2017-01-31, 12:17
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Bra försök att rädda ansiktet, men inte bra nog. Du förstår, det är inte JAG som påstår något, utan jag återberättar vad som rapporteras om dådet. Du vet, det här med att kunna ta sig till verkligheten. Leta upp närmsta tidning som skriver om dådet och du finner samma uppgifter där. Bollen är din, ljuger vittnen eller är de möjligtvis så att du har problem att förlika dig med verkligheten?

Du saknar kritiskt tänkande alltså? Du vet att det som rapporteras i media inte alltid är den objektiva sanningen? Jag ska läsa mer om dådet såklart, men hittills har jag inte hittat nått som skulle göra gm till en högerextrem eller ingå i nån sån grupp. Nått jag kanske har missat? Delge mig isåfall.
Citera
2017-01-31, 12:18
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Fast uppenbarligen gjorde man ju det så länge man trodde en muslim var skyldig, var ett jävla drag i tråden fram tills att GM blev känd. Samma sak varenda gång på trådar som denna. Nu är det ju till och med ett gäng som försvarar handlingen. Då är man ju faktiskt psykiskt sjuk.

Dom tenderar att fortgå om det är en muslim, skrev en tråd om just detta fenomen. Underbar nivå av dubbelmoral. Därför jag älskar trådar som denna, ultimat humor.
Håller med, nu är analysen att han var mentalt instabil och tråden klingar av, besvikelsen går att ta på.

Ska bli intressant att se om han faktiskt blev uppeldad av Trumps "muslimban" och att detta fick honom att begå terrorhandlingen, känns inte helt orimligt.
Citera
2017-01-31, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Så hela den här historien med moskémassakern visar sig vara en kanadensare som på typiskt kanadensiskt manér själv ringer polisen en kvart senare och säger sorry.

Iallafall, det är ta mig fan skitdåligt att en västerlänning begått terrorbrott och jag är så förbannad på den här killen för han är en idiot som gjorde detta. Risken är nu jättestor att fler följer efter och skjuter ihjäl muslimer i moskéer över hela västvärlden.

Jag som var tillräckligt bekymrad över det muslimska hotet och bara ville utvisa de tillbaka till sina hemländer.

Så i min ilska över att ha fel och felaktigt pekat ut muslimer som massmördare så slänger jag härmed mitt konto endumbonde och spolar skitsnacket.

Får se om jag återhämtar mig från denna chock senare någongång. Troligen inte, sorry.
Tyvärr gror hatet utan urskiljning på individer. Jag fruktar att dessa våldsdåd kommer att sprida sig. I vilket fall kommer de helt säkert inte att minska så länge världens ledare inte sätter ned foten med kraft mot terrorism, oavsett vilka dårar som hänger sig åt massmord.
Tråkigt att du slänger in handduken! Du har intressanta synpunkter i dina inlägg! En felkalkyl är väl inget att hänga läpp för! Kom igen nu
Citera
2017-01-31, 12:19
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Men du har ju en säker källa på att grabben var ensam eller hur? Det var ju precis det du skrev.

Nej jag har inte skrivit att jag har nån säker källa på att han var ensam. Det är vad jag tror, tills nått annat kommer fram
Citera
2017-01-31, 12:24
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Håller med, nu är analysen att han var mentalt instabil och tråden klingar av, besvikelsen går att ta på.

Ska bli intressant att se om han faktiskt blev uppeldad av Trumps "muslimban" och att detta fick honom att begå terrorhandlingen, känns inte helt orimligt.

Kanske han har gjort, vem vet. Men det moraliska ansvaret ligger inte på Trump eftersom han aldrig har uppmanat till våld. Sen kommer ju givetvis hela vänsterettablissemanget försöka få det till att det är Trumps fel, men dom är ju som bekant idioter utan moralisk klarsynthet
Citera
2017-01-31, 12:30
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Djupt beklagligt, men inte särskilt förvånande att det hände. Det har trots allt skett tiotalet dödliga terrorattacker från muslimer mot mål i väst. Det var bara en tidsfråga innan det skulle brista för någon.

Inte heller särskilt förvånande att det skedde i ett land med en liberal inställning till invandring och muslimer. Missnöjet pyr på samma sätt som i Sverige, där regeringen inte lyssnar på en stor del av befolkningens åsikter; det är därför vi nu har SD på nära 20%.

För att inte glömma att det skett islamistiska attacker i Kanada.
Citera
2017-01-31, 12:32
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Kanske han har gjort, vem vet. Men det moraliska ansvaret ligger inte på Trump eftersom han aldrig har uppmanat till våld. Sen kommer ju givetvis hela vänsterettablissemanget försöka få det till att det är Trumps fel, men dom är ju som bekant idioter utan moralisk klarsynthet
Kan väl stämma att han inte manat till våld, men det är väl rätt tydligt att han vill rensa bort muslimerna från USA så kan det nog väcka en del tankar, inte så att han är ansvarig, det är alltid den som utför handlingen som är ansvarig!
Citera
2017-01-31, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Okej, jag har försökt få en bild av den här röran, vilket är svårt som alltid i sådana här dåd. Bildlänkar går till Imgur och med reservation för eventuella felaktigheter då det är en rörig historia.

Första rapporterna om en "kordinerad attack" och Quebecs polis går ut på Twitter med att två personer är misstänka Bildlänk
På Quebecs hemsida kan man läsa om misstänkt GM 1 och misstänkt GM 2 (klicka på High Resultion Picture, vilket skämt) Arkiverad 1, Arkiverad 2
Dessa två personer tas in av polis och avskrivs sedan, ena personen ska tagits inne i moskén och den andra personen ska gripits i området d'Orleans och enligt Google Maps är det en Ö 40 minuters bilväg från Moskén.
Men dessa, som beskrivs som "två maskerade män" i tidiga rapporter, blir istället vittne, singular? osäker på om det gällde båda eller hur det var.

