2017-02-01, 00:09
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattblakka
I t.ex detta inlägget gör du dig lustig över hans roll som trygghetsvärd på ett badhus och skriver att han verkar labil. Du känner honom inte. Jag känner honom. Den "fakta" du sitter på är helt utdaterad. Flera år gamla domar från hans tonårstid samt inaktuell info från afas s.k. uthängningar kan visserligen vara relevant info för de båda trådarna, men det är ändå inaktuell info. Du har helt enkelt ingen aktuell fakta utan sitter bara och hoppas att det går så dåligt som möjligt för honom. Fine, det är flashback och här spekuleras det vilt. Jag försöker bara räta ut några frågetecken som du gärna framställer som utropstecken.

Jag tror inte riktigt att du förstår att man kan häkta en misstänkt person om man t.ex misstänker att han kan försvåra en utredning eller fly landet. Särskilt inte en politisk dissident.

I ett diskussionsforum förväntas användare diskutera diverse frågor och ämnen med bl.a sina åsikter. Med bakgrund av vad din bästis har uträttat under sin tid på jorden så är min åsikt av honom inte så stor, sen att han skulle ha fått ordning på sitt liv och blivit en bättre människa genom att gå med i en militant nynazistisk organisation klingar inte så väl i mina öron heller. Allt detta är däremot OT, du får helt enkelt leva med att alla inte gillar din nazist polare även om han säkert är skit trevlig mot dig.

Vad har du för aktuell fakta då, knappast något du kan styrka förmodar jag?

Man kan häkta en person av tre olika anledningar, dessa är:

Flyktförsök, recidivfara och kollusionsfara.

Utöver detta så häktas man i princip alltid när brottet man misstänks för har ett straff som vid fällande dom ger minst två års fängelse.

Viktor är häktad pga recidivfara samt pga av brottetsart.

https://minfil.org/HfL7s6beb0/G_tebo...7_Aktbil_4.pdf
Citera
2017-02-01, 00:11
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Troligen har de något på honom av viss dignitet. Det verkar ju heller inte speciellt troligt att polisen skulle ta chansen här att sätta fast en nynazist och trakassera honom utan några reella misstankar.

Inte heller är det på något sätt långsökt motivmässigt att en sådan här man har ett motiv att utföra dåden ifråga och att de hör ihop vad gäller motiv och krets av gärningsmän.

Tyvärr saknar svenskt rättsväsende numera full legitimitet och går generellt inte att lita på längre, vilket gynnar mytspridning och konspirationsteorier och om något ger högerextrema vatten på sin kvarn.

Detta har skett genom att gå mot allt mindre insyn åt allmänheten och hemliga, stängda rättegångar och häktningsförhandlingar och hemligstämplade och censurerade rättegångsdokument som domar och förundersökningsprotokoll som man gör sitt bästa för att genom obstruktion hålla ifrån allmänheten.

Vi borde självklart redan veta varför mannen är anhållen och om skälen till häktning håller. Till dess gäller tyvärr NMR: s förmodade variant att bevisen mot honom saknar all substans och han borde släppas fri.

Öppenhet i all ära men det är lite naivt att begära sådan typ av öppenhet i en pågående utredning, speciellt när man utreder samband till två andra allvarliga brott. Där flera andra gärningsmän kan vara aktuella.
Citera
2017-02-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
https://polisen.se/Lagar-och-regler/...hallen-haktad/

Eftersom Viktor är häktad på sannolika skäl så föreligger det någon typ av bevis som delgivits rätten som därefter bifallit åklagarens yrkan om häktning, med fulla restriktioner.

Det är således inte frågan om någon okynnesanmälan som du påstått tidigare, det fungerar helt enkelt inte så. Man kan inte ringa och anmäla människor och "vips" så häktas dessa.

Isf kan vi konstatera att samtliga rättegångar är ren formalia eftersom alla som häktas redan är bevisat skyldiga då?

Jag har inte påstått att det är frågan om någon okynnesanmälan. Jag menar bara att jag finner det troligare att t.ex en okynnesanmälan kan ha satt igång misstankar mot Viktor vilket vid spaning gett en serie indicier som pekat i "rätt" riktning.
Citera
2017-02-01, 00:20
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Isf kan vi konstatera att samtliga rättegångar är ren formalia eftersom alla som häktas redan är bevisat skyldiga då?

Jag har inte påstått att det är frågan om någon okynnesanmälan. Jag menar bara att jag finner det troligare att t.ex en okynnesanmälan kan ha satt igång misstankar mot Viktor vilket vid spaning gett en serie indicier som pekat i "rätt" riktning.

Förlåt men driver du eller har du problem med grundläggande rättsprinciper? Självklart ska man kunna bli frihetsberövad under en utredning om det är nödvändigt och för att kunna bli det så måste det finnas någon typ av bevis, detta innebär inte att man anses skyldig till ett brott.

Hypotetiskt exempel för att du ska förstå:

Polisen har säkrat spår på bomben som matchar med Viktors DNA, detta är tillräckliga bevis är att kunna häkta någon. Däremot kan man likväl gå fri i en rättegång då det inte bevisar att man faktiskt utfört ett bombattentat utan endast varit i kontakt med bomben.

