2017-01-29, 09:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Junior- och U23-VM i de nordiska skidgrenarna

I år avgörs JVM och U23-VM i de nordiska skidgrenarna i Soldier Hollow och Park City, Salt Lake City 30 januari – 5 februari på OS-banorna från 2002. Här fokuserar vi främst på längdåkningen.

Tidsprogram (lokala tider, lägg på 8 timmar för svensk tid):
måndag 30/1
10.00 JVM sprint klassisk kval
12.00 JVM sprint klassisk final

tisdag 31/1
10.00 U23 sprint klassisk kval
12.00 U23 sprint klassisk final

onsdag 1/2
10.00 JVM 5 km fristil intervallstart damer
12.00 JVM 10 km fristil intervallstart herrar

torsdag 2/2
10.00 U23 10 km fristil intervallstart damer
12.00 U23 15 km fristil intervallstart herrar

fredag 3/2
10.00 JVM 10 km skiathlon damer
12.00 JVM 20 km skiathlon herrar

lördag 4/2
10.00 U23 15 km skiathlon damer
12.00 U23 30 km skiathlon herrar

söndag 5/2
10.00 JVM 4x3.3 km stafett damer
12.00 JVM 4x5 km stafett herrar

Liveresultat: verkar inte vara några liveresultat via https://data.fis-ski.com/cross-country/live-timing.html och än så länge finns det ingen information hos arrangören

TV-sändning: det sägs att SVT Play skall sända http://www.svtplay.se/junior-vm-langdskidor?cmpid=del%3Afb%3Apl%3A20170127%3Ajunio r-vm-langdskidor%3Apla men det är inget som bekräftats av SVT. Annars så finns det en webbsändning som man dock måste betala för: http://nationalnordicfoundation.org/tv/

Arrangörens webbplats: http://utah2017.com/
Tävlingsinformation: http://medias2.fis-ski.com/pdf/2017/CC/2363/2017CC2363PROG.pdf

Svenska truppen
2017-01-29, 09:44
Medlem
Ostrobothnias avatar
Mastig trådstart, tummen upp! 😘
2017-01-29, 13:50
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Synd att sprinten går först.
Annars kunde Ebba kört 10 fritt i u23 också
Har man återinfört friplats till wc finalen för u23 mästarna?
2017-01-29, 19:18
Medlem
BraidsMammas avatar
svts eventuella sändningar blir spännande ända in på mållinjen.
Borde det inte publiceras startlistor för imorn snart?
2017-01-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma

Hård nämnde ju JVM i sändning idag men ingenting om livesändning på SVT, vilket han rimligtvis hade gjort reklam för om det blev något?
2017-01-29, 20:27
Medlem
BraidsMammas avatar
Nej det ser mörkt ut med svt just nu, menmen. Hoppas kan vi in i det sista. Och annars är det lätt värt att slanta upp några hundralappar för en veckas tävlingar lätt värt.

Anyway, jag såg just på svt play att vi ska skicka några backhoppartjejer till jvm också, jag hade ingen aning..
Nån som har koll på dem? =)
2017-01-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Hård nämnde ju JVM i sändning idag men ingenting om livesändning på SVT, vilket han rimligtvis hade gjort reklam för om det blev något?

När de sände från JVM i Val di Fiemme (2014) & Kazakstan (2015), så visades ju några lopp, men inte hela mästerskapet..

Från Val di Fiemme sände man t.ex. stafetterna (tjejernas guld), sprinten (Jonnas guld & Oskars silver) och intervalloppet (Sofias & Burmans silver), men inte skiathlonen (Dyviks brons)..

I Kazakstan visades stafetterna och skiathlonen (Ebbas brons), kanske även någon av sprinten eller intervalloppet (har dock inget minne av det), men är iaf säker på att de inte sände alla loppen..
2017-01-29, 21:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Anyway, jag såg just på svt play att vi ska skicka några backhoppartjejer till jvm också, jag hade ingen aning..
Nån som har koll på dem? =)

Typ:
Citat:
Frida Westman, Julia Lundberg, Astrid Norstedt Moberg och Jonna Mohlén åker till USA där de ska delta i JVM för att se och lära

Och vad gäller SVT så frågade väl någon SVT på twitter tidigare idag och fick ett nekande svar på frågan om de skall sända.

Citat:
Från Val di Fiemme sände man t.ex. stafetterna (tjejernas guld), sprinten (Jonnas guld & Oskars silver) och intervalloppet (Sofias & Burmans silver), men inte skiathlonen (Dyviks brons).

Jag är helt säker på att de sände skiathlonen på play iaf. Även NRK sände skiathlonen (har den inspelad).
Senast redigerad av Alkibiades 2017-01-29 kl. 21:04.
2017-01-29, 21:17
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
När de sände från JVM i Val di Fiemme (2014) & Kazakstan (2015), så visades ju några lopp, men inte hela mästerskapet..

Från Val di Fiemme sände man t.ex. stafetterna (tjejernas guld), sprinten (Jonnas guld & Oskars silver) och intervalloppet (Sofias & Burmans silver), men inte skiathlonen (Dyviks brons)..

I Kazakstan visades stafetterna och skiathlonen (Ebbas brons), kanske även någon av sprinten eller intervalloppet (har dock inget minne av det), men är iaf säker på att de inte sände alla loppen..
Jag har för mig att svt sände hela Val De Fiemme och sista tre dagarna från Almaty (Skiathlon och stafetter). I båda fallen sände svt allt som producerades. Förra året sände svt inget från Rasnov men det berodde vad jag förstår på att det inte fanns någon produktion att sända.
2017-01-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag är helt säker på att de sände skiathlonen på play iaf. Även NRK sände skiathlonen (har den inspelad).

Jaså, då var det kanske att de andra loppen gick på SVT då, men skiathlonen bara på SVT Play (om du är helt säker).. För kommer ihåg att jag tyckte det var trist att missa det loppet..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-01-29 kl. 21:50.
2017-01-29, 21:48
Medlem
Citat:
Jag har för mig att svt sände hela Val De Fiemme och sista tre dagarna från Almaty (Skiathlon och stafetter). I båda fallen sände svt allt som producerades. Förra året sände svt inget från Rasnov men det berodde vad jag förstår på att det inte fanns någon produktion att sända.

Då var det nog så (Val di Fiemme), men att jag på något sätt inte hade tillgång till skiathlonen (ev. SVT Play)..
2017-01-29, 21:59
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Enligt programmet (http://medias1.fis-ski.com/pdf/2017/CC/2363/2017CC2363PROG.pdf) hålls Team captains meeting (TCM) klockan 17.30 lokal tid vilket borde bli 01.30 svensk tid, så startlistorna bör inte dyka upp förrän strax efter det.

Hade för övrigt tänkt skriva lite små guider inför loppen, likt ifjol. Lika mycket för mig själv om inte annat, men vill nog avvakta startlistorna först. Annars är risken att jag utifrån FIS-punkterna skriver om åkare som inte ens är med. Borde ändå gå rätt fort imorgon mtp att jag redan tidigare under denna säsong bemödat mig med att hålla en del koll på juniorer även utanför Sverige och Norge (till skillnad från ifjol, då all "research" gjordes i samband med JVM).

Sen får man väl se hur väl man lyckas spå resultaten hos junisarna, ibland hade man nog lika gärna bara kunnat kasta två tärningar, låta resultatet av kastet representera ett startnummer och därmed en åkare och sen påstå att den är favoriten...
Senast redigerad av Thax21 2017-01-29 kl. 22:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in