Citat:
Ursprungligen postat av
armend123
Bott med min sambo i 2 år och vi har varit ihop 7 år. Hittils har vi haft pengarna separat men jag tycker det är fel då jag lika väl kan bo med en kompis då. Förlovade oss för två veckor sedan, Så jag tänkte lägga fram förslag om gemensam ekonomi samt testamente. Vad händer om man har gemensam ekonomi och separerar, hur delas de upp enligt lag? Hur ska man lägga upp de olika konton? Ett konto där lön, semester, sparkonto osv? Sedan tänkte jag även på hur gör jag om jag vill skriva ett testamemte på allt jag äger, skulle vilja ge 25% till föräldrarna, 50% till sambon och 25% välgörenhet. Hur går man tillväga? Hur löser man denna sits samt era åsikter o tankar kring detta?
Skriva testament får du googla lite kring själv. Har inte själv koll exakt på vad arvsrätten säger, vissa medlemmar har ju "rätt" till en viss del. Det kan mycket väl vara så att det du föreslår som uppdelning är lagligt.
Gällande gemensam ekonomi kan ni gott gå på den linjen. Skriv ett samboavtal med en jurist, juristen kan också hjälpa till med testamente i samma veva. Samboavtalet kan reglera vad som skall gå till vem vid en eventuell separation. Dessutom kan ni välja att specificera hur ni vill att fördelningen skall se ut.
Vänd dig till en jurist istället för till oss
/L