2017-01-30, 20:40
Medlem
Carpedijems avatar
Tjena, snabb fråga. Har en bmw där det verkar som framvagnen rasat. Framdäcken går upp mot hjulhuset och det kommer oljud om man försöker köra den. Täcker min helförsäkring detta på folksam eller är det bara om skadan uppstår vid kollision? Det står inget om de betalar ut försäkring om bilen gått sönder av sig självt.

Borde jag köra bilen i diket och säga att allt hände då?

Tack
Senast redigerad av Carpedijem 2017-01-30 kl. 20:42.
Citera
2017-01-30, 20:43
Medlem
Svårt att tro att den täcker fel, slitage på bilen.
Möjligtvis att du kan få en hyrbil under tiden din är på reparation.
Citera
2017-01-30, 20:45
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Tjena, snabb fråga. Har en bmw där det verkar som framvagnen rasat. Framdäcken går upp mot hjulhuset och det kommer oljud om man försöker köra den. Täcker min helförsäkring detta på folksam eller är det bara om skadan uppstår vid kollision? Det står inget om de betalar ut försäkring om bilen gått sönder av sig självt.

Borde jag köra bilen i diket och säga att allt hände då?

Tack

Javisst ditt pucko kör den i diket men glöm inte att uppdatera här på FB
Citera
2017-01-30, 20:47
Medlem
De kollar noga numera så kör i diket du och torska på försäkringsbedrägeri. Då har du ännu större skador på bilen plus åker dit för bedrägeri. Smart!

Men vad hände med bilen då, glömt att skruva fast framhjulen??
Citera
2017-01-30, 21:02
Medlem
Carpedijems avatar
Hade bilen på service för några veckor sedan. Max två månader, borde inte de har lagt märke till något?
Citera
2017-01-30, 21:03
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
De kollar noga numera så kör i diket du och torska på försäkringsbedrägeri. Då har du ännu större skador på bilen plus åker dit för bedrägeri. Smart!

Men vad hände med bilen då, glömt att skruva fast framhjulen??

Den stod parkerad. Kom tillbaka och bilen sjunkit ner där fram. Lite vägrenovering med stora hål, kan fjädrarna pajjat pga det tros?
Senast redigerad av Carpedijem 2017-01-30 kl. 21:09.
Citera
2017-01-30, 21:14
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Den stod parkerad. Kom tillbaka och bilen sjunkit ner där fram. Lite vägrenovering med stora hål, kan fjädrarna pajjat pga det tros?

Kan vara en orsak, men bilen kanske är gammal och halvslut så det hänt förr eller senare ändå?
Citera
2017-01-30, 21:22
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Hur gammal är den och hur långt har den gått då? Oftast finns ju en maskinskadeförsäkring som kan täcka sådant om bilen inte är allt för gammal och inte rullat för många mil.
Citera
2017-01-30, 21:56
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Kan vara en orsak, men bilen kanske är gammal och halvslut så det hänt förr eller senare ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Hur gammal är den och hur långt har den gått då? Oftast finns ju en maskinskadeförsäkring som kan täcka sådant om bilen inte är allt för gammal och inte rullat för många mil.

Den är en 2008 och har nyligen passerat 12k mil.
Citera
2017-01-30, 23:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Maskinskada täcker knappast trasiga fjädrar eller andra förslitningsdetaljer.
Citera
2017-01-31, 00:44
Medlem
Nu kan inte jag BMW, men jag snabbgooglade på "BMW luftfjädring" och fick en bunt träffar.

Med andra ord så kan denna pajat och bilen sjunkit.

Som sagt, jag kan inte BMW, men hade jag en sådan hade jag letat efter slangbrott i första hand, dvs slangarna som reglerar luftfjädringen får man följa och se hur det ser ut. Bör gå från resp hjulhus till någon slags kompressor. Självklart kan denna sistnämnde också pajat, eller kanske bara en säkring.

Hur som helst så lär försäkringen knappast ta detta.
Citera
2017-01-31, 05:14
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Maskinskada täcker knappast trasiga fjädrar eller andra förslitningsdetaljer.

Nu vet vi ju inte vad som har hänt, det kunde ha varit värt att kolla upp, men nu spelar det ingen roll eftersom bilen troligtvis är för gammal och har gått för långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in