2017-01-31, 14:41
Medlem
Jag har varit medlem på en frilansare-sida i några år. Jag har utfört 0 projekt under dessa år. Jag var nu i behov av lite pengar och såg ett enkelt projekt som jag la ett bud på och till min förvåning så fick jag "jobbet". Jag blev betald ca 6000kr. Måste jag skatta dessa 6000? Hur? Måste jag starta ett eget företag? Måste jag starta ett eget företag om jag om ett halvår tar ett/får ett till sådant jobb?

Jag är väldigt ung(men över 18). Har aldrig haft ett arbete eller liknande så jag har absolut ingen koll på sådant alls. Jag vet bara att allt man tjänar ska skattas men jag vet inte hur eller när osv.
Senast redigerad av pcfreak 2017-01-31 kl. 14:52.
Citera
2017-01-31, 14:55
Medlem
Awesomes avatar
Du bör kunna ta upp detta som hobbyverksamhet i din deklaration. Ett riktmärke är att om omsättningen understiger 30 tkr / år så är det en hobbyverksamhet och ingen näringsverksamhet.
Du behöver alltså inte betala skatt för denna inkomst, men du måste ta med denna inkomst från hobbyverksamhet i din deklaration.
Citera
2017-01-31, 14:56
Medlem
Som föregående talare säger, så länge det inte regelbunden försäljning. d.v.s det händer någon gång.

Deklarera inkomst från Hobbyverksamhet. Vilken brytgräns gäller för inkomst av hobby? När måste man registrera företag? När måste man momsregistrera sig? Det här med inkomst från hobbyverksamhet ger upphov till många frågor, speciellt beträffande beskattningen.

Många har idag hemsidor eller små internetshoppar/webbshoppar och liknande som ger några kronor extra i månaden. Många har det mest som en hobbyverksamhet och man kanske tjänar lite pengar på Adsense annonser och liknande. Dessa inkomster måste tas upp i deklarationen och beskattas.

Det råder en del förvirring på området och en allmän förekommande "sanning" som cirkulerar är att man får tjäna upp till 10000 Kr utan att behöva skatta för det. Det kanske är någon gammal regel men idag måste man skatta redan från första kronan om det är fråga om regelbunden försäljning som ger intäkter.

Detta betyder i klartext att gör du vinst på 10K, har kostnader på 2K så ska du skatta på 8K. Det betyder även att säljer du för 10 Kr (intäkt) och har kostnader på 9 Kr så har du en vinst på 1 Kr. Då måste du fortfarande skatta på den enda kronan i vinst enligt rådande regelverk. Det finns inget formellt fribelopp för skatten på vinst i hobbyverksamhet, bara för momsregistreringen.

http://www.momsens.se/hur-mycket-far...e-registrera-f
Senast redigerad av bLEW 2017-01-31 kl. 14:58.
Citera
2017-02-01, 06:59
Medlem
Så mycket myter om hobbyverksamhet

Om du går till Skatteverket och försöker förklara att "du driver en liten webbshop som hobby" eller "tagit kontrakt på freelancer" som hobby så kommer de skratta dig i ansiktet.

Varför?

För att hobbyverksamhet kräver att det inte finns ett vinstintresse!

TS; det handlar om 6 lök. Behåll pengarna och gå vidare. Strunta i att deklarera. Det finns ingen på vare sig SKV eller din bank som kommer reagera om du inte börjar omsätta minst 10 gånger det beloppet regelbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in