2017-02-01, 06:22
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Bara två tyskor till start. Ebba sist ut med nummer 57
2017-02-01, 06:49
Medlem
Alkibiadess avatar
I dagens lopp håller jag Ebba Andersson som favorit före Antonia Fraebel. Dessa två känns som de är i en egen klass. I kampen om bronset tycker jag inte att det finns någon given kandidat. Norskorna Martine Oevrbrust, Marte Johansen, Mathilde Myhrvold och Julie Berg är ganska jämna i fristil. Franska Laura Chamiot Maitral har en meriterande seger med sig från denna säsong och även italienskorna Flora Dolci och Anna Comarella tycker jag bör nämnas av de centraleuropeiska åkarna. Av ryskorna tror jag mest på Lidia Durkina och Mariya Istomina (däremot verkar inte guldmedaljören på sprinten Polina Nekrasova lika bra i fristil). Av amerikanskorna så var Katharine Ogden fyra på de amerikanska mästerskapen på 10 km fristil och borde vara främsta nordamerikanska utmanare. Finskorna svårvärderade utifrån hälsoläget i den finska truppen. Övriga svenskor tror jag inte räcker till.
2017-02-01, 09:31
Medlem
Thax21s avatar
Håller väl med Alkibiades på det stora hela.

Vill dock påpeka att jag ändå håller Johansen och Övrebust som de två starkaste norskorna, de har varsin seger på distansen denna vinter och är bästa norskor generellt på distanslopp. Tycker inte de andra norskorna bör vara så starka faktiskt, lägg märke till att Julie Berg fick stryk av de andra svenska tjejerna när hon tävlade i Bruksvallarna. Visserligen var hon närmare Moa Olsson i fristilen (utklassad i klassiskt) men har för mig att Moa var rejält missnöjd med det loppet. Kan ju iofs varit en dålig helg av Berg också. Tycker ändå inte Olsson och Ribom ska vara chanslösa på topp10, Olsson var strax utanför redan för två år sedan och är tillbaka i bättre skick nu än förra säsongen. Ribom var 7:a i fristilsintervallen förra året. Till det kommer att tyskorna alltså bara är två stycken (Rydzek måste väl blivit sjuk, och var är Sauerbrey?), och ryskorna känns om något svagare än förra året. Chamiot Maitral var långt efter Ribom ifjol och fick också stryk av Hagström i Ungdoms-OS.

Så jag antar att jag denna gång för ovanlighetens skull får vara mer optimistisk än Alkibiades
2017-02-01, 09:45
Medlem
Thax21s avatar
På herrsidan kan man vara mer pessimistisk.

Trodde innan säsongen att någon topp20 var det realistiska, under säsongens gång har jag fått upp hoppet lite men sprinten blev en skön reality-check så nu är vi tillbaka i läget att en topp20 får anses godkänt utefter vad man kan förvänta sig, sen att det inte är godkänd egentligen är en annan sak. Vi får väl trösta oss med att alla svenskarna får åka JVM minst ett år till.

Rosjö eller Johansson borde vara bäst sett till hur säsongen varit, lägg märke till att Rosjö dock inte tävlade sista helgen i juniorcupen och inte klarade kvalet i sprinten. Fredrik Andersson gjorde istället första tävlingarna för säsongen sista helgen i juniorcupen och kan vara på väg mot formen, kan skrälla inbördes bland svenskarna. Fjärde svensken Nystedt gjorde väl relativt förväntningarna bäst ifrån sig i sprinten så jag säger att det är hugget som stucket vem som blir bästa svensk.

Internationellt är det ju svårt att inte tro på Brugger igen. Dominant nere i Europa, och slår han norrmännen i klassisk sprint ska han väl kunna det i fristilsdistans också. Collet har slagit honom ett par gånger och kan också hota om pallen. Bucher-Johannessen är nog bästa norrman, men alla är såklart rätt bra och kan ta medalj på en bra dag. Ryssarna känns som jag tidigare nämnt ovanligt tama, inte alls samma meriter som Spitsov och Yakimushkin kom med ifjol. Ryska juniorer är dock alltid ryska juniorer så vågar väl inte helt räkna bort Kazarinov eller Kilivnyuk som bör vara de två bästa.
2017-02-01, 11:11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Helt rätt, SVT sänder inte från JVM (det är en gammal sida som ligger kvar hos SVT Play).

Bra att veta. Rätt svagt av SVT dock.
2017-02-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Någon som lyckas kolla repriserna, när jag trycker på ett event så står det watch Replay på en röd box men klickar man på den så kommer man bara till startsidan.

Hade inte tänkt på det tidigare, men samma här.
2017-02-01, 12:36
Medlem
KamratBlomquists avatar
Citat:
Någon som lyckas kolla repriserna, när jag trycker på ett event så står det watch Replay på en röd box men klickar man på den så kommer man bara till startsidan.

De gav ut en länk till sprinten för juniorerna på NNFs facebooks-sida: http://nnf.cleeng.com/vod/jwch-sprint-final-rounds/A757792449_US

Såg att någon hade önskat länk till U23-sprinten också, så det är bara att hålla utkik.
2017-02-01, 14:48
Medlem
Raskaoverisens avatar
Om jag inte har helt fel så startar väl Junior tjejerna klockan 10 lokal tid och här då kl.18.00? http://sv.thetimenow.com/united_states/utah/park_city
2017-02-01, 14:52
Medlem
Ser att SVT (Barnkanalen) kommer att direktsända från Ungdomsvasan (26 februari), för åldrarna 9-16 år..

Finns mer info på langd.se.. Där var det även en länk vidare till KJ Westbergs ungdomsvasa, via den hittade jag även ett reportage med Johanna Hagström från hennes "vasa"..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-02-01 kl. 14:54.
2017-02-01, 14:55
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlomquist
De gav ut en länk till sprinten för juniorerna på NNFs facebooks-sida: http://nnf.cleeng.com/vod/jwch-sprint-final-rounds/A757792449_US

Såg att någon hade önskat länk till U23-sprinten också, så det är bara att hålla utkik.

Var samma för mig. Kan inte se någon replay. Hade varit uppskattat att se loppet på nytt.
2017-02-01, 14:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Testa denna länk: http://nnf.cleeng.com/vod/u23ch-sprint/A326318723_US
2017-02-01, 14:57
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Testa denna länk: http://nnf.cleeng.com/vod/u23ch-sprint/A326318723_US

En sekund och så fixar Alkibiades detta.
Stort tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in