2017-01-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesroF
Låter sjukt krångligt.

Jag har ett lönekonto med ett Visakort anslutet. Har alla räkningar på autogiro.
Har även några fasta överföringar till fondspar åt barnen.
Tankkort. Thats it.

Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Varför krånglar du till det så? är du rädd att någon ska sno ditt kort eller nåt? då kan du lika gärna föra över alla pengar på ett annat konto än det som är kopplat till ditt kort.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har inte ens det. Lönekonto med Mastercard. Alla räkningar på autogiro. Inga fasta överföringar, inga andra kort. Varför ha en massa annat klödder?

Nu kanske TS stökade till det lite väl mycket men annars har han en solklar poäng här.

Tricket med en stående överföring direkt från löne/betalkortskontot till ett eller flera "räkningskonton" är att du där bygger upp en buffert som jämnar ut tillfälliga toppar så att räkningarna tas om hand om och lever sitt eget liv.

Man bygger ett system där man är helt immun mot månader med många och höga räkningar och man lockas inte att bränna mer pengar månader med lite räkningar, man har alltid exakt lika mycket att röra sig med på löne/betalkortskontot varje månad.

För egen del har jag tre konton:

1. För samtliga räkningar, dit för jag över ca 1000:- mer än jag i snitt har fasta kostnader för.
2. Det som ska sparas som en första anhalt till ett kapitalsparkonto.
3. Det som sedan står kvar på lönekontot och som betalkortet är knutet till är vad jag utan att tänka kan bränna helt under månaden om jag vill.

I slutet av året eller när det blir för mycket pengar att ha stående till låg ränta plockas överskotten från 1+2 och även ofta 3 över till aktiedepån.
Citera
2017-01-28, 09:47
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Läge att skaffa separata konton då kanske, låter inget vidare smart att tävla i att sänka den gemensamma ekonomin.

Haha, what?
Citera
2017-01-28, 09:49
Medlem
Lönekonto (härifrån dras alla fasta personliga utgifter via autogiro, t.ex. CSN)
Mastercardkonto (allt som blir över när allt annat är betalt hamnar här, för personliga utgifter - lunch, kläder o.s.v.)
Gemensamt huskonto (hit för min fru och jag över pengar varje månad till allt som har med hushållet att göra, inkl. amortering på huset)
Gemensamt sparkonto (här sparar frun och jag på halvlång sikt till större utgifter typ semester, ny bil o.s.v.)

Utöver detta stående överföring till depå/fondkonton hos Avanza.
Citera
2017-01-28, 09:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Haha, what?
"Häller in allt på ett konto. Sedan gäller det att vara snabb...först gäller och frugan kan vara som blixten ibland :- )"
Citera
2017-01-28, 10:09
Medlem
Fyra konton:

Sparkonto - Hit kommer lönen, inget kort kopplat.
Allkonto - Mastercard kopplat till detta konto, sätter över ett par tusen från sparkontot enl. budget varje månad, fickpengar typ.
Matkonto - Delat konto med flickvännen, vi sätter båda in en 5500 varje månad och betalar mat och alla räkningar från detta konto. Två kort kopplade till kontot.
Avanzakonto - Sätter automatiskt över 15000 från sparkontot varje månad och sparar i fonder och aktier.
Citera
2017-01-28, 10:11
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
"Häller in allt på ett konto. Sedan gäller det att vara snabb...först gäller och frugan kan vara som blixten ibland :- )"

..och du herr/fru "tv4-ekonom" ger gratisråd till någon som du läst en mening av?

Hur svårt är det att sköta en privatekonomi? Vår ekonomi funkar som ett oljat kugghjul och har gjort så i 25 år.

Är du en messerschmitt?
Citera
2017-01-28, 10:18
Medlem
Känner mig gammal med min lösning men here it goes:

Excel
-inkomster 12 mån framåt
-utgifter 12 mån framåt

Det fungerar med överraskande precision, jag vet exakt när jag kan planera in utgifter så som gräsklippare eller resor.

Den 25e varje månad så betalar jag samtliga räkningar, sparar exakta summor till de autogiron och lån som dras i månadsskiftet och planerar för en ev investering.

Summan som blir över efter ovan räkningar/autogiron betalas in på det enda kreditkortet som jag har. Det är alltså kortet som jag lever för under månaden. Krediten fungerar som min balansbräda.

Sparande/buffert: Har inget alls, utan använder alla pengar jag kan till att investera i min fastighet. I runda slängar 10" i månaden. Investerar hellre i det än låter dem ligga på banken.
Senast redigerad av neanhentalare 2017-01-28 kl. 10:27.
Citera
2017-01-28, 10:28
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neanhentalare
Känner mig gammal med min lösning men here it goes:

Excel
-inkomster 12 mån framåt
-utgifter 12 mån framåt

Sparande/buffert: Har inget alls, utan använder alla pengar jag kan till att investera i min fastighet. I runda slängar 10" i månaden. Investerar hellre i det än låter dem ligga på banken.

Jag körde också med excel under några år men upptäckte att det den sista december oftast stod +-0 varje år så jag lade av. Annars är det ett grymt bra sätt att hålla koll, speciellt under de magra åren efter universitet och i början av arbetslivet. Numera har vi autogiro på allt som går och ser knappt räkningar. Vill man så är det bara att logga in på banken och titta på "in och ut".

Annars är fastigheter och investeringar bra. Kontanter suger. Köpte en gammal porsche för en massa år sedan för en struntsumma. Hade en kille som renoverade upp den för kanske 100 och nu är den värd 6-700 papp.
Jävligt mycket roligare att köra till jobbet med än att åka tunnelbana och ha 10000 på ett "sparkonto".
Lite brötigt men roligt...alltså - att spara är inte alltid det som skapar kapital.

Lönekonto där frugan slänger in sin del till räkningar
Amex för inköp (genererar poäng till hotellvistelser)
Fondspar 5% av inkomst
Senast redigerad av DIde 2017-01-28 kl. 10:42.
Citera
2017-01-28, 10:31
Medlem
trattfans avatar
Har mitt VISA-kort (Där CSN kommer in) och ett American Express.
Använder i princip bara Amexet men väljer att betala nästan varje vecka så jag aldrig behöver utnyttja någon kredit (eller ah, förutom de få dagarna då).

Har ett "sidoprojekt" som gör att jag får in oftast några tusen per vecka på mitt VISA-kort, vilket gör att jag därför betalar av Amexet såfort jag kan =)

Sedan försöker jag även spara undan en slant på Avanza i aktier och räntefonder.
Citera
2017-01-28, 10:36
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Fyra konton:

Sparkonto - Hit kommer lönen, inget kort kopplat.
Allkonto - Mastercard kopplat till detta konto, sätter över ett par tusen från sparkontot enl. budget varje månad, fickpengar typ.
Matkonto - Delat konto med flickvännen, vi sätter båda in en 5500 varje månad och betalar mat och alla räkningar från detta konto. Två kort kopplade till kontot.
Avanzakonto - Sätter automatiskt över 15000 från sparkontot varje månad och sparar i fonder och aktier.

Ganska identiskt min uppsättning.
Citera
2017-01-28, 10:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
..och du herr/fru "tv4-ekonom" ger gratisråd till någon som du läst en mening av?

Hur svårt är det att sköta en privatekonomi? Vår ekonomi funkar som ett oljat kugghjul och har gjort så i 25 år.

Är du en messerschmitt?

Jag förstod att det var en skämtsam ton men under alla skämt brukar det ligga ett uns av sanning, därav rådet...

Postar man i ett ekonomiforum får man faktiskt räkna med att folk svarar, oavsett tyska jaktplan eller ej
Citera
2017-01-28, 11:07
Medlem
Har ett lönekonto med bankkort kopplat, och ett vanligt sparkonto i samma bank. Frugan har samma upplägg.

Lönen kommer in på lönekontot, jag betalar alla våra räkningar. För över 5000 till sparkontot och behåller resten på lönekontot. Vid nästa lön för jag över vad som var kvar på lönekontot till sparkontot.

Frugan betalar 10-15 lax till ett MasterCard ("nollar" det varje månad) som vi använder till alla hushållinköp och tankning. Vi har 60 öre rabbat per liter på det och båda pendlar nästan 10 mil om dagen. Och man får bonus på allt vi handlar.

Sedan gör hon som jag med resten av pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in