2017-01-29, 12:51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Tanken att medeltidsmänniskan skulle trott att jorden är platt är ett 1800-talspåhitt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_flat_Earth

Vad vanligt folk trodde är omöjligt att säga.

Och man kände till jordens form i nära tvåtusen år innan Newton skrev om gravitation.

Och inte nog med att man visste att jorden var rund.
Man visste även hur stor jorden var.

Anledningen till att Columbus försökte segla till Indien, genom att segla västerut,
var inte eftersom han var en av få som trodde att jorden var rund,
utan att han trodde att jorden var bara en bråkdel så stor som den är
(och alla bildade visste att den var).
Citera
2017-01-29, 16:31
Medlem
Ördögs avatar
http://www.faktoider.nu/platt.html
Citera
2017-01-29, 19:44
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Astronomi i säg (ja om man inte kallar att slänga ett öga på månen för astronomi... vilket det kanske är dock...) säger ju inte något om rund/platt jord dock tycker jag...

Även en "platt" jord hade ju kunnat rotera... men som jag sade med månen... den är ju UPPENBART i boll form... och enbart det borde göra att man tycker och tänker att troligen ser vår plats likadan ut...

Vikingarna... ja där har vi något relaterbart i alla fall! Dom trodde ju på en jord (ja dom betydande/övertygande i deras samhälle) som var platt... och det bara för c:a 1000 år sedan...
Ja månen är inte riktigt lika nära här i norden som andra ställen så kan man ju se med blotta ögat att månen är rund (bollformad) även här... så varför trodde vikingar (ja dom betydande) att jorden var platt? it makes no sense :-)
Fast de vikingar som for ända till Amerika bör ha observerat jordens krökning väl? Och även om vikingarnas världsbild brukar beskrivas enligt semmelmodellen med Asgård som locket, Midgård som grädden och Jotunheim som bullen, omgivet av hav (typ såhär: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/d2/8a/da/d28ada7e36732d51e3df1160b615392a.jpg), så skulle det ju lika gärna kunna röra sig om föreställningen om ett runt klot, med Midgård som en arkipelag där också Asgård ansågs ingå, omgiven av vatten samt en annan arkipelag för jättarnas rike, medan resten av planeten var täckt av hav för Midgårdsormen att vältra sig i (gjorde en snabb illustration: http://i.imgur.com/yV2Owbj.png), om de nu alltså visste att jorden är rund.

Nu spekularar jag vidare helt vilt utan belägg, men skulle inte asatrons föreställning om nio världar kunna vara en förvanskning av den grekisk-romerska kännedomen om solsystemets planeter, som vikingarnas förfäder kan ha fått höra om på omvägar och sedan missuppfattat? Så kanske var vikingarna inte helt främmande för idén om en rund planet ändå?

Jag gissar bara.
Citera
2017-02-02, 17:33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Anledningen till att Columbus försökte segla till Indien, genom att segla västerut,
var inte eftersom han var en av få som trodde att jorden var rund,
utan att han trodde att jorden var bara en bråkdel så stor som den är
(och alla bildade visste att den var).

Citat:

Njae det stämmer inte riktigt... Magellan har för mig Magellan hade c:a 1000 mil för lite... och antar att Columbus som seglade innan borde ha haft samma om inte mer fel angående jordens omkrets...

Hmm.. ditt andra "avsnitt" stämmer ju dock :-) exakt vilken omkrets Columbus hade vet jag inte, men på tok för liten... Magellan hade som sagt runt 1000 mil fel...
Citera
2017-02-02, 17:36
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
http://www.faktoider.nu/platt.html

Detta är lite motsägelsefullt dock... Kristna/judar/muslimer fick väl ändå lära sig på medeltiden att den var "platt" (rätt mig om jag har fel)... och var man inte medlem i någon av dessa religioner runt omkring dig så kunde det gå illa... så att säga att alla visste att jorden var rund på medeltiden låter lite för bra för att vara sant...

Men återigen... jag är inte ett dugg religiös och det kanske är så att kristendom på medeltiden sade att jorden var rund och så även de andra religionerna (kanske till och med står i texten?)...
Citera
2017-02-02, 17:41
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Fast de vikingar som for ända till Amerika bör ha observerat jordens krökning väl? Och även om vikingarnas världsbild brukar beskrivas enligt semmelmodellen med Asgård som locket, Midgård som grädden och Jotunheim som bullen, omgivet av hav (typ såhär: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/d2/8a/da/d28ada7e36732d51e3df1160b615392a.jpg), så skulle det ju lika gärna kunna röra sig om föreställningen om ett runt klot, med Midgård som en arkipelag där också Asgård ansågs ingå, omgiven av vatten samt en annan arkipelag för jättarnas rike, medan resten av planeten var täckt av hav för Midgårdsormen att vältra sig i (gjorde en snabb illustration: http://i.imgur.com/yV2Owbj.png), om de nu alltså visste att jorden är rund.

