• 1
  • 2
2017-01-29, 09:47
Medlem
Citat:
Vid halv två-tiden under natten mot söndagen larmades polisen till Brantingstorg i Uppsala.

Ivar Åslund, befäl vid polisens regionledningscentral, uppger att någon eller några krossat rutorna till två parkerade bilar och att patrullen säger att bilarna förefaller varit preparerade för att eldas upp.

Rutorna var utslagna, och sätena var indränkta i bensin, som dock inte antänts.

Polisen upprättade en anmälan gällande försök till skadegörelse genom brand och och en tom bensindunk som låg i närheten togs i beslag.

Två timmar senare, vid 03.48, började båda bilarna att brinna, och räddningstjänsten fick rycka ut och släcka dem.

– Station Fyrislund är precis hemkommen därifrån och har släckt två bilar som brann. Totalskador, säger en ledningsoperatör vid Storstockholms räddningscentral.

[...]

– Det var ingen förvåning att det blev så, men det var inte görbart en lördagskväll att sitta och bevaka de här bilarna. Jag vet att vi har varit i kontakt med i alla fall en av ägarna och uppmanat till att ordna med bortbärgning, säger Ivar Åslund.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/tv...a-4522778.aspx

Kunde man inte kontaktat bilägaren redan innan bilen eldades upp?
Citera
2017-01-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik

Citat:
– Det var ingen förvåning att det blev så, men det var inte görbart en lördagskväll att sitta och bevaka de här bilarna. Jag vet att vi har varit i kontakt med i alla fall en av ägarna och uppmanat till att ordna med bortbärgning, säger Ivar Åslund.

Du har svaret på din fråga i citatet för din TS, kanske inte så lätt att vara överallt samtidigt.
Citera
2017-01-29, 10:18
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:

LOL svenne-NWO-polisen

Citat:
Ursprungligen postat av Likvarderaren
Du har svaret på din fråga i citatet för din TS, kanske inte så lätt att vara överallt samtidigt.

Är du smått efterbliven? Eller stort efterbliven? TS undrar varför inte pullisen ringde ägarna efter fönster krossats och eventuellt stannat kvar den 10 minuter det tar för ägarna att komma dit.
Inte att de ska bevaka bilarna hela natten som pullisen MENAr är en omöjlighet.
Citera
2017-01-29, 10:23
Medlem
Sjukt...måste ju fatta att det kommer brinna om man inte gör mer i denna situation...
Citera
2017-01-29, 10:23
Medlem
Citat:
Nej, det är inte lätt att vara överallt samtidigt. Men hade ju varit behändigt om de lagt två minuter på att ringa bilägarna redan då de var där första gången. Bilägaren bor troligen i omgivande kvarter och kunde då själv tagit hand om sin bil - innan någon eldade upp den!

Å andra sidan säger rykten att en del av dessa bilbränder är beställda av ägarna själva, dvs försäkringsbedrägeri. Om se är fallet kan det ju vara praktiskt om polisen ger en andra chans...
Senast redigerad av pubrik 2017-01-29 kl. 10:24. Anledning: stavning
Citera
2017-01-29, 10:39
Medlem
Citat:
Nej, det är inte lätt att vara överallt samtidigt. Men hade ju varit behändigt om de lagt två minuter på att ringa bilägarna redan då de var där första gången. Bilägaren bor troligen i omgivande kvarter och kunde då själv tagit hand om sin bil - innan någon eldade upp den!

Å andra sidan säger rykten att en del av dessa bilbränder är beställda av ägarna själva, dvs försäkringsbedrägeri. Om se är fallet kan det ju vara praktiskt om polisen ger en andra chans...

Om du läser citatet i din TS en gång till, de hade fått tag på en av ägarna.
Tiden borde vara strax efter 01.00 (2 timmar innan branden) då de flesta ligger och sover.
Jag tolkar det som att de försökt få tag på ägarna och lyckats få tag på en, troligen har de lagt ner mer än två minuter för det.

Om jag skulle bli väckt av ett samtal från polisen kl. 01.00 så skulle jag strunta i bilen då skadan redan är fullständig, min självrisk minskar inte för att jag lyckas hålla pyromanen borta från min bensinindränkta bil. Risken att utsättas för ytterligare brott är större än vinsten att lyckas rädda eventuellt gods i bilen.
Citera
2017-01-29, 10:44
Medlem
Citat:
Tiden borde vara strax efter 01.00 (2 timmar innan branden) då de flesta ligger och sover.
Jag tolkar det som att de försökt få tag på ägarna och lyckats få tag på en, troligen har de lagt ner mer än två minuter för det.
Jo, det står ju egentligen inte när man försökt få tag på och lyckades få tag på ägarna. Jag tolkade det som det skedde först efter branden eftersom det stod i det sammanhanget i artikeln. Men det kan ju varit en förhastad slutsats.

Personligen skulle jag dock föredra lagad ruta och rengjord bil än uppeldad bil, även då jag har helförskring.
Citera
2017-01-29, 10:52
Medlem
Yxzers avatar
Citat:
...Å andra sidan säger rykten att en del av dessa bilbränder är beställda av ägarna själva, dvs försäkringsbedrägeri. Om se är fallet kan det ju vara praktiskt om polisen ger en andra chans...

Många gånger räcker det med att kontrollera bilens ägare och om bilen har körförbud för att se om det är försäkringsbedrägeri.
Står bilarna kvar så kan väl någon redovisa regnr här...
Citera
2017-01-29, 11:19
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:

Om jag skulle bli väckt av ett samtal från polisen kl. 01.00 så skulle jag strunta i bilen då skadan redan är fullständig, min självrisk minskar inte för att jag lyckas hålla pyromanen borta från min bensinindränkta bil. Risken att utsättas för ytterligare brott är större än vinsten att lyckas rädda eventuellt gods i bilen.

Det är ganska dyrt att ha bilförsäkring i Sverige numera antar jag ?
Citera
2017-01-29, 11:40
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Det är ganska dyrt att ha bilförsäkring i Sverige numera antar jag ?
Mycket. Jag blir inte förvånad om bolagen till slut vägrar teckna försäkringar mot skadegörelse/bränder.
Sverige blir aldrig som det en gång var. Ett stort tack till alla skyldiga politiker!
Citera
2017-01-29, 11:59
Medlem
-defekt-s avatar
polisen kunde ha kontaktat brandkåren så att dom kunde lagt ut skum! i förebyggande syfte.
Citera
2017-01-29, 13:08
Medlem
Citat:
Personligen skulle jag dock föredra lagad ruta och rengjord bil än uppeldad bil, även då jag har helförskring.

Ja alla vi är olika, jag hade helst INTE tagit emot min bil med utslagna rutor med flera liter bensin som har sugits upp av mattor, stolar, runnit ner i instrumenteringen osv. Sannolikheten är stor att man aldrig får ordning på lukten i den om det handlar om ett par liter. Ozon behandlingar i all ära, men inget jag skulle chansa på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in