2017-01-31, 10:09
Medlem
Haj.
Har lämnat in den bärbara datorn på support på stället där jag köpt den. Hårdvara som krånglar. Den kom förinstallerad med OS. Har sedan dess rensat och installerat ny, egen kopia av Windows.

Nu frågar de efter lösenord. Handlar som sagt om hårdvara. Tidigare varit inlämnad, då med deras OS och har då inte frågat efter åtkomst.

Stället verkar annars reko och etablerat.

Tacksam för svar!

Mvh.
Citera
2017-01-31, 10:27
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorix
Haj.
Har lämnat in den bärbara datorn på support på stället där jag köpt den. Hårdvara som krånglar. Den kom förinstallerad med OS. Har sedan dess rensat och installerat ny, egen kopia av Windows.

Nu frågar de efter lösenord. Handlar som sagt om hårdvara. Tidigare varit inlämnad, då med deras OS och har då inte frågat efter åtkomst.

Stället verkar annars reko och etablerat.

Tacksam för svar!

Mvh.

Vad är din fråga? Antagligen vill dom har lösenordet för att eventuellt, i bästa fall, slippa radera allt på hårddisken. Det är inte så att det är svårt att komma in i en laptop om man bara vill, även om man inte har lösenordet till datorn.
Citera
2017-01-31, 10:30
Medlem
Paddington75s avatar
"Hårdvara som krånglar"

Skall de byta ut en fläkt eller behöver den felsökas och diagnostiseras?

Om det senare behöver de givetvis komma in i mjukvaran. Förutsatt att du inte gett dem direktiv att installera om burken.
Citera
2017-01-31, 10:40
Medlem
Citat:
...
Tacksam för svar!

Mvh.

Det är inte helt seröst och inget jag skulle gå med på.

Jag inser att behovet finns och förmodligen är seriöst. Men en stor verkstad har egna diskar till varje datormodell som de swappar till i stället för kundens för att testa hårdvaran. (På sin disk kan de dessutom ha ännu bättre testmjukvaror.)

Support på Windows-inställningar / drivrutiner ingår inte hos större/etablerade verkstäder.

Om du är tveksam så har du nog en privat grund för det och bör därför inte lämna ut ditt lösen. Risken är liten att de har tid och ork att missbruka, men betänk att alla dina övriga nätidentiteter och ev. smartphone-inställningar kan ligga lättillgängliga efter inloggning.

Reparationer blir "dyrare"/besvärligar att göra på rätt sätt, speciellt för mindre butiker och/eller med massor av datormodeller.

Jag tycker att du stämmer träff med verkstaden och åker dit och loggar in själv utan att visa dem lösenordet. Du kan då också skapa en ny standardanv. (ej admin) åt verkstaden. Det bör räcka för hårdvarusupport (utom drivrutiner).

(Oavsett hur du löser det, så byt ut alla dina viktiga lösenörd snarast.)
Citera
2017-01-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vad är din fråga?

Jao, missade kanske det men tråden är ju placerad under under IT-säkerhet. Är överlag ganska paranoid, befogat eller ej. Tänker främst på anonymit. Har svårt att släppa in folk i min närhet, typ, men det är en annan diskussion. Spyware, åtkomst till loggar, bilder och lösenord osv. Har inget direkt känsligt dock personligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Skall de byta ut en fläkt eller behöver den felsökas och diagnostiseras?

Om det senare behöver de givetvis komma in i mjukvaran. Förutsatt att du inte gett dem direktiv att installera om burken.

Tänker att de bootar upp med egen hårddisk, felsök/diagnosläge eller så?

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
...

Mm håller med om vad du skriver. Företaget är som sagt stort och har verkar ha förtroende från andra kunder, och jag själv har inte haft några problem. Tvärtom, de har varit väldigt hjälpsamma.

Tack för era svar. Mvh.
Citera
2017-01-31, 13:04
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Jao, missade kanske det men tråden är ju placerad under under IT-säkerhet. Är överlag ganska paranoid, befogat eller ej. Tänker främst på anonymit. Har svårt att släppa in folk i min närhet, typ, men det är en annan diskussion. Spyware, åtkomst till loggar, bilder och lösenord osv. Har inget direkt känsligt dock personligt.

Jag kan lova dig att dom som jobbar där inte kunde bry sig mindre i vad du har på disken. Hade dom velat kolla disken hade dom bara plockat ur den, satt in den i en annan dator och rotat fritt.

Du låter paranoid, om det är någonting jag lärt mig under livet så är det att folk på stan/på företag skiter fullständigt i vem jag är och vad jag gör. Dom gör bara sitt jobb. Samma sak gäller för dig, du är precis lika irrelevant som jag är för dom som reparerar din dator.
Citera
2017-01-31, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
..

Jo du har helt rätt och jag är medveten om det, men kan heller inte släppa det.

Tack.
Citera
2017-01-31, 16:13
Bannlyst
Felsäkert > "Admin" funkar inte då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in