2017-01-30, 15:15
Medlem
Hej . Nu är det så att jag kan fixa lägenhet via företaget. Vi har fått kontraktet där det står ett bankkonto nummer att stoppa in hyran på. Om jag betalar den privat och inte blandar in företaget mer än en underskrift på hyran, kan man då komma undan förmånsbeskattning och sociala avgifter? Det jag tänker på då är om inget går via bolaget, varken hyra deposition etc. Hur kollas det upp? Via hyresvärdens dekleration eller hur kan skattmasen se det>?

Vad tror ni?
Citera
2017-01-30, 15:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreMarke
Hej . Nu är det så att jag kan fixa lägenhet via företaget. Vi har fått kontraktet där det står ett bankkonto nummer att stoppa in hyran på. Om jag betalar den privat och inte blandar in företaget mer än en underskrift på hyran, kan man då komma undan förmånsbeskattning och sociala avgifter? Det jag tänker på då är om inget går via bolaget, varken hyra deposition etc. Hur kollas det upp? Via hyresvärdens dekleration eller hur kan skattmasen se det>?

Vad tror ni?
Varför skulle det bli förmånsbeskattning och sociala avgifter om du betalar hela hyran och företaget endast står för kontraktet? Nej skattemyndigheten vet inte vem som står för kontraktet.
Citera
2017-01-30, 17:25
Medlem
Om du, som du säger, betalar hyran privat så betalar du med pengar som redan är beskattade. Förmånsbeskattning är något som skatteverket tar ut i situationer där något som nyttjas privat betalats med oskattade pengar.

Vem som sen står på kontrakt osv är av underordnad betydelse för skatteverket. Så länge skatt inte undanhålls är de nöjda.

I detta fall bör du vara uppmärksam på om det kan finnas andra aspekter som skatteverket kan anse vara en värdeöverföring eller förmån. Exempelvis om företaget har betalat deposition för lägenheten. I det fall kan det anses vara antingen en förmån där du skall beskattas på depositionsbeloppet som om det vore lön eller ett lån (förutsatt att du inte har sådan relation till bolaget att lån ej är tillåtna) där du bör erlägga rimlig ränta etc.
Citera
2017-01-30, 18:58
Medlem
Rent konkret så kommer jag under starten av företaget inte ta ut lön under 2-3 månader . Då vi på företaget bestämt att vi ska göra så vill jag inte belasta vår ekonomi MEN jag har bet anm och får inte hyra själv. Då använde vi företaget. Skatre nissarna berätta att man förmånsbeskattas mer 5200 sek månad plus att sociala avgifter skall betalas av företaget. Iochmed att jag och mina kompanjoner kommer ha det tajt så skulle jag behöva betala allt själv ink företagets kostnad. Ser då på kontraktet att kontonummer för inbetalning är vanligt bankkonto. Så om jag bara för över från mitt privatekonao så kanske man kan ta det som privat ? Hur kan masarna se detta?
Citera
2017-01-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreMarke
Ser då på kontraktet att kontonummer för inbetalning är vanligt bankkonto. Så om jag bara för över från mitt privatekonao så kanske man kan ta det som privat ? Hur kan masarna se detta?

Återigen, du behöver inte "gömma" något från "masarna". Så länge du kan visa att du betalar med dina egna, privata (skattade) pengar är det inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in