Nu spekularar jag vidare helt vilt utan belägg, men skulle inte asatrons föreställning om nio världar kunna vara en förvanskning av den grekisk-romerska kännedomen om solsystemets planeter, som vikingarnas förfäder kan ha fått höra om på omvägar och sedan missuppfattat? Så kanske var vikingarna inte helt främmande för idén om en rund planet ändå?

Jag gissar bara.

Man tycker ju dom borde ha sett krökningen ja... men (nu spekulerar även jag hej vilt)...
Atlanten är ett tufft hav, det är sällan helt/aldrig helt utan vågor (inte som stilla havet). Vågor gör det kanske svårt att få en referenspunkt så man kan se ett skepp sakta segla iväg och se det sakta försvinner typ... och inse att det beror på krökningen (som påstås vara en uppenbarelse när större skepp seglade i stilla havet och man ser den stora masten sakta försvinna typ)...
Sedan kanske vikingar seglade så mycket dom kunde tillsammans... och då blir det också svårt att se krökningen antar jag...
Citera
2017-02-02, 17:47
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Tanken att medeltidsmänniskan skulle trott att jorden är platt är ett 1800-talspåhitt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_flat_Earth

Vad vanligt folk trodde är omöjligt att säga.

Och man kände till jordens form i nära tvåtusen år innan Newton skrev om gravitation.

Så är det givetvis!
Men tror inte vanligt folk blev utbildade i skolor där "vetenskap" lärs ut som det gör idag... tror det mesta handlade om bibelskolor om det var någon skola... och jag misstänker att jordens form som lärdes ut var den som hintades om i bibeln (nej tänker inte läsa den... :-)

Hittade detta dock (en lång utdragen text om "flat earth in the bible typ)... och detta var sammanfattningen...

"From their geographical and historical context, one would expect the ancient Hebrews to have a flat-earth cosmology. Indeed, from the very beginning, ultra-orthodox Christians have been flat-earthers, arguing that to believe otherwise is to deny the literal truth of the Bible. The flat-earth implications of the Bible were rediscovered and popularized by English-speaking Christians in the mid-19th century. Liberal scriptural scholars later derived the same view. Thus, students with remarkably disparate points of view independently concluded that the ancient Hebrews had a flat-earth cosmology, often deriving this view from scripture alone. Their conclusions were dramatically confirmed by the rediscovery of 1 Enoch."

Och under den tiden var du inte religiös var du inte så mycket värd...

Så därför antar jag nog att människor generellt "trodde" att jorden var platt...
Men men... vad dom tyckte och tänkte egentligen är ju förvisso svårt att veta...
Citera
2017-02-02, 18:08
Medlem
Citat:
Njae det stämmer inte riktigt... Magellan har för mig Magellan hade c:a 1000 mil för lite... och antar att Columbus som seglade innan borde ha haft samma om inte mer fel angående jordens omkrets...
Columbus hade som påpekat helt fel om jordens omkrets vilket samtida påpekade för honom. En version som jag inte vet om den är bekräftad säger att Columbus nog hört antingen om vikingarnas färder till Amerika eller att baskerna också varit över och att han därför visste att det fanns land västerut och försökte pussla ihop en bild av världen där det var Kina och att jorden därför måste vara mycket mindre än man allmänt ansåg.

Någon källa på att Magellan hade så fel om jordens radie? Jag hittade en uppgift om att han underskattade Stilla havets storlek, men det kan lika gärna berott på att han överskattade storleken på Asien.

Citat:
Hittade detta dock (en lång utdragen text om "flat earth in the bible typ)... och detta var sammanfattningen...
Det var inte många som läste bibeln så bokstavligt ens bland kyrkans folk. Inte ens åsikten att jorden rörde sig runt solen ansågs som så kontroversiell före den kom att blandas ihop med Giordano Brunos hädelser.
Citera
2017-02-02, 18:16
Medlem
Citat:
Man tycker ju dom borde ha sett krökningen ja... men (nu spekulerar även jag hej vilt)...
Atlanten är ett tufft hav, det är sällan helt/aldrig helt utan vågor (inte som stilla havet). Vågor gör det kanske svårt att få en referenspunkt så man kan se ett skepp sakta segla iväg och se det sakta försvinner typ... och inse att det beror på krökningen (som påstås vara en uppenbarelse när större skepp seglade i stilla havet och man ser den stora masten sakta försvinna typ)...
Sedan kanske vikingar seglade så mycket dom kunde tillsammans... och då blir det också svårt att se krökningen antar jag...

