2017-01-31, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ett personligt möte på ett bankkontor löser garanterat problemet.

Förutom detta klockrena svar. Så är det väl bara att ansöka, dina inkomst uppgifter uppdateras ju bara en gång per år! Så säger du upp dej och får du noll i inkomst, syns inte det förens 1.5-2 år senare. Säg att du säger upp dej 1 jan 17 så kommer din inkomst av tjänst att vara noll i maj 18, jobbar du in en bit i 17 blir det inte noll förens maj 19.
Citera
2017-01-31, 16:06
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Cashback och att skyddet är bättre. Skulle någon sno ditt kreditkort och kod och shoppa loss så är det inga problem för dig. Händer samma sak med ditt visa så ber banken dig att dra åt helvete.

Precis detta. Internetköp och utlandsresor hanteras med kreditkort. Alla inköp hemmavid med betalkort.

Fått kortet kapat. Kortbolaget ringer upp och kollar läget när någon algoritm varnat, spärrar vid behov och ersätter stölden direkt. Funkar bra, men man kan ju ifrågasätta att kapning ens kan få ske.
Citera
2017-01-31, 16:24
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlick
Suck! Ännu en på detta forum som inte förstår varför man skaffar och använder kreditkort.

Varför gör man det?
Citera
2017-01-31, 16:30
Medlem
Citat:
Cashback och att skyddet är bättre. Skulle någon sno ditt kreditkort och kod och shoppa loss så är det inga problem för dig. Händer samma sak med ditt visa så ber banken dig att dra åt helvete.

Visa är även ett kreditkort och erbjuder även cashback samt hjälper dig vid stöld.

https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_Inc.
Citera
2017-01-31, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vad menar du? Fastän du skulle lägga pengarna på ett helt vanligt sparkonto utan att investera dom i något så har du kapitalinkomster i form av ränta.

Om du har 10 miljoner på ett konto med 1% ränta så "tjänar du" 100k om året i bara räntor (om man bortser från inflation o.s.v.).

Enda sättet att inte tjäna pengar på att ha mycket pengar är att lägga dom i madrassen där hemma och vänta på att inflationen äter upp dom.

Oavsett så tvivlar jag starkt på att det är några problem som helst att skaffa ett kreditkort oavsett, så länge du inte har betalningsanmärkningar eller dylikt. Jag skaffade mitt första kreditkort medan jag bara plockade in studiestöd och lite sommarjobbande, med en kredit som motsvarade mer eller mindre hela årets inkomst i form av studiestöd.
Denne fiktiva snubben har sina pengar på swedbank:
https://www.swedbank.se/privat/ranto...kurser/rantor/

Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ett personligt möte på ett bankkontor löser garanterat problemet.
Så är det nog va? Och det är det som må till?
Citera
2017-01-31, 17:06
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Förvarar man sin kod på samma ställe som sitt kort så får man skylla sig själv.

Hade du fått pengar tillbaka om du blivit av med dina pengar på det sättet? Låter alldeles för lätt att utnyttja och tror att man bett dig att dra åt helvete.
Senast redigerad av Flufffen 2017-01-31 kl. 17:14.
Citera
2017-01-31, 17:39
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:

Någon kom över mina Visa kortuppgifter, troligtvis efter att jag handlat med det på internet och banken upptäckte det t.o.m. innan jag själv. De spärrade kortet och betalde tillbaka varenda krona. Deras motivering till det var att de står för tjänsten och att den ska vara säker. De vill väl behålla sina kunder antar jag.
Citera
2017-01-31, 18:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Någon kom över mina Visa kortuppgifter, troligtvis efter att jag handlat med det på internet och banken upptäckte det t.o.m. innan jag själv. De spärrade kortet och betalde tillbaka varenda krona. Deras motivering till det var att de står för tjänsten och att den ska vara säker. De vill väl behålla sina kunder antar jag.

Oftast funkar det så, skulle du dock hamna i tvist med banken så sitter du i ett bätte läge om du kan bestrida en faktura snarare än att försöka få tillbaks redan dragna medel från ditt konto..

Utlandsköp och internetköp kör jag uteslutande på kreditkort - skulle det bli strul så är det enklare att bestrida.
Citera
2017-01-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Rimligen bör man ju ha kapitalinkomst iställer för förvärvsinkomst om man har stora summor pengar på banken. Så länge du inte stoppar pengarna i madrassen bör du alltså likt förbannat ha inkomster.

Aldrig hört talas om uttrycket att "låta pengarna jobba"?

Aldrig hört talas om uttrycket "kapitalförsäkring"?
Senast redigerad av gfbs88 2017-01-31 kl. 18:11.
Citera
2017-01-31, 18:37
Medlem
Bbobis avatar
Har man pengar så behöver man ju inte kreditkortet för att låna pengar.

Det kan dock vara trevligt att spara poäng även om man är miljonär, eller varför inte? Man satsar väl alltid på en rikare framtid? Eller förklara varför man skulle skippa det och använda vanligt debit-kort bara för att man har pengar. Samtidigt (eller kanske det som är det bästa?) så får man varje månad en klar bild över hur mycket som gått åt och vart. Eftersom man har pengar nyttjar man inte krediten.

Känns mer när man betalar månadsfakturan än att spendera några tior här och där om dagarna.
Citera
2017-01-31, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Nej, alla seriösa kräver något i stil med 100K i årsinkomst.

Hahhah 100K i årsinkomst...
Citera
2017-01-31, 19:03
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Nej, alla seriösa kräver något i stil med 100K i årsinkomst.

Jag har fått ett kreditkort med 0 kr som beskattningsbar inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in