Citat:
Ursprungligen postat av
pubrik
Nej, det är inte lätt att vara överallt samtidigt. Men hade ju varit behändigt om de lagt två minuter på att ringa bilägarna redan då de var där första gången. Bilägaren bor troligen i omgivande kvarter och kunde då själv tagit hand om sin bil - innan någon eldade upp den!
Å andra sidan säger rykten att en del av dessa bilbränder är beställda av ägarna själva, dvs försäkringsbedrägeri. Om se är fallet kan det ju vara praktiskt om polisen ger en andra chans...
Om du läser citatet i din TS en gång till, de hade fått tag på
en av ägarna.
Tiden borde vara strax efter 01.00 (2 timmar innan branden) då de flesta ligger och sover.
Jag tolkar det som att de försökt få tag på ägarna och lyckats få tag på en, troligen har de lagt ner mer än två minuter för det.
Om jag skulle bli väckt av ett samtal från polisen kl. 01.00 så skulle jag strunta i bilen då skadan redan är fullständig, min självrisk minskar inte för att jag lyckas hålla pyromanen borta från min bensinindränkta bil. Risken att utsättas för ytterligare brott är större än vinsten att lyckas rädda eventuellt gods i bilen.