2017-03-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrStein70
Det borde aldrig ha hamnat i rätten, i mitt tycke. Väl där är jag inte alls förvånad över utgången. Nu tror jag att HR kommer ändra utslaget om det överklagas dit. Jag har inte läst domen och vet inte riktigt hur TR har resonerat. Av det jag läst i dagspress så låter det som att smärta och irritation varit viktiga pusselbitar vilket gör det smått bisarrt i mina öron.

Vad det gäller Deveraux så blev utredningen nedlagd när han drog hem till Kanada eftersom rättsvårdande myndighet förstod att eventuell påföljd aldrig skulle kunna överföras dit för verkställande.

Är du säker eller menar du rättsligt?

Jag menade såklart disciplinnämnden.
http://hockeybladet.nu/shl/deveraux-stangs-av-i-322-dagar/

Han var ute i media och skyllde allt på läkarna som tillät han spela efter en förmodad hjärnskakning för ett tag sedan.

Andra är nog mest förvånade över hur lätt han föll när Helmersson tacklade honom, han kände sig nog mest förnedrad.
Citera
2017-03-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Är du säker eller menar du rättsligt?

Jag menade såklart disciplinnämnden.
http://hockeybladet.nu/shl/deveraux-stangs-av-i-322-dagar/

Han var ute i media och skyllde allt på läkarna som tillät han spela efter en förmodad hjärnskakning för ett tag sedan.

Andra är nog mest förvånade över hur lätt han föll när Helmersson tacklade honom, han kände sig nog mest förnedrad.

Jag menade rättsligt. Det blev lite klick i kommunikationen oss emellan då jag bara tänkte rättsligt i och med att det är ett rättsfall med jämförelser vi diskuterar och inte disciplinnämndens arbete. Vi kan lämna den händelsen nu.
Citera
2017-03-31, 19:48
Medlem
Pfaltzs avatar
Bra dom. Samhället måste dra gränsen mellan vad som är våld i samförstånd och livshotande misshandel. Nöjd nu, Wikegård?
Citera
2017-03-31, 19:50
Medlem
Citat:
Jag har dömt hockey i tjugo år. Cross-checkingar, liknande den i det här fallet, och grövre saker rapporterade jag ett tiotal gånger per säsong. En domare. Börjar du förstå vidden av det hela.
.
Här var det alltså ett överfall utanför det direkta spelet. I form av ett ett klubbslag i nacken som var så hårt att den andra däckade. Sorry jag tror inte du hade 10 sådana per säsong. Faktiskt tror jag inte att du hade ett per säsong.
Citera
2017-03-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Hej, Intressant diskussion.

Det som stör mig nuförtiden inom hockeyn är att gränserna, som fanns förut, inte finns längre. Om en person dör under en proffsmatch i boxning så är det ok för mig. De har båda gått in i kampen i syfte att slå så hårt de kan på huvudet på motståndaren. (Att boxning kallas "sport" är iofs helt gåtfullt)

Du dom domare. Var du tycker du själv gränsen går? Nu klarade ju sig dem
N som Lilja överföll men slumpen är som den är - tycker du att det att en domstol skulle dömt ut ett straff on resultatet av överfallet hade varit att motspelaren hade avlidit?

Genom slumpen kom motspelaren att klara sig helt oskadd, vid en annan slump skulle utfallet kunnat var det rakt motsatta. Det skall väl ändå inte vara det resultatet som avgör om överfallet var kriminellt eller inte?

Som domare dömer jag för vad jag ser på isen och skriver sedan en rapport till förbundet. Det är sedan de som utdömer lämpligt straff utöver det matchstraff jag tilldelat under matchen.

För att försöka besvara några andra av dina mer generella frågor så tycker jag att det mesta hanteras väl av förbundet och dess gelikar. Som jag skrivit tidigare så finns det en stege för överklaganden även där. Vad det gäller just denna händelse så är den ful, absolut, men inte värre än mycket annat som händer. Nu råkade det hända under en SHL-match där det finns inspelat i HD. Dessa händer i hundratals under en vinter. Låt idrotten hantera det själva.

