2017-01-27, 22:39
Medlem
Hur har ni det upplagt i er bank? Har ni ett konto där lönen kommer in och som ni har kort kopplat till för att handla, betala räkningar etc eller har ni flera oika konton? Tjam hur har ni det upplagt?

Jag kör med följande:

Lön - här kommer lönen in varje månad
Bensin - flyttar över en fast summa hit från lönekontot varje månad, flyttar sedan över en summa via bankappen till Mastercard Debit när jag ska tanka
Mat - flyttar över en fast summa hit från lönekontot varje månad, flyttar sedan över en summa via bankappen till Mastercard Debit när jag ska handla mat
Spara - flyttar över en fast summa hit från lönekontot varje månad
Räkningar - flyttar över en summa hit från lönekontot varje månad, närmast identisk varje månad
Mastercard Debit - flyttar över pengar via bankappen från lönekontot när jag behöver handla något i affären, typ ny abyxor eller liknande
Mastercard Kredit - nödkredit på 50,000 kr

Vet att många använder kredit och betalar fakturan i slutet på månaden men jag gillar inte att ha skulder utan tycker det är lättare/bättre att föra över pengar, via bankappan, det tar ju bara 30 sek.
Citera
2017-01-27, 22:48
Medlem
l150s avatar
Jag har ett smått efterblivet nordeakonto där lön kommer in, räkningar betalas etc.
Sen så så spelar jag mycket och för över alla vinster till ett swedbankkonto som jag inte har kort/dosa till.

Så som svar på frågan. Min privatekonomi går runt rätt bra, ingen miljonär men vill jag köpa en ny dator så är det inga problem.
Citera
2017-01-27, 22:49
Medlem
Låter sjukt krångligt.

Jag har ett lönekonto med ett Visakort anslutet. Har alla räkningar på autogiro.
Har även några fasta överföringar till fondspar åt barnen.
Tankkort. Thats it.
Citera
2017-01-27, 23:04
Medlem
ekmannens avatar
Varför krånglar du till det så? är du rädd att någon ska sno ditt kort eller nåt? då kan du lika gärna föra över alla pengar på ett annat konto än det som är kopplat till ditt kort.
Citera
2017-01-27, 23:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nesroF
Låter sjukt krångligt.

Jag har ett lönekonto med ett Visakort anslutet. Har alla räkningar på autogiro.
Har även några fasta överföringar till fondspar åt barnen.
Tankkort. Thats it.

Har inte ens det. Lönekonto med Mastercard. Alla räkningar på autogiro. Inga fasta överföringar, inga andra kort. Varför ha en massa annat klödder?
Citera
2017-01-27, 23:09
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Varför krånglar du till det så? är du rädd att någon ska sno ditt kort eller nåt? då kan du lika gärna föra över alla pengar på ett annat konto än det som är kopplat till ditt kort.
Ja, det var värst. Flytta runt egna pengar på det viset, vad är nyttan? Känns som lite OCD-varning...
Citera
2017-01-27, 23:11
Medlem
Lönekonto hos en storbank med gratis Internetbank och visakort.
Till ett annat konto i samma bank förs ett fast månadsbelopp över efter lön. Innestående saldo kompenserar för månader med fler räkningar. Överskott står kvar vid månader med färre räkningar. Månadssnittbeloppet räknas om varje år eller vid optimering, tillägg eller eliminering av en fast utgift.

Ett fast belopp går sedan till ett "högräntekonto" i nischbank för långtidsspar.
Ett annat sparbelopp går till aktiedepå, för vidare flytt till isk eller kf vid investeringstillfällen.
Beloppen räknas upp med minst inflationen årligen.

Mat och restaurangbesök betalas med kreditkort som har vissa rabattprocent. Hela skulden betalas månatligen innan kreditränta utgår.

Ev. kvarvarande belopp på lönekontot går till korttidssparande på ytterligare konto i storbanken.
Används till resor eller onödiga inköp som endast blir av så länge det finns medel på detta konto.

Nästa lön kommer in och processen upprepas.
Citera
2017-01-27, 23:17
Medlem
Vi har ett gemensamt konto där alla räkningar dras från med autogiro. Vi handlar allt med kreditkort som också dras från det gemensamma kontot. Betalar hela kreditkortsräkningen varje gång via autogiro så vi slipper ränta och avgifter.
Sen har vi var sitt eget konto dit lönen går och bankkort kopplade till dem. Automatiska överföringar av en rund summa till det gemensamma kontot.
Vi sköter våra sparkonton själva, men har ungefär samma upplägg där vi har några olika banker för att sprida riskerna och inte gå över insättningsgarantin.

Allt går automatiskt. Inga räkningar betalas manuellt.
Citera
2017-01-27, 23:47
Medlem
Handlar väl snarare om att TS vill ha en god överblick över sin ekonomi. För er äldre så är detta inte alls speciellt krångligt, med dagens bank appar flyttas ju pengar runt på 10 sek mellan konton.
Citera
2017-01-28, 00:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Handlar väl snarare om att TS vill ha en god överblick över sin ekonomi. För er äldre så är detta inte alls speciellt krångligt, med dagens bank appar flyttas ju pengar runt på 10 sek mellan konton.

Och för de yngre blir det krångligare då alltså?

Hänger inte alls med i hur du menar.
Citera
2017-01-28, 00:41
Medlem
TruckUrbans avatar
Ett lönekonto, ett sparkonto. Lönen kommer in, betalar räkningar, för över resten till sparkontot. För över pengar från sparkontot till lönekontot när jag ska handla etc. Allt som blir över i slutet på månaden åker in på ett ISK och blir till fonder.
Citera
2017-01-28, 02:16
Moderator
tobess avatar
-Lönekonto (debit/credit kopplat till detta)
-Sparkonto (i stort sett inga tillgångar på det eftersom räntan är rätt värdelös)
-Gemensamt konto med frun (mat, amorteringar på bostadslån och andra gemensamma utgifter)
-Sparkonto i barnens namn (överför en viss summa i månaden som i framtiden ska räcka till insats på lägenhet)
-Fondsparande (fast summa per månad)
-Två olika privata kreditkort (används i stort sett bara utomlands och vid diverse internetköp), 1 företagskort för arbetsresor och liknande.

Och sen ett brukskonto på en annan bank också, som i stort sett inte är i användning.

Att hålla på med bensinkonto, räkningskonto o.s.v. låter onödigt invecklat. Varför gör du så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in