Förstår du skillnaden?

Okej, chockerande att du som påstådd vän tror på din väns oskuld. Säger absolut ingenting.
Citera
2017-02-01, 00:24
Medlem
Citat:
I ett diskussionsforum förväntas användare diskutera diverse frågor och ämnen med bl.a sina åsikter. Med bakgrund av vad din bästis har uträttat under sin tid på jorden så är min åsikt av honom inte så stor, sen att han skulle ha fått ordning på sitt liv och blivit en bättre människa genom att gå med i en militant nynazistisk organisation klingar inte så väl i mina öron heller. Allt detta är däremot OT, du får helt enkelt leva med att alla inte gillar din nazist polare även om han säkert är skit trevlig mot dig.

Vad har du för aktuell fakta då, knappast något du kan styrka förmodar jag?

Man kan häkta en person av tre olika anledningar, dessa är:

Flyktförsök, recidivfara och kollusionsfara.

Utöver detta så häktas man i princip alltid när brottet man misstänks för har ett straff som vid fällande dom ger minst två års fängelse.

Viktor är häktad pga recidivfara samt pga av brottetsart.

https://minfil.org/HfL7s6beb0/G_tebo...7_Aktbil_4.pdf

Jag tänker inte hindra dig att diskutera heller. Men du skriver upprepade gånger "fakta" som inte stämmer. Du sprider en massa skit och jag rättar dig. Känns det jobbigt?
Om du tycker att NMR är militant med sina flygblad och flaggvevande så tycker jag uppriktigt synd om dig. Det måste vara jobbigt att leva i ett land med alla dessa militanta organisationer som sitter och styr i riksdagen.

Aktuell fakta är t.ex att Viktor inte är gruppchef. Motsatsen har du bestämt hävdat flera gånger. Han har inte ens varit aktiv på flera månader så vitt jag vet. Med möjligen något eller några undantag.
Citera
2017-02-01, 00:30
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Jag tänker inte hindra dig att diskutera heller. Men du skriver upprepade gånger "fakta" som inte stämmer. Du sprider en massa skit och jag rättar dig. Känns det jobbigt?
Om du tycker att NMR är militant med sina flygblad och flaggvevande så tycker jag uppriktigt synd om dig. Det måste vara jobbigt att leva i ett land med alla dessa militanta organisationer som sitter och styr i riksdagen.

Aktuell fakta är t.ex att Viktor inte är gruppchef. Motsatsen har du bestämt hävdat flera gånger. Han har inte ens varit aktiv på flera månader så vitt jag vet. Med möjligen något eller några undantag.

Känns inte alls jobbigt då det finns massvis med artiklar på nordfront som benämner honom som gruppchef, hans belastningsregister är offentligahandlingar. Du påstår att han inte skulle vara gruppchef, däremot är det endast ett påstående. Det är däremot irrelevant, han har uppenbarligen varit gruppchef, han är medlem i NMR och han är dömd för det jag skrivit att han är dömd för. Således har du hakat upp dig på en obetydlig detalj, alltså att han idag inte är gruppchef.

Jaha? Hur skulle jag kunna veta det, måste ha missat PM:ett Viktor skickar till mig om sin status i organisationen.

Aktuell fakta:
Medlem i NMR
Fortfarande fullproppat belastningsregister
Inte längre gruppchef
Senast redigerad av wurhan 2017-02-01 kl. 00:36.
Citera
2017-02-01, 00:35
Medlem
Citat:
Förlåt men driver du eller har du problem med grundläggande rättsprinciper? Självklart ska man kunna bli frihetsberövad under en utredning om det är nödvändigt och för att kunna bli det så måste det finnas någon typ av bevis, detta innebär inte att man anses skyldig till ett brott.

Hypotetiskt exempel för att du ska förstå:

Polisen har säkrat spår på bomben som matchar med Viktors DNA, detta är tillräckliga bevis är att kunna häkta någon. Däremot kan man likväl gå fri i en rättegång då det inte bevisar att man faktiskt utfört ett bombattentat utan endast varit i kontakt med bomben.

Förstår du skillnaden?

Okej, chockerande att du som påstådd vän tror på din väns oskuld. Säger absolut ingenting.

Ja, jag driver lite med dig. Och ja - jag har jävligt stora problem med de rådande rättsprinciperna. Jag tycker att HusvagnSvensson sammanfattar det hela rätt bra i sitt inlägg. Likhet inför lagen finns bara på pappret.

Lika lite chockerande som att du som rödingtroll tror på hans skuld. Det säger inget heller. Jag har varit medlem i nordiska motståndsrörelsen och tror mig ha en ganska bra bild av vad grabbarna i näste 2 går för. Du vet bara vad du läst i afas skvallepress.

OnT: Bomben i soppåsen låter i mina öron mer som att någon gömt sin handgranat där och olyckan varit framme.
Citera
2017-02-01, 00:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Öppenhet i all ära men det är lite naivt att begära sådan typ av öppenhet i en pågående utredning, speciellt när man utreder samband till två andra allvarliga brott. Där flera andra gärningsmän kan vara aktuella.

