2017-02-01, 19:00
Medlem
Thax21s avatar
GULD-EBBA!
Svårt att se att någon ska hota henne på skiathlonen eftersom det blir längre, men det gäller att klara av att hänga Johansen på den klassiska delen.

(FB) JVM och U23-VM, Soldier Hollow (USA) 30 januari-5 februari 2017
Eftersom jag berömde mig själv efter sprinten får jag såga mig själv efter idag, även om vi bara är halvvägs. Överskattade svenskorna, underskattade ryskorna kraftigt. Flera mellaneuopéer gick också betydligt bättre än jag trott på förhand. Det enda jag hade någorlunda rätt i var att norskorna var sämre än Olsson och Ribom, förutom Johansen då som drar till med säsongens överlägset bästa fristilslopp (jämfört med de andra norskorna).
Senast redigerad av Thax21 2017-02-01 kl. 19:03.
2017-02-01, 19:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
GULD-EBBA!
Svårt att se att någon ska hota henne på skiathlonen eftersom det blir längre, men det gäller att klara av att hänga henne på den klassiska delen.

(FB) JVM och U23-VM, Soldier Hollow (USA) 30 januari-5 februari 2017
Eftersom jag berömde mig själv efter sprinten får jag såga mig själv efter idag, även om vi bara är halvvägs. Överskattade svenskorna, underskattade ryskorna kraftigt. Flera mellaneuopéer gick också betydligt bättre än jag trott på förhand. Det enda jag hade någorlunda rätt i var att norskorna var sämre än Olsson och Ribom, förutom Johansen då som drar till med säsongens överlägset bästa fristilslopp (jämfört med de andra norskorna).

Jag tycker Havlickova och Nekrasova är överraskningarna på topp-10 (övriga var jag inne på när jag försökte tippa i förväg; dock att Fraebel är en stor besvikelse samt de tre övriga norskorna). Övriga svenskor underpresterar lite för mycket tycker jag.

Senast redigerad av Alkibiades 2017-02-01 kl. 19:11.
2017-02-01, 19:07
Medlem
De åkare som tillhör de mindre välvuxna verkar generellt ha presterat bra t.ex. Dolci och Havlickova. Samtidigt som de åkare som har lite fler kilon att bära på har presterat lite sämre t.ex. Fraebel och Lundgren.

Banan tar ut sin rätt.
2017-02-01, 19:12
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ebba, Ribom, Karlsson och Majbäck i skiathlon, eller vad säger ni?
Nja... vetifan om jag vill peta Moa Olsson. Hon har 3-0 på Majbäck inbördes denna säsong, visserligen bara 1-1 på Frida Karlsson men då har inte Karlsson varit med i två lopp som Olsson vunnit (och jag tror inte Karlsson slagit henne men det vet vi ju förvisso inte). Tror också Olsson tjänar mer på att det blir lite klassiskt, så länge foten håller.
2017-02-01, 19:17
Medlem
Citat:
Nja... vetifan om jag vill peta Moa Olsson. Hon har 3-0 på Majbäck inbördes denna säsong, visserligen bara 1-1 på Frida Karlsson men då har inte Karlsson varit med i två lopp som Olsson vunnit (och jag tror inte Karlsson slagit henne men det vet vi ju förvisso inte). Tror också Olsson tjänar mer på att det blir lite klassiskt, så länge foten håller.

Vore konstigt om inte Majbäck åker det, kändes ju som enda loppet hon var uttagen för(även om hon fick sprinten också i brist på annat). Totalt slöseri på plats isf.. Olsson kan hållas fräsch till stafetten tänker jag, men så kan man ju tänka med Ribom också.
2017-02-01, 19:42
Medlem
Citat:

Majbäck lär ju definitivt åka skiathlonen iaf, därför hon är uttagen i den här JVM-truppen..

Olssons fot är verkligen en viktig fråga, hade den varit klockren, så borde hon väl egentligen gått före Majbäck på sprinten?

Förmodligen "sparade" man den i måndags, ska sedan Ribom verkligen åka alla lopp (efter körtelfebern), eller gå "all-in" på stafetten nu (där hon förmodligen är klar)..

Ebba & Majbäck är klara för skiathlonen och Lundgren kommer helt säkert inte att åka (såvida man inte vilar 2 st åkare).. Karlsson, Ribom & Olsson är det väl inte helt klart med..

