Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Citat:
Columbus hade som påpekat helt fel om jordens omkrets vilket samtida påpekade för honom. En version som jag inte vet om den är bekräftad säger att Columbus nog hört antingen om vikingarnas färder till Amerika eller att baskerna också varit över och att han därför visste att det fanns land västerut och försökte pussla ihop en bild av världen där det var Kina och att jorden därför måste vara mycket mindre än man allmänt ansåg.
Hmm... Vikingarna... det var ju inte riktigt så att dom hade en aning (iofs finns de som tror att Erik röde seglande längre söderut en just Vinland...) vart dom hamnade så att säga... och Columbus ville väl ändå hitta "Indien"... kom det något tillbaka från Vikingarna (i form av historier osv) så borde dom varit rätt annorlunda jämfört ex. araberna? hmm... borde ju insett att Vinland inte var Indien tycker man... men men...
Citat:
Någon källa på att Magellan hade så fel om jordens radie? Jag hittade en uppgift om att han underskattade Stilla havets storlek, men det kan lika gärna berott på att han överskattade storleken på Asien.
Någon dokumentär jag såg på youtube... där dom seglade med samma typ av skepp jorden runt... i Magellans spår typ... där sades det att informationen han gick på var en betydligt mindre omkrets på jorden...
Tror det var denna... är inte helt hundra...
https://www.youtube.com/watch?v=I_LyY8UPIM4
Citat:
Det var inte många som läste bibeln så bokstavligt ens bland kyrkans folk. Inte ens åsikten att jorden rörde sig runt solen ansågs som så kontroversiell före den kom att blandas ihop med Giordano Brunos hädelser.
Detta är dock lika svårt att säga som att veta vad dom egentligen tyckte...
Det är lite som att sätta sig en afghansk by som aldrig (vi kan låtsas) sett en "västerlänning" och sedan säga att Koranen inte stämmer... vad skulle dom då säga till dig?
Folk gick nog i bibelskolor för att läsa bibeln (för det var vetenskap på den tiden för normala människor och allt man behövde veta egentligen)...
spanska inkvisitionen var ju något som pågick och det var nog så många andra länder under den tiden också...
Men men... bara spekulationer (mina alltså)...