2017-01-28, 07:01
Medlem
MrChows avatar
Två konton: Ett konto där lönen går in på och räkningarna betalas från samt ett, med hustrun gemensamt, sparkonto som används till bilinköp, bostadsbyte när det sker o.s.v. När räkningarna är betalda går resten in på sparkontot (förutom 5000:- som alltid står kvar som buffert till bankkortet utifall kreditkortet skulle fallera). Allt hushållet köper görs via kreditkort vars räkning betalas till fullo varje månad från lönekontot för att maximera bonusen och för att slippa räntekostnader.

TS upplägg verkar onödigt komplicerat enligt mig men alla sköter vi vår privatekonomi olika..
Citera
2017-01-28, 07:12
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashr
Hur har ni det upplagt i er bank? Har ni ett konto där lönen kommer in och som ni har kort kopplat till för att handla, betala räkningar etc eller har ni flera oika konton? Tjam hur har ni det upplagt?

Jag kör med följande:

Lön - här kommer lönen in varje månad
Bensin - flyttar över en fast summa hit från lönekontot varje månad, flyttar sedan över en summa via bankappen till Mastercard Debit när jag ska tanka
Mat - flyttar över en fast summa hit från lönekontot varje månad, flyttar sedan över en summa via bankappen till Mastercard Debit när jag ska handla mat
Spara - flyttar över en fast summa hit från lönekontot varje månad
Räkningar - flyttar över en summa hit från lönekontot varje månad, närmast identisk varje månad
Mastercard Debit - flyttar över pengar via bankappen från lönekontot när jag behöver handla något i affären, typ ny abyxor eller liknande
Mastercard Kredit - nödkredit på 50,000 kr

Vet att många använder kredit och betalar fakturan i slutet på månaden men jag gillar inte att ha skulder utan tycker det är lättare/bättre att föra över pengar, via bankappan, det tar ju bara 30 sek.
Jag har lönekonto och ett separat kreditkort från en matbutik.

Kreditkort känns nästan som ett måste idag när så många inköp görs via nätet (med olika risker kopplade). Jag har bestridit två köp sista året. Inga som helst problem.
Alltså, kreditkort ger mycket större skydd än betalkort.

Alla inköp från bensin till blöjor görs med kreditkortet. Blir även lite kickback på inköpta summor.
Citera
2017-01-28, 07:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har inte ens det. Lönekonto med Mastercard. Alla räkningar på autogiro. Inga fasta överföringar, inga andra kort. Varför ha en massa annat klödder?

Du fattar den dag du får problem.

Banker är privata affärsdrivande företag, jag skulle aldrig köpa aktier i ett enda företag i min aktieportfölj - precis lika lite och av samma anledning skulle jag vilja vara kund i enbart en bank.

Idag har jag konton i 3 olika banker, kreditkort i en fjärde + sparar regelbundet Kanadabaserade goldmoney.

Köper även lite fysisk ädelmetall som backup "bara för att"
Citera
2017-01-28, 07:43
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du fattar den dag du får problem.

Banker är privata affärsdrivande företag, jag skulle aldrig köpa aktier i ett enda företag i min aktieportfölj - precis lika lite och av samma anledning skulle jag vilja vara kund i enbart en bank.

Idag har jag konton i 3 olika banker, kreditkort i en fjärde + sparar regelbundet Kanadabaserade goldmoney.

Köper även lite fysisk ädelmetall som backup "bara för att"
Exakt. Sen finns det även en grupp som "slår i taket" vad gäller insättningsgarantin. Tyvärr är detta inte ett problem för mig ännu
Citera
2017-01-28, 08:12
Medlem
KingsBishops avatar
Jag har ett konto där lön kommer in som är kopplat till ett betalkort.
Så snart lönen kommer så förs allt utom ett par tusen över till dels ett konto där alla räkningar betalas samt till en annan bank där mitt sparande finns. En del hamnar även på ett konto som jag snabbt kan föra över till kortkontot, vilket sker löpande under månaden. Vill inte ha så mycket på kortkontot om nått skulle hända.

