Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-28, 19:03
  #1
Medlem
Jag har till att börja med inte läst hans bok Kapitalet i tjugoförsta århundradet.
Funderar på att låna den och läsa om den inte är alltför knastertorr.
Men ni som läst honom är hans teorier om ojämlikhet och kapitalism intressanta?
Citera
2017-01-28, 19:28
  #2
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag har till att börja med inte läst hans bok Kapitalet i tjugoförsta århundradet.
Funderar på att låna den och läsa om den inte är alltför knastertorr.
Men ni som läst honom är hans teorier om ojämlikhet och kapitalism intressanta?
Hans bok antyder att det skulle vara någon uppföljare till Marx bok Kapitalet. Om jag förstått det rätt så skiljer sig metoderna åt mellan Piketty och Marx/Engels.

Det är alltid kul med diskussion om kapitalet och min förhoppning är att man inkluderar Marx i den debatt som efterföljer.
Citera
2017-01-28, 19:39
  #3
Medlem
Han skrapar bara på ytan av den kapitalistiska varbölden.
Men han vill väl gå längre än den sk Tobinskatten (skatt på finansiella transaktioner) som var på tapeten för några år sedan.
Piketty förespråkar en skatt på kapital. Men det blir ju bara som att sminka en gris.
Men han säljer nog en del böcker så han lär väl bli rik på sina teorier i alla fall...

http://www.di.se/artiklar/2010/2/14/...100-miljarder/

http://www.dalademokraten.se/kultur/...t-harjar-fritt
Citera
2017-01-28, 19:59
  #4
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Han skrapar bara på ytan av den kapitalistiska varbölden.
Men han vill väl gå längre än den sk Tobinskatten (skatt på finansiella transaktioner) som var på tapeten för några år sedan.
Piketty förespråkar en skatt på kapital. Men det blir ju bara som att sminka en gris.
Men han säljer nog en del böcker så han lär väl bli rik på sina teorier i alla fall...

http://www.di.se/artiklar/2010/2/14/...100-miljarder/

http://www.dalademokraten.se/kultur/...t-harjar-fritt
ATTAC hade ju den utgångspunkten vid EU-toppmötet i Göteborg och fick stor uppmärksamhet. Jag tycker man ska vara som en varböld i arslet på alla kapitalister och borgerliga beslutsfattare men vi måste nog ta till med hårdare handskar om vi vill se en stadig arbetarrörelse.
Citera
2017-01-28, 21:20
  #5
Medlem
Ziayas avatar
Gillar honom. Han är för mer ekonomisk rättvisa. Den grundtes som han påvisar är inte nyheter men behöver diskuteras. Ackumulationen av kapital hos ett fåtal, som är beroende av det kollektiv vi lever i och de varor och tjänster som andra skapar men själva på grund av horribelt låg skatt aldrig själva bidrar nämnvärt, är ett av de grundläggande och största problemen i vår samtid.
__________________
Senast redigerad av Ziaya 2017-01-28 kl. 21:23.
Citera
2017-02-02, 18:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Gillar honom. Han är för mer ekonomisk rättvisa. Den grundtes som han påvisar är inte nyheter men behöver diskuteras. Ackumulationen av kapital hos ett fåtal, som är beroende av det kollektiv vi lever i och de varor och tjänster som andra skapar men själva på grund av horribelt låg skatt aldrig själva bidrar nämnvärt, är ett av de grundläggande och största problemen i vår samtid.

Möjligen är det rättvisa som Piketty vurmar för, men han menar väl också att en jämnare fördelning av kapitalet skulle gynna den ekonomiska tillväxten. De allra rikaste har ju så mycket pengar redan att dom helt enkelt inte hinner göra av med dom, samtidigt är det är väl snarast de medel-rika människorna som släpper ut mest CO2 genom sin konsumtion.
Hans teorier är väl knappast nån höjdare för miljön med andra ord. Han snackar väl en del om ekonomiska styrmedel också iofs, flygskatter t ex, men det lär knappast lösa några miljöproblem.
Det krävs nog rejälare omstruktureringar av samhället för att det skall ens börja likna något som är hållbart på längre sikt.
Citera
2017-02-02, 20:43
  #7
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Möjligen är det rättvisa som Piketty vurmar för, men han menar väl också att en jämnare fördelning av kapitalet skulle gynna den ekonomiska tillväxten. De allra rikaste har ju så mycket pengar redan att dom helt enkelt inte hinner göra av med dom, samtidigt är det är väl snarast de medel-rika människorna som släpper ut mest CO2 genom sin konsumtion.
Hans teorier är väl knappast nån höjdare för miljön med andra ord. Han snackar väl en del om ekonomiska styrmedel också iofs, flygskatter t ex, men det lär knappast lösa några miljöproblem.
Det krävs nog rejälare omstruktureringar av samhället för att det skall ens börja likna något som är hållbart på längre sikt.
Jag håller med dig i din kritik. Piketty pekar på ett av de grundläggande problemen, nämligen det stora kapital ett fåtal individer samlar på sig och behovet av att på något vis tvinga dessa att lämna tillbaka en del av detta (som de inte inte har skapat på egen hand) med beskattning.
Vad gäller miljöaspekten har Piketty föreslagit att de nationer som släpper ut mest koldioxid ska beskattas. USA, Kina, välbeställda länder i Europa. Men han uppmärksammar också att den mest välbeställda delen av befolkningen i mycket fattiga länder står för stora utsläpp. (Erkänner att jag inte vet vad han menar ska göras åt det. Inte tillräckligt insatt.)

Men ekonomisk tillväxt i en värld med begränsade resurser är inte möjlig. Så är det. Och "Captal in the Twenty-first Century" lägger för mycket fokus på ekonomisk tillväxt och konsumtion. Det som egentligen behövs är en omvärdering av frihandel, globalisering och den kultur som kretsar kring konsumtion.

Fortfarande anser jag att Pikettys teoribildning är intressant och pekar på det stora problemet med att så få äger så mycket, vilket hindrar och bromsar en utveckling av välfärden i samhällen såväl som bättre levnadsvillkor för flertalet av världens människor. Någon form av global skatt skulle kunna fördela resurser mer effektivt, men jag tycker inte att det förklaras väl nog hur en sådan ska kunna genomföras. Och jag ställer mig personligen tvivlande till möjligheten att världens nationer kan enas kring en sådan. Även om jag önskar det.
__________________
Senast redigerad av Ziaya 2017-02-02 kl. 20:45.
Citera
2017-02-04, 23:27
  #8
Medlem
senhackarens avatar
En jävla kommunistjävel, som drömmer sig tillbaks till Stalin tid m.m.

Han vill få kommunismen att framstå som något bra det jävla krypet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback