2017-01-30, 17:43
Medlem
0Z8Ss avatar
Hej där ute.

För ett tag sedan fick jag höra att, för var gång du öppnar en t.ex. jpeg fil, så slits koden, och så fortsatte han - "likt som en pixel ur bilden deformeras och kan byta färg eller försvinna."

Enligt den tesen så måste det ju innebära att säg, efter mycket lång tids bruk av samma dator och samma bild som frekvent och regelbundet öppnats, skulle bilden se mycket annorlunda ut en vad den gjorde i början.

Och om så vore fallet, är det samma sak för alla filer isf? Att t.ex. ett mp3 spår skulle deformeras så till den milda grad, att musiken tillslut är oigenkännlig, eller ett odt. dokument tillslut är oläsligt.

(Vi utgår från hypotesen att vi har en och samma dator som fungerar och håller i flera decennium)

Till er dator kunniga, är det så?
Senast redigerad av 0Z8S 2017-01-30 kl. 17:48. Anledning: Felstavning + klantfel
Citera
2017-01-30, 17:51
Medlem
Läs på skillnaden mellan analog och digital, filer är digitala dvs dom slits inte däremot slits hårddisken eller ssdn men det är ju bara att ha en backupdisk så är det problemet ur världen.
Citera
2017-01-30, 17:53
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Hej där ute.

För ett tag sedan fick jag höra att, för var gång du öppnar en t.ex. jpeg fil, så slits koden, och så fortsatte han - "likt som en pixel ur bilden deformeras och kan byta färg eller försvinna."
Källa på det korkade påståendet tack.

Den som sagt detta måste antingen varit debil, alternativt skojat deluxe med dig.
Citera
2017-01-30, 18:03
Medlem
Bland det dummaste jag har hört.
Citera
2017-01-30, 18:07
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Källa på det korkade påståendet tack.

Den som sagt detta måste antingen varit debil, alternativt skojat deluxe med dig.

Haha, källan är en medelålders man som bor i Uddevalla. Det var inte utan anledning jag kände för att kasta ut frågan bland de som vet! Nåväl, jag anser att de svar jag har fått hittills har svarat på frågan väl. Tes -> papperskorgen.
Citera
2017-01-30, 18:38
Medlem
Nej, filer slits inte ut av att bli öppnade/lästa. Däremot kan filer något liknande uppnås på andra sätt: Om du till exempel kopierar en fil och din dator får något problem under processens gång så kan det påverka överföringen av data på ett sådant sätt så att viss data saknas. Då brukar filen dock oftast bli korrupt och oläsbar. En fil kan också tappa data om den konverteras för många gånger. Effekten kan bli lite som att "ta ett foto av ett foto", och desto fler gånger man gör det, desto sämre kvalitet får man jämfört med originalfilen.
Citera
2017-01-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Nej, filer slits inte ut av att bli öppnade/lästa. Däremot kan filer något liknande uppnås på andra sätt: Om du till exempel kopierar en fil och din dator får något problem under processens gång så kan det påverka överföringen av data på ett sådant sätt så att viss data saknas. Då brukar filen dock oftast bli korrupt och oläsbar. En fil kan också tappa data om den konverteras för många gånger. Effekten kan bli lite som att "ta ett foto av ett foto", och desto fler gånger man gör det, desto sämre kvalitet får man jämfört med originalfilen.

Undantag som exempel gör väl inte saken klarare... förövrigt lyfter du fram dåliga exempel då det inte har med antal gånger filen öppnats att göra utan dålig programvara för att exekvera kommandot "kopiera" eller taskig hårdvara där sektorer är trasiga och konsekvensen blir då korrupt data,..
Citera
2017-01-30, 20:14
Medlem
När jag jobbade som datortekniker så brukade jag skoja med en del att datorn blev lättare när man raderade filer. Om ni bara visste hur många som gick på det. Men som svar på frågan så nej filer blir inte sämre med tiden men de kan bli skadade av andra skäl. DJ-Emaralds svar är helt korrekt.
Citera
2017-01-30, 20:18
Medlem
Men just en jpeg så tror jag att han tänkte på att du sparar om bilden och för varje sparning så komprimeras bilden mer och mer. Alltså inte bara öppna eller kopiera den.

Öppnar bilden, säg storleken är 100kb.
Sparar den så den komprimeras lite mer -> 90kb.
Öppnar på nytt.
Sparar den så den komprimeras lite mer -> 80kb.
osv osv osv

http://fstopspot.com/main/wp-content...egradation.jpg
Senast redigerad av uffe98 2017-01-30 kl. 20:29.
Citera
2017-01-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Men just en jpeg så tror jag att han tänkte på att du sparar om bilden och för varje sparning så komprimeras bilden mer och mer. Alltså inte bara öppna eller kopiera den.

Öppnar bilden, säg storleken är 100kb.
Sparar den så den komprimeras lite mer -> 90kb.
Öppnar på nytt.
Sparar den så den komprimeras lite mer -> 80kb.
osv osv osv

http://fstopspot.com/main/wp-content...egradation.jpg

Skit bakom spakarna, som att stänga av motorn på bilen bara för man står stilla handhavandefel
Citera
2017-01-31, 09:52
Medlem
Minfäldts avatar
Inte för det har med att öppna och slita på filen att göra men "data rot" är ett riktigt fenomen, spara om den tillräckligt många gånger eller för den delen låt den ligga på ett vanligt lagringsmedia tillräckligt länge så kommer det uppstå fel i filen.

Går att förhindra/bromsa med felkorrigerande minnen och att skrubba versioner av filen mot varandra för att kontinuerligt rätta till fel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Data_degradation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in