2023-06-03, 16:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovrall
Snittlön på en halv miljon per anställd, osäker på om arbetsgivaravgiften är inkluderad eller inte. Är en bra lön men inte så stor i sammanhanget. Om Stenlund verkligen är den han påstår sig vara borde han tjänat mer i banksektorn givet hans erfarenhet. Swebbtv är dock full av profiler som skönmålar sig själva och sina erfarenheter i syfte att legitimera sina tankar och idéer.

Livet är kort. Ibland väljer man att göra sådant som är roligt o man brinner för, före att bara tröska fram pengar per timme.
Citera
2023-06-03, 16:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Gillade samtalet mellan Wilgert o Frick.
Citera
2023-06-04, 01:16
Medlem
Citat:
Snittlön på en halv miljon per anställd, osäker på om arbetsgivaravgiften är inkluderad eller inte. Är en bra lön men inte så stor i sammanhanget. Om Stenlund verkligen är den han påstår sig vara borde han tjänat mer i banksektorn givet hans erfarenhet. Swebbtv är dock full av profiler som skönmålar sig själva och sina erfarenheter i syfte att legitimera sina tankar och idéer.
Stenlunds senaste deklarerade årslön - berättar en källa - är förhållandevis låg. I övrigt har eller hade han betalningsanmärkning, lite märkligt kanske med tanke på de ekonomiska expertkunskaper han uppvisar i Swebbtv.
Citat:
Han har skrivit sin självbiografi (i alldeles för många ord) på sin blogg, https://suntfornuft.space/sunt-fornuft/

Man får scrolla en del om man vill läsa om hans cv, eftersom det blandas med privat svammel och hans generella betraktelser. Men det är lite gott och blandat, några chefsroller. Både juristexamen (oklart om den är komplett) och ekonomistudier på handels.

Intressant är att varenda avslutad anställning verkar ha en syndabock och han verkar inte kunnat hålla en anställning i mer än några år innan han gjort sig ovän med ledning och därefter slutat eller fått sparken. Alltid någon annans fel.. han har antingen haft otur i val av arbetsgivare eller så är han svår att jobba med. Givet hans timslånga orerande flera gånger i veckan gissar jag på det sistnämnda..
När man hör Stenlund prata i samtalen med Willgert hör man att Magnus gillar att snacka mycket och väldigt gärna vill höra sig själv tala mest hela tiden.
Citera
2023-06-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Gillade samtalet mellan Wilgert o Frick.

Tack för tipset. Ja det bra ett bra samtal.

Hade dock önskat de klippt ner det till 1 timme.
Citera
2023-06-07, 14:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tack för tipset. Ja det bra ett bra samtal.

Hade dock önskat de klippt ner det till 1 timme.

Ja. Frick bör bjudas in igen o prata mer flrdjupat om E handel o i ett annat program journalistik.
Citera
2023-06-12, 19:55
Medlem
Antar det inte blir något SwebbTV sommar i år?

Hade annars varit intressant få höra olika personer man annars inte får höra så mycket av. Sådana som inte få plats bland de vackra och duktiga i P1, som alla har samma värderingar.

Widar Nord t.ex. Nikolaos Pizanias. Selma Gamaleldin. Jonas Serneholt.
Senast redigerad av grelin1999 2023-06-12 kl. 20:15.
Citera
2023-06-12, 22:47
Medlem
ingenios avatar
Citat:

Intressant. Kommer uppgiften från Bolagsfakta, Ratsit eller liknande?

Detta är ganska spektakulärt med tanke på att Swebbtv påstår sig vara helt beroende av våra donationer för sin överlevnad. Man skall "föra över pengar från ditt bankkonto till vårt bankkonto" o.s.v.
Rimligen kan de väl inte bekosta dylika löner med hjälp av lådvinsförsäljning och lite Swish-pengar som kanske några tusen av Swebbtv:s omkring 50.000 lojala tittare dunkar in med (o)jämna mellanrum? Varifrån kommer pengarna? Hur ser affärsmodellen ut?

