen.

Min ståndpunkt är densamma, jag anser att den som inte är nöjd med sin lön ska byta jobb, punkt slut. Arbetsköparen gör sin värdering av den anställde vid lönesättningen och ska inte rätta sig efter hot och gnäll från personalen, i så fall borde ju varenda anställd ta för vana att hota med uppsägning regelbundet för att inte gå miste om någon potentiell löneökning. Det är även chefens jobb att ta hänsyn till lönestrukturen på arbetsplatsen vid lönesättningen, denne ska veta vad varje individuell lön sänder för signaler, både till personen själv och till övriga anställda, och kunna stå för det.

Jag är inte någon anhängare av tankesättet att allt handlar om förhandling och att man inte ska få den lön man är värd, utan den man begär. Lön ska vara kopplat till prestation och hur värdefull man är på arbetsplatsen, inte efter om man är en snackpåse som kan domptera chefen i en förhandling. En chef som medvetet underbetalar en värdefull medarbetare i förhoppning om att denne aldrig ska inse sitt riktiga värde förtjänar ingenting annat än att förlora denne medarbetare till någon som är beredd att ge personen vad denne är värd. Det ska kosta, både att över- och undervärdera folk.
Senast redigerad av Stahl1 2017-02-03 kl. 03:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in