Du behöver inte alls något stort hav för att observera jordens krökning. Jag behöver bara se ut över sjön där jag bor för att konstatera att jag inte kan se stranden på andra sidan eller de hus som ligger där, däremot ser jag tydligt detaljer bland bergen som befinner sig längre bort...
Citera
2017-02-02, 18:30
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Citat:
Columbus hade som påpekat helt fel om jordens omkrets vilket samtida påpekade för honom. En version som jag inte vet om den är bekräftad säger att Columbus nog hört antingen om vikingarnas färder till Amerika eller att baskerna också varit över och att han därför visste att det fanns land västerut och försökte pussla ihop en bild av världen där det var Kina och att jorden därför måste vara mycket mindre än man allmänt ansåg.

Hmm... Vikingarna... det var ju inte riktigt så att dom hade en aning (iofs finns de som tror att Erik röde seglande längre söderut en just Vinland...) vart dom hamnade så att säga... och Columbus ville väl ändå hitta "Indien"... kom det något tillbaka från Vikingarna (i form av historier osv) så borde dom varit rätt annorlunda jämfört ex. araberna? hmm... borde ju insett att Vinland inte var Indien tycker man... men men...

Citat:
Någon källa på att Magellan hade så fel om jordens radie? Jag hittade en uppgift om att han underskattade Stilla havets storlek, men det kan lika gärna berott på att han överskattade storleken på Asien.

Någon dokumentär jag såg på youtube... där dom seglade med samma typ av skepp jorden runt... i Magellans spår typ... där sades det att informationen han gick på var en betydligt mindre omkrets på jorden...

Tror det var denna... är inte helt hundra...

https://www.youtube.com/watch?v=I_LyY8UPIM4

Citat:
Det var inte många som läste bibeln så bokstavligt ens bland kyrkans folk. Inte ens åsikten att jorden rörde sig runt solen ansågs som så kontroversiell före den kom att blandas ihop med Giordano Brunos hädelser.

Detta är dock lika svårt att säga som att veta vad dom egentligen tyckte...

Det är lite som att sätta sig en afghansk by som aldrig (vi kan låtsas) sett en "västerlänning" och sedan säga att Koranen inte stämmer... vad skulle dom då säga till dig?

Folk gick nog i bibelskolor för att läsa bibeln (för det var vetenskap på den tiden för normala människor och allt man behövde veta egentligen)...
spanska inkvisitionen var ju något som pågick och det var nog så många andra länder under den tiden också...
Men men... bara spekulationer (mina alltså)...
Citera
2017-02-02, 18:39
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Du behöver inte alls något stort hav för att observera jordens krökning. Jag behöver bara se ut över sjön där jag bor för att konstatera att jag inte kan se stranden på andra sidan eller de hus som ligger där, däremot ser jag tydligt detaljer bland bergen som befinner sig längre bort...

Men om du inte har fått lära dig (medeltiden) att jorden är rund i bibelskolan du gick på... då kunde du nog lätt "bortförklara" detta också...

Det finns tro det eller ej folk än idag som tror jorden är platt (ja på det stora hela ett fåtal)... men jag får känslan att det faktiskt var ett fåtal på medeltiden som trodde jorden var rund...

Så det jag menar är att om man genom "religion/tro" "vet" att jorden är platt (eller "domeshaped") så blir dessa uppenbara fakta lätta att bortförklara... idag vet vi att jorden är rund och dessa observationer du nämner är knappt något man ens tänker på...
Jaja svårt att förklara... men har man en utgångspunkt i att jorden är "platt" så krävs det otroligt starka bevis för att bevisa motsatsen och de bevis som fanns på medeltiden förstod inte människorna ändå...
Citera
2017-02-02, 18:59
Medlem
Citat:
Folk gick nog i bibelskolor för att läsa bibeln (för det var vetenskap på den tiden för normala människor och allt man behövde veta egentligen)...
Det där är snarare en sentida syn där religionen kommit att konkurrera med vetenskap och kristna fundamentalister kommit att läsa bibeln som om den var tänkt som en vetenskaplig text att läsas bokstavligt, men så såg man det mer sällan på medeltiden. Då var man mer öppen för att texterna måste tolkas och ofta skulle ses som allegorier. De få som läste bibeln så bokstavligt att de ansåg jorden vara platt sågs redan från början som kufar.

Som en präst beskrev det: tänk dig någon som om tusen år läser en modern text och kommer till uttrycket att någon "tappade hakan". Den bokstavstrogne förutsätter då att folk i vår tid måste varit anatomiskt väldigt konstiga medan andra inser att det bara var ett språkligt uttryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in