Stafetten lär väl ändå vara högsta prioritet nu och dagens resultat från Lundgren var oroväckande inför den..

Om Olsson inte kan åka klassiskt, så blir det ännu mer att tänka på för lagledningen inför stafetten..

Ebba, Ribom & Olsson ligger iaf bra till att få köra stafetten, som det ser ut i nuläget.. Efter Lundgrens insats idag, så känns det mer tveksamt med henne, vilket öppnar upp för Karlsson eller Majbäck i stafettlaget..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-02-01 kl. 19:48.
2017-02-01, 19:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Säger dagens resultat något om hur det kan gå i stafetten. Jag roade mig att titta på den sammanlagda placeringssiffran för de tre bästa från respektive nation (kanske inte det bästa måttet men alltid något):

Ryssland 27 (3, 10, 14)
Frankrike 29 (6, 11, 12)
Sverige 33 (1, 15, 17)
USA 38 (5, 13, 20)
Italien 43 (4, 18, 21)
Tjeckien 65 (9, 27, 29)
Finland 70 (8, 26, 36)
Norge 73 (2, 33, 38)
Tyskland - (7, 23)
2017-02-01, 20:00
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Bryter emellan med u23 loppen. Alltid lika lurigt utan startlistor.

Burman är försterankad och i hans frånvaro är Chervotkin favorit. Ryssen har med sig sprinttvåan Bolshunov och kanske också Yakimushkin som vann distansen ifjol på JVM. Norges hopp blir nog Haga som vann skiathlon 2015 i U23-VM men inte gjort så mycket mer. Han får med sig Hoel och Stenshagen (frågetecken då han inte startade sprinten) som är bättre i klassiskt och Aurland som skrällde i Lillehammer scancup på distansen. Spännande eventuell start av schweizaren Ruesch som var topp 15 i Ulricehamn. Franskt blir det också, främst genom Tiberghin som vann JVM-sprint 2014. En annan alpåkare är Andorras Esteve som gjort några fina resultat. Hemmahoppet ställs tiil Caldwell. Mot detta sätter vi Thorn och Ekström som absolut kan nämnas topp 6 samt Sandström och Ruus som bör kunna fixa topp 15 en hygglig dag.

Gissar att italienskan Ganz är högst rankad på damsidan, inte en åkare jag tror på. Tyskan Krehl tror jag mer på efter en fin halv tour. Hon har också med sig Belger. Norska tvillingarna Weng ska som alltid nämnas, liksom sprinttvåan Murud. Så himla mycket hot mot svenskorna tycker jag inte det är faktiskt. Sprintvinnaren Dyvik blir återigen vårt största hopp och går för nytt guld. Molander har haft en fin säsong och sprintern Dahlqvist blir allt bättre på distans. Goda för topp 10 kanske. Vinsa är bättre i klassiskt och missade i sprinten så där har jag inga förhoppningar.
2017-02-01, 20:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Hur jäkla långa ben hade inte killen med startnummer 1, såg ju helläskigt ut.

Eller var kanske bara kameravinkeln som gjorde att det såg så ut.
Senast redigerad av Alkibiades 2017-02-01 kl. 20:06.
2017-02-01, 20:03
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Säger dagens resultat något om hur det kan gå i stafetten. Jag roade mig att titta på den sammanlagda placeringssiffran för de tre bästa från respektive nation (kanske inte det bästa måttet men alltid något):

Ryssland 27 (3, 10, 14)
Frankrike 29 (6, 11, 12)
Sverige 33 (1, 15, 17)
USA 38 (5, 13, 20)
Italien 43 (4, 18, 21)
Tjeckien 65 (9, 27, 29)
Finland 70 (8, 26, 36)
Norge 73 (2, 33, 38)
Tyskland - (7, 23)

Ryssland blir nog farliga. Frankrike överraskade positivt och är det sjukdomsläge i den tyska truppen?
USA hade heller inte Kern med som ska in på en klassisk sträcka. Ganska ovisst?
2017-02-01, 20:06
Medlem
Thax21s avatar
Norge ska inte heller räknas bort, tar nog in Skistad på förstasträckan, 3.3km klassiskt låter som en bra grej för henne. Sen har man Johansen på andra så efter de två sträckorna bör Norge vara i ledningen.
2017-02-01, 20:16
Medlem
R.O.S.Hs avatar
gullig live timing

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in