2017-01-31, 14:57
Medlem
Hej! Jag är en person i 20-års åldern, jag är anställd via ett bemanningsföretag och jobbar på ett lager.

Jag har hittills jobbat fem gånger, har alltså haft en "provvecka".
Nu när jag fick mitt lönespec så såg jag att de har dragit ungefär 10% i skatt (plus/minus någon procent).

Jag frågade på arbetsintervjun om de drar skatt, hen (personen som anställde mig) svarade att "ja självklart gör vi det", sedan så frågade jag hur mycket de drar i skatt: svaret blev 34% som man ska skatta där jag bor. Nu (IDAG) när jag har ifrågasatt vad som har hänt så har jag blivit dumförklarad, personen som anställde mig sa att "om du är smart så sätter du in de pengar du inte har betalt på ditt skattekonto så drar de därifrån istället". Hen sa även (IGÅR) att jag skrivit på ett papper, och att det på det pappret stod att de ska dra 34% skatt och att det är personen som har hand om lönerna som har gjort fel.

Jag är inte så kunnig inom skatter osv, aldrig riktigt behövt tänka på det, men jag undrar nu om det finns något jag kan göra? Att prata med personen som anställde mig går inte då denne fick "influensan" igår och ligger hemma med 40graders feber. Har redan bett personen som har hand om lönerna att skicka över de papper jag skrivit på ang. skatt osv, då de är de enda papper jag inte fick kopia på.
Citera
2017-01-31, 15:08
Medlem
dreggells avatar
Du kommer säkertligen få betala dessa 34%. Så spara pengarna.

Men betala inget innan du fått papper eller nått krav på nått sätt!
Citera
2017-01-31, 15:10
Medlem
Man drar inte 34 % skatt ifrån första kronan. Det finns ett grundavdrag och därtill är skatten progressiv. Har du inte fast anställning är det dumt att dra för mycket skatt på dig.
Citera
2017-01-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man drar inte 34 % skatt ifrån första kronan. Det finns ett grundavdrag och därtill är skatten progressiv. Har du inte fast anställning är det dumt att dra för mycket skatt på dig.

Detta är du säker på?
Citera
2017-01-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacchinardi
Detta är du säker på?
Ja. Skatten beräknas på årsinkomsten och tabellerna anger rätt om du har samma inkomst varje månad under hela året. Det bästa om man är osäker är att ringa skattemunterheten för besked.
Citera
2017-01-31, 15:22
Medlem
Update:
Fick nu mejlat till mig det pappret som jag bad om.
Har BARA skrivit på mitt namn, person-nr osv.
Det är personen som anställde mig som har skrivit på att jag ska tillhöra tabell 34, alltså att jag ska skattas enligt tabell 34. Det var INGET som vi kom överens om, och som jag skrev tidigare så har jag endast sagt att jag vill skatta 34%. Vi talade aldrig om tabeller eller liknande, är även väldigt noga när jag skriver på, hade jag fått skriva på det själv så hade jag självklart kollat upp vilken tabell jag bör tillhöra och då skrivit 33.
Vad ska jag göra?
Citera
2017-01-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ymfoe
Update:
Det är personen som anställde mig som har skrivit på att jag ska tillhöra tabell 34, alltså att jag ska skattas enligt tabell 34. Det var INGET som vi kom överens om, och som jag skrev tidigare så har jag endast sagt att jag vill skatta 34%. Vi talade aldrig om tabeller eller liknande, är även väldigt noga när jag skriver på, hade jag fått skriva på det själv så hade jag självklart kollat upp vilken tabell jag bör tillhöra och då skrivit 33.
Vad ska jag göra?

Alltså att de dragit skatt enligt tabell 34 är inget konstigt utan det är det man gör i normalfallet. Det är inget som man skriver på så det är inte så att du blivit lurad eller att någon gjort något fel. Att dra skatt enligt tabell 34 innebär inte heller 34% i skatt. Eftersom vi har ett jobbskatteavdrag så blir inte skatten 34%. Istället blir den en väldigt låg procent om lönen är låg och stiger i takt med lönen.

Att de dragit så lite som 10% är ju för att din lönesumma är väldigt låg denna gången.

Sen kan man såklart begära jämkning/annat skatteavdrag om man tycker att det behövs om arbetet t ex är ett extraarbete som inte är på så många timmar då skatteavdraget annars kan bli väldigt lågt och man då riskerar kvarskatt.
Citera
2017-01-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ymfoe
Update:
Vad ska jag göra?
Vilken skatt vill du betala? Den rätta eller högre eller lägre? Att du skulle betala 34% i skatt innebär att du har en årsinkomst på runt 600.000 kr, dvs. en månadslön på 50k. Om det är så så ska du se till att de verkligen drar skatt för en så hög månadsinkomst så du inte får en stor restskatt nästa år.

Om du vill att de ska dra enligt din skattetabell så meddelar du dem vilken tabell som gäller för dig. Annars drar de enligt "normaltabellen" för där du bor vilket innebär att de även räknar med att du är medlem i Svenska kyrkan och hamnar då en tabell upp.

Om de drar 10% i skatt så har du en månadslön på 2250 kr.
Citera
2017-01-31, 18:05
Medlem
Du kan vara helt lugn. De har gjort helt rätt. och eventuella felaktigheter justeras ju ändå vid deklarationen varför vill du förresten skatta just 34%?
Citera
2017-01-31, 18:15
Medlem
Förefaller som att ts blandar ihop tabell 34 med "34%", tabell 34 innebär alltså inte att skatten som skall innehållas är 34%.
Ag är skyldig att dra skatt enligt tabell, eller den högre skattesats som den anställde begär. Om man av någon orsak åstundar lägre källskatt än vad som tabellen medger måste ett jämkningsbeslut företes.

För ts del är det egalt vad som gäller vid ett enstaka tillfälle, men denne bör konsultera tabellen för kontroll vid nästa löneutbetalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in