Nämnda snittlön låter dock helt rimlig och ligger nog i paritet med vad Willgert torde få punga ut för att få personer att riskera sina karriärer genom att jobba för dem. Låt vara att Stenlund säkert blev hunsad, gjorde sig omöjlig och fick dojan från Swedbank, men en kille som Mattikainen har ju ändå en coachkarriär och ett stort kontaktnät vid sidan om Swebbtv. Eller är det också överdrivet?
Citera
2023-06-13, 01:06
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio

Detta är ganska spektakulärt med tanke på att Swebbtv påstår sig vara helt beroende av våra donationer för sin överlevnad. Man skall "föra över pengar från ditt bankkonto till vårt bankkonto" o.s.v.
Rimligen kan de väl inte bekosta dylika löner med hjälp av lådvinsförsäljning och lite Swish-pengar som kanske några tusen av Swebbtv:s omkring 50.000 lojala tittare dunkar in med (o)jämna mellanrum? Varifrån kommer pengarna? Hur ser affärsmodellen ut?

Nämnda snittlön låter dock helt rimlig och ligger nog i paritet med vad Willgert torde få punga ut för att få personer att riskera sina karriärer genom att jobba för dem. Låt vara att Stenlund säkert blev hunsad, gjorde sig omöjlig och fick dojan från Swedbank, men en kille som Mattikainen har ju ändå en coachkarriär och ett stort kontaktnät vid sidan om Swebbtv. Eller är det också överdrivet?

Befogade frågor, minns inte om det var bolagsfakta eller Ratsit. Det är ju bara att googla "svensk webtelevision AB" så dyker det upp. Jag tror att långtifrån alla lyfter heltidslön, willgert själv är väl i pensionsålder. Anlita som även verkar ratta tekniken är säkert heltidare (om hon inte också är pensionerad), övriga får säkert någon form av gage, men eftersom Stenlund gör två "ledare" i veckan och sin "nyhetsanalys" på 60-90 minuter gissar jag att det i princip innebär heltid.

För övrigt har det diskuterats tidigare i tråden att Swebbtv beviljats presstöd från myndigheten för press, radio och tv: https://www.mprt.se/stod-till-medier/beviljade-stod/

2021
Innovations- och utvecklingsstöd: 1 000 000 kr
Redaktionsstöd: 336 480 kr

2020
Redaktionsstöd 350 640 kr

Willgert har kommenterat detta någon gång och menat på att innovations- och utvecklingsstödet användes för att utveckla swebbtube. Redaktionsstödet har jag aldrig hört någon kommentar på men så tittar jag inte heller minutiöst. Det rimmar oavsett illa med den frekventa tiggeri-vinjetten "... vi är endast beroende av våra tittare."

Spektakulärt vet jag inte om jag skulle kalla det, men intressant. Och swebbtv har inte 50 000 lojala följare, normalprogrammen drar i regel 5-15 000 visningar, enstaka intervjuer rör sig mot 20-30 000 visningar. Jag skulle översätta det till ett par tusen lojala följare och ungefär lika många sällantittare till.
Senast redigerad av Ovrall 2023-06-13 kl. 01:08.
Citera
2023-06-13, 02:14
Medlem
Citat:
Antar det inte blir något SwebbTV sommar i år?

Hade annars varit intressant få höra olika personer man annars inte får höra så mycket av. Sådana som inte få plats bland de vackra och duktiga i P1, som alla har samma värderingar.

Widar Nord t.ex. Nikolaos Pizanias. Selma Gamaleldin. Jonas Serneholt.
Vad bygger du frågan på om att det inte antas bli något Swebbtv sommar i år? Förra året skedde väl deras sommarprogram vid månadsskiftet juni-juli eller strax därefter? Skulle kunna bli så även 2023...
Citat:
Stenlunds ekonomiska upplägg vore intressant att se - han deklarerade senaste året hur som helst för en en bit under 500.000...
Citat:
Det där om "helt beroende" är utstuderat snack av Willgert. Man kan nästa likna det vid hur diverse Youtubeprofiler försöker mjölka stålar via prat likt t.ex. Nu fan räcker det-Ströms upprepade tiggerisnack: "Om du uppskattar det jag gör så stöd gärna min kanal ekonomiskt, då kan jag fortsätta göra filmer (...)" Precis som Ström tigger och vill ha tittares pengar, kör Willgert och Swebbtv med sin form av uppfordrande info till tittarna.
Tittarna ska liksom pressas en del och bringas till uppfattningen att ställer de inte upp och donerar, så kommer kanalen helt sluta med sina program...
Citera
2023-06-13, 09:00
Medlem
Citat:
Befogade frågor, minns inte om det var bolagsfakta eller Ratsit. Det är ju bara att googla "svensk webtelevision AB" så dyker det upp. Jag tror att långtifrån alla lyfter heltidslön, willgert själv är väl i pensionsålder. Anlita som även verkar ratta tekniken är säkert heltidare (om hon inte också är pensionerad), övriga får säkert någon form av gage, men eftersom Stenlund gör två "ledare" i veckan och sin "nyhetsanalys" på 60-90 minuter gissar jag att det i princip innebär heltid.

