Citat:
Ursprungligen postat av
Midsommardagen
Hej, Intressant diskussion.
Det som stör mig nuförtiden inom hockeyn är att gränserna, som fanns förut, inte finns längre. Om en person dör under en proffsmatch i boxning så är det ok för mig. De har båda gått in i kampen i syfte att slå så hårt de kan på huvudet på motståndaren. (Att boxning kallas "sport" är iofs helt gåtfullt)
Du dom domare. Var du tycker du själv gränsen går? Nu klarade ju sig dem
N som Lilja överföll men slumpen är som den är - tycker du att det att en domstol skulle dömt ut ett straff on resultatet av överfallet hade varit att motspelaren hade avlidit?
Genom slumpen kom motspelaren att klara sig helt oskadd, vid en annan slump skulle utfallet kunnat var det rakt motsatta. Det skall väl ändå inte vara det resultatet som avgör om överfallet var kriminellt eller inte?
Som domare dömer jag för vad jag ser på isen och skriver sedan en rapport till förbundet. Det är sedan de som utdömer lämpligt straff utöver det matchstraff jag tilldelat under matchen.
För att försöka besvara några andra av dina mer generella frågor så tycker jag att det mesta hanteras väl av förbundet och dess gelikar. Som jag skrivit tidigare så finns det en stege för överklaganden även där. Vad det gäller just denna händelse så är den ful, absolut, men inte värre än mycket annat som händer. Nu råkade det hända under en SHL-match där det finns inspelat i HD. Dessa händer i hundratals under en vinter. Låt idrotten hantera det själva.
Tittade du på klippet jag länkade till tidigare. Där har vi ett läge som jag tycker en civilrättslig genomsyn skulle kunna vara på sin plats.
Vad det gäller skador som lett till döden eller invaliditet oftast varit olyckor i samband med förseelser typ en tripping som gör att den drabbade flugit in sargen med huvudet före (bedöms för övrigt som boarding) eller i samband med den gamla icingregeln.
Nästa steg kan jag tycka vara vore att titta på spelarnas utrustning. Den är idag utformad för att göra så mycket skada som möjligt och inte för att skydda den egna kroppen. Där finns det en hel del att göra.