Tittade du på klippet jag länkade till tidigare. Där har vi ett läge som jag tycker en civilrättslig genomsyn skulle kunna vara på sin plats.

Vad det gäller skador som lett till döden eller invaliditet oftast varit olyckor i samband med förseelser typ en tripping som gör att den drabbade flugit in sargen med huvudet före (bedöms för övrigt som boarding) eller i samband med den gamla icingregeln.

Nästa steg kan jag tycka vara vore att titta på spelarnas utrustning. Den är idag utformad för att göra så mycket skada som möjligt och inte för att skydda den egna kroppen. Där finns det en hel del att göra.
Citera
2017-03-31, 20:11
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AguaDeTuMadre
Så den enorma uppmärksamhet som detta förorsakat, ihop med det faktum att domen är från lägre instans, det kommer inte att vara en bromsande faktor när ett liknande fall i framtiden eventuellt dyker upp i rätten?

Det enda möjligen preudicerande elememntet här ligger i att vi nu har facit på att man kan dömas för våldsbrott på isen under en hockeymatch. Alla visste redan detta i teorin, men ändå. Tror dock att en dom från högre instans kommer ha viss prejudicerande verkan.

Angående det fetade: Seriöst, har du läst domfan alls? Man referar till avståndet från puck och liknande och kommer då till slutsatsen att situationen har så lite samband med spelet att det inte heller kan anses falla under det med spelet tillhörande samtycket att utsättas för våld. Eftersom det inte finns någon samtycke (enligt den avgränsning som görs) så är våldshandlingen inte längre ursäktad av detta, utan straffbar. Precis som om den skett uppe på läktarn. Så förklara det där, snälla. Det är avgränsingen av samtycke som är hela poängen.

Så svara ja eller nej: Finns det några teoretiska gränser för hur mycket våld en hockeyspelare får använda sig av under match, och för de situationer det kan godtas? Om ja, förklara varför tingsrättens avgränsing var fel, föreslå gärna vart du själv skulle sätta gränsen.

Det finns rättspraxis vad avser samtycke gällande misshandel. Därför tycker jag inte att det ska kunna gå att åtala någon för "bara" misshandel (av normalgraden). Eller, med andra ord att orsaka någon annan smärta, som i detta fallet.
På annat håll har jag läst utdrag från domen
Citat:
" Det är vidare uppenbart att Jakob Lilja förstod att ett sådant slag skulle tillfoga Jens Olsson i vart fall smärta. Tingsrätten finner därmed styrkt att Jakob Lilja haft uppsåt till såväl slaget med klubban mot Jens Olssons nackparti som att det orsakade smärta", står det i domen. Elisabeth Lindbäck"

Alltså. Han blir dömd för att tilldela någon annan smärta. Smärta ingår och är en stor del av spelet. Idrott ska göra ont och det gör det. Det kvittar om man så spelar hockey eller springer marathon.

Därför hoppas jag verkligen inte denna dom står sig och blir prejucicerande. I så fall kommer det vara full möjligt att åtals väcks nästa gång det kastas handskar.

Spelarfackets pressmeddelande (inte dagsaktuellt)
http://sico.nu/media/Idrott-och-straff-170203.pdf
Senast redigerad av PeaceOnEarth 2017-03-31 kl. 20:24.
Citera
2017-03-31, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Här var det alltså ett överfall utanför det direkta spelet. I form av ett ett klubbslag i nacken som var så hårt att den andra däckade. Sorry jag tror inte du hade 10 sådana per säsong. Faktiskt tror jag inte att du hade ett per säsong.

Det är ju inte alltid man "däckar" efter en check i nacken iofs även om det kan göra förbannat ont.

Det går knappt en match utan att någon får en ful check men denna var väldigt ful pga omständigheterna och det är ju inte förvånande att folk blir upprörda när dom ser sånt.

Det verkar ju vara omständigheterna som lett till en fällande dom. Frågan blir väl då hur rätten ska agera när det händer i kampmoment framför mål eller mot en puck-förande spelare?

Var och när ska rättsystemet blandas in?
Citera
2017-03-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Blir ju intressant om han döms.

Ska alla spelare I SHL dömas för försök till misshandel för att dom skjuter puckar mot andra spelare på planen?
Ska spelare som inte gillar kroppskontakt i hockeyn få ersättning för att dom blir tacklade av andra spelare?
Ska spelare som slashar sönder en motståndares klubba behöva ersätta klubbens värde?
Ska en spelare som kallar någon annan spelare för någonting elakt dömas för det?

Nej, det är idiotiskt att ta detta vidare. Beteendet, att yxa ner någon, är självklart inte okej men det blir omöjligt att hålla nån slags nivå på det här om han döms.

Du har uppenbarligen inte sett videon där Lilja gör två crosschecningar varav den ena är ett kraftigt övervåld mot Malmöspelarens oskyddade nacke.

Ett visst våld samtycker man till när man spelar ishockey men man samtycker ta mig f-n inte till ett fegt överfall med kraftigt övervåld bakifrån!!!!!

Det är bra att detta lyfts upp, vart går gränsen. I mina ögon är Lilja en feg liten råtta som förtjänar allt ont han kommer att få!!!
Citera
2017-03-31, 20:34
Medlem
Citat:

Han däckade inte. Han fick ont. På elitnivå tar man inga chanser utan det är bår och nackkrage på som gäller. I division två eller en juniormatch hade han knallat själv till omklädningsrummet. Ditt uttalande tyder på att du inte ser mer hockey än tre minuter på sportspegeln en gång i veckan.

Är du sugen kan du få komma över och se mina rapporter och även vilka bestraffningar som utdelades. Man får dem skickade till sig som rapporterande domare. Jag har dem sparade i en pärm.
Citera
2017-03-31, 20:41
Medlem
Citat:
Han däckade inte. Han fick ont. På elitnivå tar man inga chanser utan det är bår och nackkrage på som gäller. I division två eller en juniormatch hade han knallat själv till omklädningsrummet. Ditt uttalande tyder på att du inte ser mer hockey än tre minuter på sportspegeln en gång i veckan.

Är du sugen kan du få komma över och se mina rapporter och även vilka bestraffningar som utdelades. Man får dem skickade till sig som rapporterande domare. Jag har dem sparade i en pärm.
Jo han faller ihop. Har du som du påstår haft 200 sådana incidenter så har du inom ramen för det sannolika även haft förlamningar också. Och det har även alla andra domare. Eftersom det trots allt inte är så så är det något fel med ditt påstående.
Citera
2017-03-31, 21:01
Medlem
Citat:
Jo han faller ihop. Har du som du påstår haft 200 sådana incidenter så har du inom ramen för det sannolika även haft förlamningar också. Och det har även alla andra domare. Eftersom det trots allt inte är så så är det något fel med ditt påstående.

Jag erkänner att jag tog i lite och att det skadar min trovärdighet. Vid närmare eftertanke handlade det mer om cirka tio matchstraff per säsong varav 2-3 rapporterades till förbundet. Ber om ursäkt för det.

Jag har, inte mig veterligen, varit med om någon förlamning under min karriär utan endast transport till sjukhus vid två tillfällen. Samtidigt tror jag inte att det någonsin, på någon nivå inom svensk ishockey, har hänt att en spelare blivit förlamad av en crosschecking.
Citera
2017-03-31, 21:08
Medlem
Citat:

Faller ihop = däckar?

Däckar kopplar jag med medvetslöshet och det finns väl inget som tyder på att checken ledde därhän?

I fotbollen "däckar" isf spelare ibland flera ggr per match och även minsta lilla beröring kan vara livshotande, hur ska det svenska rättssystemet ha tid att utreda alla potentiella fall som sport öht verkar leda fram till?

Sverige kanske ska avskaffa all form av kontaktsport för att vara på den säkra sidan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in