• 1
  • 2
2017-01-28, 17:43
Medlem
Grannens hund skäller och ylar så fort de lämnar den ensam hemma. Oftast sker detta ca
1-3 ggr/vecka, och då cirka 3-9 timmar varje tillfälle. Detta hörs tydligt in till
min lägenhet, och även när man står utanför våra lägenheter. Otroligt störande!

Har påtalat problemet för grannen säkert tio gånger nu, både personliga samtal men
även brevledes. Han ser inte skällandet som ett problem. "Jag kan ju inte ta med mig hunden
till jobbet varje dag..."
Har även påtalat problemet för styrelsen; som inte heller tar detta på allvar.

Problemet har existerat i över ett års tid.

Vad har jag för juridiska möjligheter för att komma till rätta med problemet?
Senast redigerad av Ollebollesolle 2017-01-28 kl. 17:47.
Citera
2017-01-28, 17:47
Medlem
franges avatar
Går det inte att anmäla som en sanitär olägenhet?

Jo, vid en snabb googling hittade jag ett fall från Växjö Tingsrätt där hundägare blivit ålagd att endast ha hundarna ute under vissa bestämda tider på dygnet - just på grund av att grannar har klagat på skällande i tid och otid.

(har inte orkat läsa igenom det, men det kanske finns lite hjälp för dig att finna rörande det fallet)

https://dognewsdotnet.files.wordpres...jc3b6domen.pdf
Senast redigerad av frange 2017-01-28 kl. 17:52.
Citera
2017-01-28, 17:51
Medlem
pelle_snusks avatar
Dels är det väl fråga om någon slags olägenhet eller störande. Sedan finns det regler om hur länge man får lämna djur utan tillsyn med hänsyn till djuret. Det senare kan du fråga Länsstyrelsen om.
Citera
2017-01-28, 17:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Du får börja störa tillbaka. Spela musik på hög volym om nätterna. Möjligtvis spela upp hundskall så att det låter som du har en hund. Just hundskall verkar ju vara ett giltigt skäl att föra oljud. Nu är ju detta inte juridik som du frågade efter men ibland så kan det löna sig att betala tillbaka med samma mynt.
Du kan ju spela in grannens hundljud och spela upp det tillbaka sen. Det kan tigga grannens hund att skälla när grannen är hemma också. Om det finns andra granar som berörs så kanske du får fler med dig bara hundskallet hålls igång längre.
Citera
2017-01-28, 18:15
Medlem
Sereenas avatar
En hund ska enl jordbruksverket ha rastning/tillsyn var 6e timme, så kanske gå den vägen?

En hund som stör genom att skälla ska du ta med komunen om ägaren inte åtgärdar det.
Citera
2017-01-28, 18:33
Bannlyst
Jag anmälde mina grannar till bovärden dom har 3 hundar som skällde 24/7 , numer har hundarna munkorg och skäller endast ett fåtal gr / dag.
Citera
2017-01-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Grannens hund skäller och ylar så fort de lämnar den ensam hemma. Oftast sker detta ca
1-3 ggr/vecka, och då cirka 3-9 timmar varje tillfälle. Detta hörs tydligt in till

Har påtalat problemet för grannen säkert tio gånger nu, både personliga samtal men
även brevledes. Han ser inte skällandet som ett problem. "Jag kan ju inte ta med mig hunden

Här har du goda möjligheter att gå vinnande ur striden, klart som fan man inte ska behöva stå ut med skällande äckel hundar dygnet runt,
Anmäl till polisen,,
Citera
2017-01-28, 18:59
Medlem
Först går man till den som ger upphov till störningen, vilket du uppenbarligen gjort, och ger denne rimlig tid att åtgärda olägenheten. Om inget händer så går man till hyresvärden eller motsvarande och förklarar sin situation. Om inget händer efter det heller så kontaktar du miljö- och byggkontoret eller motsvarande i din kommun. Ett tips är att dokumentera det hela, alltså att skriva ned varje gång hunden börjar låta och hur länge det pågår. Det kan komma att blir avgörande.

Hoppas det löser sig, låter sjukt jobbigt (no pun intended).
Citera
2017-01-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle

kontakta störningsjouren?
Citera
2017-01-28, 22:25
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
kontakta störningsjouren?

Jo, det kan man göra om man litar på dem. Folk här har ringt jouren och fått en faktura på larmet för att väktaren inte hade alla hästar hemma i stallet. Störning konstaterad men från fel lägenhet.
Citera
2017-01-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittslickaren2016
Här har du goda möjligheter att gå vinnande ur striden, klart som fan man inte ska behöva stå ut med skällande äckel hundar dygnet runt,
Anmäl till polisen,,

Här är det alltså hundar inomhus i en lägenhet som stör, detta sker ett antal timmar på dagtid, så dygnet runt är inte aktuellt. Frågan är då, vad skall ts anmäla hundägaren för, vad är det för brottslig gärning begången?
Citera
2017-01-28, 23:38
Störningarna går under miljöbalken. Du skall prata med ägaren, sen med din kommun. En hund som skäller hela tiden är en sanitär olägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in