Citat:
Ursprungligen postat av
ingenio
Intressant. Kommer uppgiften från Bolagsfakta, Ratsit eller liknande?
Detta är ganska spektakulärt med tanke på att Swebbtv påstår sig vara helt beroende av våra donationer för sin överlevnad. Man skall "föra över pengar från ditt bankkonto till vårt bankkonto" o.s.v.
Rimligen kan de väl inte bekosta dylika löner med hjälp av lådvinsförsäljning och lite Swish-pengar som kanske några tusen av Swebbtv:s omkring 50.000 lojala tittare dunkar in med (o)jämna mellanrum? Varifrån kommer pengarna? Hur ser affärsmodellen ut?
Nämnda snittlön låter dock helt rimlig och ligger nog i paritet med vad Willgert torde få punga ut för att få personer att riskera sina karriärer genom att jobba för dem. Låt vara att Stenlund säkert blev hunsad, gjorde sig omöjlig och fick dojan från Swedbank, men en kille som Mattikainen har ju ändå en coachkarriär och ett stort kontaktnät vid sidan om Swebbtv. Eller är det också överdrivet?
Befogade frågor, minns inte om det var bolagsfakta eller Ratsit. Det är ju bara att googla "svensk webtelevision AB" så dyker det upp. Jag tror att långtifrån alla lyfter heltidslön, willgert själv är väl i pensionsålder. Anlita som även verkar ratta tekniken är säkert heltidare (om hon inte också är pensionerad), övriga får säkert någon form av gage, men eftersom Stenlund gör två "ledare" i veckan och sin "nyhetsanalys" på 60-90 minuter gissar jag att det i princip innebär heltid.
För övrigt har det diskuterats tidigare i tråden att Swebbtv beviljats presstöd från myndigheten för press, radio och tv:
https://www.mprt.se/stod-till-medier/beviljade-stod/
2021
Innovations- och utvecklingsstöd: 1 000 000 kr
Redaktionsstöd: 336 480 kr
2020
Redaktionsstöd 350 640 kr
Willgert har kommenterat detta någon gång och menat på att innovations- och utvecklingsstödet användes för att utveckla swebbtube. Redaktionsstödet har jag aldrig hört någon kommentar på men så tittar jag inte heller minutiöst. Det rimmar oavsett illa med den frekventa tiggeri-vinjetten "... vi är
endast beroende av våra tittare."
Spektakulärt vet jag inte om jag skulle kalla det, men intressant. Och swebbtv har inte 50 000 lojala följare, normalprogrammen drar i regel 5-15 000
visningar, enstaka intervjuer rör sig mot 20-30 000
visningar. Jag skulle översätta det till ett par tusen lojala följare och ungefär lika många sällantittare till.