Offer:
6 döda, muslimer mellan 39-70 år. Hittat namnen på fem av dem.
Azzedine Soufiane, Khaled Belkacemi, Abdelkrim Hasssen, Boubaker Thabti and Ahmed Youness
Bildlänk Khaled Belkacemi (vänstra bilden) and Azzedine Soufiane (högra bilden)

Istället har Alexandre Bissonette fått ångest och ringer till Polis och anmäler sig själv, 17 minuter efter skotten i Moskén.
Bissonette grips vid sitt hem i stadsdelen Cap-Rouge — runt 10 min från Moskén - "enligt grannar" 9 a.m. lokaltid under måndagen.

Länk mellan ett av offren och den nu misstänkte Alexandre Bissonette finns via offer Belkacemi, som ska ha varit Professor på Universite Laval där Bissonette ska ha pluggat sedan 2012.
Bissonette pluggade "anthropology" och Belkacemi ?

Beskrivelser från vänner är alla som jag har lyckats hitta just nu folk som "know him online" dvs via Facebook, samt några klasskamrater som beskriver honom som typ blyg, tillbakadragen men väldigt aktiv på Facebook, där han supportade Trump och var xenofob eller hur de exakta citaten nu var.

Sainte-Foy, Quebec verkar täcka in alla områden där detta har utspelat sig.

Bissonette ska tydligen varit såpass aktiv i sitt tangentbordskrigande på Facebook att "Refugees Welcome Quebec" kände till honom, enligt uttalande på Facebook
Länk, Facebook Screenshot på deras uttalande (översatt från Franska)

Så då det här med att han gillade Donald Trump, Screenshot från Facebook visar att han även gillade Tennis, John McCain, Katten Gustaf, Sopranos, IDF och en jävla röra ärligt talat.

Att det sker nu, medan demonstrationer mot USA Bann av medborgare från 7 muslimska länder trädde i kraft, och att denna killen då hade motiv att gå in och skjuta ihjäl 6 personer av motiv som hittils är oklara, de sedvanliga ytterst märkliga början på händelsen med de två första misstänkta som blev (ett?) vittne, sättet de får fast honom, oklart motiv för honom, men med följder som ger splittring i samhället av de som nu kan tänkas ha sådana motiv, gör att jag spelar ett säkert kort här och tror det kommer visa sig att killen är Patsy.

Men men, Kanada kan ha fått en egen Breivik med tom. samma initialer.
Lär visa sig under de närmaste dagarna.

Det är en sak som är oklar för mig. Inget av vikt kanske men det stör mig.
Alternativ 1: Bissonette ska ha ringt och anmält sig själv och grips 40 minuters bilväg från moskén. Alternativ 2: Bissonette grips i sitt hem runt 10 min från moskén.
Någon som vet vilket alternativ som är det rätta?
Citera
2017-01-31, 13:13
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Det är en sak som är oklar för mig. Inget av vikt kanske men det stör mig.
Alternativ 1: Bissonette ska ha ringt och anmält sig själv och grips 40 minuters bilväg från moskén. Alternativ 2: Bissonette grips i sitt hem runt 10 min från moskén.
Någon som vet vilket alternativ som är det rätta?

Han blev gripen i sin bil på en bro.

Från BBC:

Citat:
The suspect was arrested in his car on a bridge leading from Quebec City to Ile d'Orleans, where he called police to say he wanted to co-operate with the authorities.
Citera
2017-01-31, 13:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Så hela den här historien med moskémassakern visar sig vara en kanadensare som på typiskt kanadensiskt manér själv ringer polisen en kvart senare och säger sorry.

Iallafall, det är ta mig fan skitdåligt att en västerlänning begått terrorbrott och jag är så förbannad på den här killen för han är en idiot som gjorde detta. Risken är nu jättestor att fler följer efter och skjuter ihjäl muslimer i moskéer över hela västvärlden.

Jag som var tillräckligt bekymrad över det muslimska hotet och bara ville utvisa de tillbaka till sina hemländer.

Så i min ilska över att ha fel och felaktigt pekat ut muslimer som massmördare så slänger jag härmed mitt konto endumbonde och spolar skitsnacket.

Får se om jag återhämtar mig från denna chock senare någongång. Troligen inte, sorry.

Släng inte nödvändigtvis in handuken, det är bättre o stolt stå för att man genuint hade fel, det är genom det man lär sig, jag själv har aktivt valt att inte kommentera i tråden medan det var oklart just för att jag hade inte kunnat bidra med något då det fanns på tok för lite att gå på i början precis som i Tyskland och i Norge, vi måste alla lära oss att inte se varje ny information som fakta när sånt här sker
Citera
2017-01-31, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Släng inte nödvändigtvis in handuken, det är bättre o stolt stå för att man genuint hade fel, det är genom det man lär sig, jag själv har aktivt valt att inte kommentera i tråden medan det var oklart just för att jag hade inte kunnat bidra med något då det fanns på tok för lite att gå på i början precis som i Tyskland och i Norge, vi måste alla lära oss att inte se varje ny information som fakta när sånt här sker
Håller med! En dum bonde skriver informativt ofta med en imponerande sakkunksap, tyngd, ibland snärtigt och med humor. I fb spekulerar man ju tills en lösning infinner sig. Det är ju hela tjusningen med många trådar, i andra trådar lämnas ovärderliga goda råd. Så tråkigt om han lämnar av egentligen ingen anledning alls.
Citera
2017-01-31, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Han blev gripen i sin bil på en bro.

Från BBC:

Tack för det. Blev konfunderad över uppgiften att han skulle ha gripits i sitt hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in