Så:
Bank 1
Kortkonto för inköp.
Räkningskonto för räkningar.
Buffertkonto för snabba transaktioner till kortkontot.

Bank 2
Sparkonto.
Citera
2017-01-28, 08:19
Medlem
ModerRotas avatar
Lönekonto 1% - Koppat till bankkort
Sparkonto 2% - Oförutsedda händelser, semester buffer.
Aktiekonto 22% - Spelpengar på börsen
Pensionskonto/ISK 25% - Sparade pengar på börser världen över.
Singaporekonto 25% - Säkerhetskonto med kopplade ägor i diverse delar av världen
Bitcoin konto 5% - För den otroliga smidigheten och den inbyggda värdeökningen. Inte helt EMP säker eller hacker säkert dock.
Resten (20%) - transformeras omedelbart till fysiska tillgångar så som fastigheter, ädelmetaller och mark.

För den som inte har så mycket likvida medel så rekommenderar jag att alltid spara era medel i fastigheter, mark och andra fysiska tillgångar som inte förlorar värde över tid: Vacker konst, ädelmetaller och andra fysiska stabila råvaror.

Det är mycket viktigt att ert ägande står skrivet på fler ställen än ett. En viss psykopatisk religion är nämligen mästare på att förfalska papper och ta över ägande via lagskrift. Var alltid misstänksam och extra försiktig så klarar du dig och din framtida generation.
Citera
2017-01-28, 08:29
Medlem
Vi har ett matkonto , servicekonto (där pengar dras för bostaden dvs bolån ) var sin privata konto och sen 2 sparkonto ,en gemensam och en för dottern 😊
Citera
2017-01-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0553
Lönekonto hos en storbank med gratis Internetbank och visakort.
Till ett annat konto i samma bank förs ett fast månadsbelopp över efter lön. Innestående saldo kompenserar för månader med fler räkningar. Överskott står kvar vid månader med färre räkningar. Månadssnittbeloppet räknas om varje år eller vid optimering, tillägg eller eliminering av en fast utgift.

Ett fast belopp går sedan till ett "högräntekonto" i nischbank för långtidsspar.
Ett annat sparbelopp går till aktiedepå, för vidare flytt till isk eller kf vid investeringstillfällen.
Beloppen räknas upp med minst inflationen årligen.

Mat och restaurangbesök betalas med kreditkort som har vissa rabattprocent. Hela skulden betalas månatligen innan kreditränta utgår.

Ev. kvarvarande belopp på lönekontot går till korttidssparande på ytterligare konto i storbanken.
Används till resor eller onödiga inköp som endast blir av så länge det finns medel på detta konto.

Nästa lön kommer in och processen upprepas.

Vilken bank erbjuder gratis kort o internet?
Citera
2017-01-28, 09:17
Medlem
Brillmongos avatar
Lönekontot används för att betala räkningar. Kvarvarande lön när räkningarna är betalda flyttas över till högräntekonton eller börsen. Inköp görs via kreditkort.
Citera
2017-01-28, 09:19
Medlem
DIdes avatar
Häller in allt på ett konto. Sedan gäller det att vara snabb...först gäller och frugan kan vara som blixten ibland :- )

Annars sparkonto, fastigheter och mestadels fonder.
Citera
2017-01-28, 09:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsverigeitiden
Vilken bank erbjuder gratis kort o internet?

Forex gör det men han skrev storbank så då är det förmodligen häradssparbanken som avses.
Citera
2017-01-28, 09:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Häller in allt på ett konto. Sedan gäller det att vara snabb...först gäller och frugan kan vara som blixten ibland :- )

Annars sparkonto, fastigheter och mestadels fonder.

Läge att skaffa separata konton då kanske, låter inget vidare smart att tävla i att sänka den gemensamma ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in