Citat:
Det där är snarare en sentida syn där religionen kommit att konkurrera med vetenskap och kristna fundamentalister kommit att läsa bibeln som om den var tänkt som en vetenskaplig text att läsas bokstavligt, men så såg man det mer sällan på medeltiden. Då var man mer öppen för att texterna måste tolkas och ofta skulle ses som allegorier. De få som läste bibeln så bokstavligt att de ansåg jorden vara platt sågs redan från början som kufar.
Hmm... där ser man, min bild är helt tvärtom...
Även idag (ja i alla fall tills för några år sedan) så fanns det skolböcker (obligatoriska) i Saudi Arabien vars hela världsbild var direkt hämtad ur Koranen (nu pratar vi om vanliga skolor inte koranskolor)... Vi pratar ex. judar som skall utrotas osv osv... dom var även duktiga på att sprida dem till många andra arabländer...
Så du tror att för 800 år sedan var det nästan tvärtom? Astronomer/Vetenskapsmän hade högre status än kyrkan i folks liv...
Jaja för mig är bilden i princip helt tvärtom som sagt...
Citat:
Som en präst beskrev det: tänk dig någon som om tusen år läser en modern text och kommer till uttrycket att någon "tappade hakan". Den bokstavstrogne förutsätter då att folk i vår tid måste varit anatomiskt väldigt konstiga medan andra inser att det bara var ett språkligt uttryck.
Jo fast som sagt... Spanska inkvisition blir svår bortförklarad som exempel...
Se bara i Sverige... Häxprocesserna... och dessa var ju inte enbart i Sverige... det fanns lite här omkring... även det blir svårt att förklara om nu alla var så upplysta...
Om jag vill tro (kanske för mycket) att vi faktiskt kan se oss själva i många muslimska länder där dom fanatiskt tror på islam så vill jag nog påstå att du gör helt tvärtom och vill blunda för det...
Sanningen ligger kanske mitt emellan...
Jag skulle nog påstå att möjligen 1700 talet (industriella revolutionen osv) är (i alla fall i den "kristna" världen) är inte helt olikt det du beskriver... men medeltiden... njae... där kan vi nog se det som sker idag i diverse muslimska länder en viss likhet...