För övrigt har det diskuterats tidigare i tråden att Swebbtv beviljats presstöd från myndigheten för press, radio och tv: https://www.mprt.se/stod-till-medier/beviljade-stod/

2021
Innovations- och utvecklingsstöd: 1 000 000 kr
Redaktionsstöd: 336 480 kr

2020
Redaktionsstöd 350 640 kr

Willgert har kommenterat detta någon gång och menat på att innovations- och utvecklingsstödet användes för att utveckla swebbtube. Redaktionsstödet har jag aldrig hört någon kommentar på men så tittar jag inte heller minutiöst. Det rimmar oavsett illa med den frekventa tiggeri-vinjetten "... vi är endast beroende av våra tittare."

Spektakulärt vet jag inte om jag skulle kalla det, men intressant. Och swebbtv har inte 50 000 lojala följare, normalprogrammen drar i regel 5-15 000 visningar, enstaka intervjuer rör sig mot 20-30 000 visningar. Jag skulle översätta det till ett par tusen lojala följare och ungefär lika många sällantittare till.

De får in rätt mycket via donationer. 2019 var det 1,8 miljoner.
https://dagensopinion.se/artikel/swebbtv-fick-miljonbelopp-i-donationer/

Sen är kanske frågan vilka stordonatorerna är. Jag tror inte smågivarna räcker så långt, som du också skriver är det inte så många som tittar.
Citera
2023-06-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-fascist
Vad bygger du frågan på om att det inte antas bli något Swebbtv sommar i år? Förra året skedde väl deras sommarprogram vid månadsskiftet juni-juli eller strax därefter? Skulle kunna bli så även 2023...Stenlunds ekonomiska upplägg vore intressant att se - han deklarerade senaste året hur som helst för en en bit under 500.000...Det där om "helt beroende" är utstuderat snack av Willgert. Man kan nästa likna det vid hur diverse Youtubeprofiler försöker mjölka stålar via prat likt t.ex. Nu fan räcker det-Ströms upprepade tiggerisnack: "Om du uppskattar det jag gör så stöd gärna min kanal ekonomiskt, då kan jag fortsätta göra filmer (...)" Precis som Ström tigger och vill ha tittares pengar, kör Willgert och Swebbtv med sin form av uppfordrande info till tittarna.
Tittarna ska liksom pressas en del och bringas till uppfattningen att ställer de inte upp och donerar, så kommer kanalen helt sluta med sina program...

Angående Sommar så har jag inte hört något. Borde de inte annonsera för det? Men jag hoppas förstås.

Vill dock säga att det som gör Sommar i P1 populärt är ju att de låter nya folk komma till tals. Att låta SwebbTV gänget orera om allt de tycker är fel med Sverige är inte så intressant.

Angående pengar är det väl sant att det mesta kommer från donationer? Eller var tror du pengarna kommer från? Menar du att dessa Youtubers är ekonomiskt oberoende och kan jobba heltid utan att behöva få betalt?
Citera
2023-06-13, 16:35
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
De får in rätt mycket via donationer. 2019 var det 1,8 miljoner.
https://dagensopinion.se/artikel/swebbtv-fick-miljonbelopp-i-donationer/

Sen är kanske frågan vilka stordonatorerna är. Jag tror inte smågivarna räcker så långt, som du också skriver är det inte så många som tittar.

Intressant! Vore jag mer konspiratoriskt lagd hade jag ju tittat österut i jakten på stordonatorerna men i valet mellan köpt idiot och nyttig idiot lutar jag mer åt det sistnämnda i swebbtvs fall. Däremot är många av deras källor säkerligen köpta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in