Inte alls. Det är en chimär, som rättsväsendet numera utnyttjar till fullo utan anledning. Det hade med all säkerhet gått utmärkt. Och om man inte har mer på Viktor Melin än den typ av lösa samband som kan äventyra utredningen så är de med all sannolikhet egentligen inte heller nog för att kunna binda honom till brottet och då borde han inte vara häktad heller.

De eventuellt andra gärningsmännen lär veta att Melin är häktad och att polisen har ögonen på dem och kan utföra vad de vill för att förstöra bevis etc oavsett om häktningsförhandlingarna och häktningsskälen är offentliga eller inte.

Hemlighetsmakeriet är för att hindra insyn av allmänheten, av ett eller andra skälet. Förhoppningsvis inte för att dölja att det är en helt chansartad utredningsteknisk häktning, men det är tyvärr inte alls uteslutet.
Citera
2017-02-01, 00:41
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ja, jag driver lite med dig. Och ja - jag har jävligt stora problem med de rådande rättsprinciperna. Jag tycker att HusvagnSvensson sammanfattar det hela rätt bra i sitt inlägg. Likhet inför lagen finns bara på pappret.

Lika lite chockerande som att du som rödingtroll tror på hans skuld. Det säger inget heller. Jag har varit medlem i nordiska motståndsrörelsen och tror mig ha en ganska bra bild av vad grabbarna i näste 2 går för. Du vet bara vad du läst i afas skvallepress.

OnT: Bomben i soppåsen låter i mina öron mer som att någon gömt sin handgranat där och olyckan varit framme.

Du menar alltså att näste 2 inte är kapabla till att begå bombdåd?

OnT: Varför?
Citera
2017-02-01, 00:44
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Inte alls. Det är en chimär, som rättsväsendet numera utnyttjar till fullo utan anledning. Det hade med all säkerhet gått utmärkt. Och om man inte har mer på Viktor Melin än den typ av lösa samband som kan äventyra utredningen så är de med all sannolikhet egentligen inte heller nog för att kunna binda honom till brottet och då borde han inte vara häktad heller.

De eventuellt andra gärningsmännen lär veta att Melin är häktad och att polisen har ögonen på dem och kan utföra vad de vill för att förstöra bevis etc oavsett om häktningsförhandlingarna och häktningsskälen är offentliga eller inte.

Hemlighetsmakeriet är för att hindra insyn av allmänheten, av ett eller andra skälet. Förhoppningsvis inte för att dölja att det är en helt chansartad utredningsteknisk häktning, men det är tyvärr inte alls uteslutet.

Bli svårt att spekulera när man inte vet något öht, men kan finnas hur många olika anledningar som helst för att häktningen skall vara berättigad och varför detta skall råda under sekretess.
Citera
2017-02-01, 00:46
Medlem
Citat:
Känns inte alls jobbigt då det finns massvis med artiklar på nordfront som benämner honom som gruppchef, hans belastningsregister är offentligahandlingar. Du påstår att han inte skulle vara gruppchef, däremot är det endast ett påstående. Det är däremot irrelevant, han har uppenbarligen varit gruppchef, han är medlem i NMR och han är dömd för det jag skrivit att han är dömd för. Således har du hakat upp dig på en obetydlig detalj, alltså att han idag inte är gruppchef.

Jaha? Hur skulle jag kunna veta det, måste ha missat PM:ett Viktor skickar till mig om sin status i organisationen.

Aktuell fakta:
Medlem i NMR
Fortfarande fullproppat belastningsregister
Inte längre gruppchef

Inte ens nu är jag helt säker på att du fått det rätt. Jag är faktiskt osäker på om han ens är medlem i NMR. Det kanske inte spelar någon roll för dig, men som sagt, han har inte varit aktiv på ett tag utan har så vitt jag vet satsat på att starta upp sitt företag.

Hur skulle du kunna veta? Ja - vad sägs om att du kollar upp dina fakta. Du verkar ju besatt i "nazister" och att lägga fram så kallad "fakta" om dem, så varför inte ringa upp Jimmy Andersson som är nästeschef och fråga vem som är gruppchef i Göteborg? Hans kontaktuppgifter är offentliga. Gör ditt jobb, rödingtroll. Nu lämnar jag den här tråden. Jag har tillfört vad jag hade att tillföra

Edit: stavning
Senast redigerad av Nattblakka 2017-02-01 kl. 00:52.
Citera
2017-02-01, 01:00
Medlem
Citat:
Du menar alltså att näste 2 inte är kapabla till att begå bombdåd?

OnT: Varför?

Det är inte alls vad jag menar, men de jobbar helt enkelt inte på det sättet. Möjligen enskilda individer i utkanterna av rörelsen som tar egna initiativ, men absolut inte sanktionerat uppifrån. Sånt sker bara i dina och andras våta drömmar. Eller så har NMR svängt 180 grader och radikaliserats till oigenkännlighet det senaste halvåret. Inte mig emot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in